سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت امام (ره) :

باید به حقوق مردم حساسیت نشان دهیم

یادگار امام گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران اگر مانند سایر حکومت‌ها باشد تقدسی ندارد و زمانی که در جهت تعالی کلمه توحید حرکت کند، تقدس پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ - 29May 2016

باید به حقوق مردم حساسیت نشان دهیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت امام (ره) که ظهر امروز در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر ارزشهای دینی و اسلام را پاس بدارد و در جهت تعالی کلمه توحید حرکت کند، تقدس پیدا خواهد کرد وگرنه با سایر حکومتها تفاوتی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: وقتی صحبت از ارزشهای دینی میکنیم ممکن است فقط ظواهر شرعی به ذهن برسد، اما در کنار ظواهر شرعی که حتما باید باشد مقابله با ظلم باید حقوق مردم، آزادی، ایستادن بر سر عقاید و دست بر ظالم زدن نیز وجود دارد.

سید حسن خمینی ادامه داد: این بیشتر از اینکه وابسته به شریعت باشد وابسته به اعتقاد است. البته این به معنای می بخور منبر بسوزان مردم آزادی نکن نیست بلکه هم نباید میخورد، هم نباید منبر سوزاند و هم نباید مردم آزاری کرد. باید علاوه بر اینکه به ظواهر دینی تن میدهیم همه نسبت به حقوق مردم و رفتارهای احیانا ظالمانه حساسیت نشان دهیم.

وی با اشاره به وصیت امام (ره) به نسل جوان امروز و فردا یادآور شد: امام (ره) میفرمایند جوانی خود را وقف در راه خدا، اسلام و جمهوری اسلامی ایران کنید. البته وقف به این معنا نیست که همه زندگی خود را وقف کنید بلکه باید ببینید در راه خدا، اسلام و جمهوری اسلامی ایران چه راهی مفید است و باید در همان راستا گام برداریم.

یادگار امام در ادامه عنوان کرد: زمانی تعالی کلمة الله و توسعه اندیشه و ارزش های دینی و اخلاق اسلامی و حفظ نظام در این است که بجنگیم که در این زمان نباید تردید کنیم. زمانی این کار جهاد علمی است که با درس خواندن میسر میشود.

وی با یادآوری اوایل انقلاب خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب با یک موج مهاجرت منفی مواجه بودیم یعنی بسیاری از مردم به کشور باز گشتند. خیلی از کسانی که ردای شهادت پوشیدند یا در مسئولیت های مختلف مشغول شدند، در بهترین دانشگاه های دنیا در حال تحصیل بودند که شهید چمران نمونه آنها است. او اگر به همان درس خواندن ادامه می داد به قول خودش فول پروفسور میشد و زندگی خوب و مطلوبی داشت.

سید حسن خمینی ادامه داد: اما چمران در مسیر وقف خود برای اسلام ابتدا به لبنان رفت و در جذبه امام موسی صدر قرار گرفت و بعد از اینکه انقلاب شد به ایران آمد و مشغول خدمت به کشور شد. این یعنی خودش را وقف کرد. بسیاری از کسان دیگر هم بودند که وارد سپاه و جهاد شدند در حالیکه اگر به کار خودشان می رسیدند زندگی های شخصی بسیار خوبی می داشتند اما خودشان را وقف میکردند. یعنی دیدند که امروز چه چیزی بیشتر به توسعه دین خدا منجر میشود و همان را انجام دادند.

یادگار امام (ره) در ادامه تاکید کرد: وصیت امام (ره) این است که ببنیم در راه اسلام چه در توان دارید و همان کار را انجام دهید. از جهاد کردن گرفته تا درس خواند و یا وارد عرصه اقتصادی کارهای فرهنگی و اجتماعی شدن و روش های مختلف. همه اینها در یک چیز مشترکاند و آن این است که خود را وقف خدا، اسلام و جمهوری اسلامی ایران کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به وصیت دیگر امام (ره) اشاره کرد و گفت: امام (ره) در وصیت خود می فرمایند جوانها حافظ استقلال، ازادی و ارزش های انسانی باشند. حافظ بودن قبل از اینکه در مقام رفتار باشد این است که انسان در درون خود به آن باور داشته باشد.

وی ادامه داد: آزادی، استقلال فردی و استقلال، آزادی در مقیاس ملی است. کشوری که زیر سلطه بیگانگان باشد نه شخصیت آزادی دارد و نه مستقل است. ممکن است کشوری مستقل باشد ولی مردماش آزاد نباشند مثل حکومت شوروی که سرانجام به فروپاشی انجامید و در مقابل ممکن است مردمی در کشوری آزاد باشند اما اصل کشور در بند باشد مثل خیلی از کشورهایی که امروز می بینیم.

سید حسن خمینی همچنین اظهار کرد: از روزی که برای انقلاب اسلامی مبارزه آغاز شد دو مقوله استقلال و آزادی توامان در کنار هم قرار داشت. یعنی هم مردم آزاد باشند و هم کشور در مقابل استکبار بایستند و استقلال داشته باشد.

یادگار امام با بیان اینکه مراسم سالگرد امام یک میثاق سالانه و تجدید بیعتی است که هر سال با امام (ره) برگزار میشود، تاکید کرد : هر چه این مراسم باشکوهتر برگزار شود تضمین بیشتری برای ادامه راه است و میتواند نسلهای بعد و جامعه امروز را خرسند و احیانا دشمنان ما را ناامید کند.

وی با بیان اینکه امام (ره) نماد تمدن فضای امام و پیوند امروز و فردای جامعه ماست، افزود: عشق امام عنصری است که اگر بتوانیم در جامعه نهادینه کنیم میتوانیم مطمئن باشیم که نظام اسلامی و اندیشه متعالی که خونهای پاک شهیدان و ایثارگران در راه آن ریخته شده تحقق مییابد و پایمال نخواهد شد.

سید حسن خمینی در پایان گفت: ما در جامعه جوانی زندگی میکنیم و باید سعی کنیم جامعه را با آنچه مطلوب و خواسته امام است همراه کنیم و مراسم سالگرد امام (ره) علاوه بر برگزاری باشکوه باید بتواند این ارزشها را منتقل کند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار