به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، اجرای طرح کتابفروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب در سال گذشته با استقبال خوب مردم از کتاب مواجه شد و قرار است براساس سیاست اختصاص دادن یارانه مصرفکننده به کتابفروشیها در تابستان امسال نیز این طرح تدوام یابد.
نخستن گام از اختصاص دادن یارانه مصرف کننده به کتابفروشیها به همت موسسه خانه کتاب با اجرای طرح کتابفروشی به وسعت ایران در هفته کتاب سال 1394 آغاز شد که طی آن با عضویت 103 کتابفروشی، بیش از 15 هزار نفر توانستند با استفاده از یارانه اختصاص داده شده، 6 میلیارد ریال کتاب خریداری کنند که این حرکت به عنوان اقدامی تشویقی، تا حدودی توانست کتابفروشان را نیز به خروج از رکود امیدوار کند.
در پی استقبال از این طرح، موسسه خانه کتاب با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، تصمیم گرفت این طرح را به بهانه و مناسبتهای مختلف در طول سال اجرایی کند که منجر به ارائه طرح عیدانه کتاب شد.
ابراهیم فرازمند، مدیر یک کتابفروشی در این زمینه می گوید: اجرای طرحهایی در رابطه با کتاب و کتابخوانی که در پی سیاستهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مخاطبان کتاب صورت می گیرد، زمینه بسیار مناسبی برای بهبود حال کتاب در کشور است.
وی بازخورد اجتماعی اجرای این طرحها را بسیار مثبت می داند و ادامه می دهد: ایجاد شور و شوق در فضای کتاب و کتابخوانی مهمترین دستاورد این گونه طرحها بوده که تاثیر غیرقابل انکاری هم برای کتابفروشان، هم ناشران و هم خوانندگان کتاب داشته است.
فرازمند که از کتابفروشان برگزیده طرح عیدانه کتاب است، اظهار داشت: در مدت اجرای این طرح، از دیدن افرادی که پس از مدتها به انگیزه خرید کتاب به کتابفروشی میآمدند، بسیار لذت بردم. چراکه ما در سالهای اخیر به دلایل مختلف با ریزش مخاطب کتاب رو به رو بودیم و فارغ از مشتریان ثابت، بسیاری از مشتریان را سالها ندیده بودم.
وی تصریح می کند: اجرای این طرح به عنوان یک محرک قوی، باعث بازگرداندن این قشر از کتابخوانها شد و بزرگترین دستاورد این طرح به شمار می رود.
این مدیر کتابفروش با بیان اینکه تخفیف 20 درصدی برای خریداران کتاب بسیار مناسب و منطقی است، اضافه می کند: استقبال مردم از این طرح به قدری زیاد بود که سقف یارانه 20 میلیون ریالی در کتابفروشی ما تا پیش از پایان اسفند سال گذشته، پنج بار تمدید شد.
مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب نیز در این زمینه می گوید: اجرای طرح های عیدانه و کتابفروشی به وسعت ایران، با جامعه بیش از یک میلیون نفری مواجه شد که در راستای افزایش فرهنگ مطالعه بسیار موثر است.
وی اظهار می دارد: در طرح عیدانه کتاب برای اولین بار بود که مخاطبان میتوانند با استفاده از یک نرمافزار قدرتمند کل فرایند فعالیتهای کتاب در کشور را رصد کنند، این اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دادیم تا از پرفروشترین کتابها، پرفروشترین نویسندگان، پرفروشترین کتابفروشی، پرفروشترین ناشر و حتی آخرین خریدار و آخرین کتاب خریداری شده اطلاع پیدا کنند.
غلامی جلیسه، با بیان اینکه اجرای چنین طرح هایی، ملی بوده است، ادامه می دهد: با بودجه خودمان در حال انجام این طرح ها در راستای افزایش کتابخوانی هستیم و بودجه مضاعف و جداگانهای برای این کار دریافت نکردهایم، خود مردم در آیندهای نه چندان دور نتایج این تحلیلها و اطلاعرسانیها را خواهند دید.
بر اساس گزارش موسسه خانه کتاب،در طرح عیدانه کتاب بیش از 25 هزار جلد کتاب فروخته شد و پیش بینی می شود که در مرحله سوم این طرح که تابستان اجرایی می شود حدود یک میلیون جلد کتاب به فروش برسد.
منبع:ایرنا