اختتامیه نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست»؛

نمایشگاهی که ستونهای رژیم غاصب صهیونیستی را لرزاند

آیین اختتامیه نمایشگاه بین المللی «هولوکاست» روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه در سالن همایش حوزه هنری برگزار شد و نفرات برگزیده این نمایشگاه مشخص شدند.
کد خبر: ۸۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ - 31May 2016

نمایشگاهی که ستونهای رژیم غاصب صهیونیستی را لرزاند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، کلیپی پخش شد که مهمترین نکته آن سخن امام خمینی(ره) بود که میفرمایند: «اگر در مقابل دینمان بایستید؛ در مقابل تمام دنیایتان خواهیم ایستاد».

مجری این مراسم امیرحسین مدرس پس از خوشآمدگویی به میهمانان و مسئولین حوزه هنری، گفت: همانطور که میدانید با شروع این نمایشگاه بین المللی اعتراض و به این نمایشگاه با مظلومنمایی و ماسک حقوق بشر نیز شروع شد. البته انفاق مهم تأیید و تحسین امام خامنهای بود که به عزم راسخ این نمایشگاه و مسئولان برگزاری آن افزود.

در ادامه مراسم، مسعود شجاع طباطبایی دبیر نمایشگاه به قرائت بیانیه نمایشگاه پرداخت. در این بیانیه آمده بود:

هنگامی که دوازده طرح توهین آمیز از پیامبر در نشریه دانمارکی چاپ شد و قلب یک میلیارد و نیم مسلمان به واسطهی این امر جریحهدار شد، اولین دوره از این مسابقات برگزار شد.غربیها با این استدلال که در غرب آزادی بیان بدون هیچ حد و مرزی وجود دارد و در دیدگاه آنان هنرمندان میتوانند در هر زمینهای ورود پیدا کنند حتی توهین به پیامبر، در رسانههای غربی شروع به دفاع از اقدام نشریه دانمارکی کردند.

در دوره اول اعلام شد چرا هر کسی در ارتباط با موضوع هولوکاست تردید کند با او به شدت مخالفت میشود و جریمههای سنگینی برایش وضع میشود. مثلاً دیوید اروینگ از انگلیس به خاطر طرح مباحث تردیدآمیز از هولوکاست هنوز هم زندانیست و از آنجایی که در انگلیس قوانین و مجازات شدیدی در این خصوص وجود نداشت او را با دعوت مجازی به اتریش دعوت کردند و در بزرگراه این کشور وی را دستگیر و به زندان انداختند.

در دور دوم مسابقه با انتشار نشریه شارلی ابدو در فرانسه طرحی توهینآمیز از پیامبر اعظم را روی جلد خود چاپ کرد واکنش نشان داده شد و در ارتباط با این اقدام موهن، فراخوان دومین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست مطرح گردید.

در فراخوان خود اعلام کردیم: گویا آزادی بیان تنها هنگامی که به هولوکاست میرسد حد و مرز مییابد. بحث دیگر این بود که اساساً ما به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نبوده و نیستیم، ما به دنبال رسیدن به چند واقعیت هستیم:

چرا غرب ادعای آزادی بیان میکند ولی در عمل به ان پایبند نیست؟

چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین بدهند؟ در حالی که فلسطین هیچ نقشی در جنگ جهانی دوم نداشته است، اما سرزمین فلسطین را به عنوان تاوان جنگ اشغال میکنند.

حرف دیگر هم این است که ما نگران هولوکاست هستیم که رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین به وجود آورده است، البته هولوکاستهای دیگری مثل اتمیک هولوکاست در بمبارانهای هیروشیما و ناکازاکی توسط دولت آمریکا جزو مواردی است که میتوان راجع به آن صحبت کرد. در شرایط فعلی هم در یمن، سوریه، عراق و... هم هولوکاست یا کشتارجمعی صورت میگیرد که ما نگران این اتفاقات هم هستیم.

مواردی که مدنظر بود در دو بخش اعلام شد، بخش کارتون که به موضوعاتی که عرض کردم میپرداخت و بخش کاریکاتور که چهره بنیامین نتانیاهو و هیتلر را شامل میشد، این اتفاق خیلی زود مورد توجه هنرمندان آزاد اندیش دنیا قرار گرفت و هنرمندانی از پنجاه کشور دنیا برای این مسابقه ارسال کردند این نشان میداد که مردم دنیا به دنبال حقیقت دفاع از مظلوم در برابر ظالم است.

در غالب آثار دیده میشود بحث مردم فلسطین را نشان میدهد سعی در نشان دادن چهره واقعی رژیم صهیونیستی و زیر سؤال بردن آزادی جعلی غربی دارند.

در این مسابقه نه تنها هنرمندان کشورهای مسلمان بلکه هنرمندان غیرمسلمان که طالب آزادی مظلومین دنیا هستند نیز آثارشان را ارسال کردند.

بیشترین تعداد شرکت کننده به ترتیب عبارت بودند از: ایران با 106 نفر، اندونزی با 28 نفر، برزیل با 23 نفر، ترکیه با 17 نفر، فرانسه با 16 نفر و چین با 13 نفر بودند که توسط آقایان سید محمد نوری نجفی، محمد حسین نیرومند و سید مسعود شجاعی طباطبایی از میان 864 اثر از 50 کشور دنیا به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

در این ارتباط شاهد واکنش شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی اسراییل بودیم و در ادامه «ایرینا بوکوا»  مدیرکل یونسکو نیز به برپایی دومین نمایشگاه هولوکاست درتهران واکنش نشان داده و آن را «به مسخره گرفتن یکی از برگهای غم انگیز تاریخ بشریت و موجب تشدید خشونت و نژادپرستی و برانگیخته شدن خشم دانست».

طی نامهای خطاب به ایشان گفتیم: «به عنوان اهل فرهنگ حتماً مطلعید که هدف هنر کارتون متعهد و متعالی هیچ گاه تمسخر نبوده و نیست، بلکه این هنر به دنبالان است تا با بزرگنمایی ضعفهای بشری، امکان بهتر دیده شدن این ضعفها را فراهم کندو افشاگر ظلم ظالمان باشد. قصد ما تأیید یا تکذیب هولوکاست نیست. اما مجموعه این آثار که از هنرمندان کارتونیست جهان گرداوری شده با زبان بصری و در قالب هنر کارتون میپرسند: چرا باید تاوان هولوکاست را مردم فلسطین  بپردازند که در جنگ جهانی دوم هیچ نقشی نداشتند؟چرا در قبال نسل کشی اعراب فلسطینی توسط رژیم اشغالگر قدس که هولوکاست معاصر به حساب میآید جامعهی جهانی سکوت اختیار کرده است؟ و....»

وی در پایان از موسسه اوج، حوزه هنری، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی دفاع مقدس و موسسه راه به عنوان بانیان این اتفاق بزرگ تشکر کرد.

مرتضی گودرزی: کسانی که مخالف هنر متعهد هستند بیایند تا در یک فضای باز مباحثه کنیم

در ادامه مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان که روی صحبتش با هنرمندانی است که در این محفل حضور ندارند، گفت: من سخنی دارم با جامعه هنری که قدری غافل هستند نسبت به وقایع دینی و آیینی. کسانی که مسئله تعهد در هنر را یک  امر متعصبانه و به دور از هنر میدانند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی گفت: این هنرمندان بیندیشند؛ چگونه است که ما وقتی به هنر میرسیم، باید باورهای انسانی خود را کنار بگذاریم. ما در ایران با هولوکاست فکری مواجهیم. کسانی که هنر متعهد را رد میکنند و هنرمند را آزاد میدانند و افراد متعهد را متحجر میدانند در واقع نسلکشی فرهنگی میکنند.

وی افزود: هنرمندانی که نوظهور هستند به نظر میرسد میتوانند وارد این فضای فراهم شده بشوند.

گودرزی همچنین با دعوت از مخالفان تعهد در هنر گفت: کسانی که مخالف هستند بیایند تا در یک فضای باز مباحثه کنیم تا مشخص شود که آیا تعهد در هنر کار درستی است یا تعهد خلاقیت هنرمند را ازبین میبرد.

وی با اشاره به اهمیت این نمایشگاه افزود: قرار بر این شد که این نمایشگاه در کل کشور به صورت همزمان برگزار شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پایان گفت: دعوت میکنم از همهی هنرمندان جوان که وارد این حوزه شوند و برای همهی دوستان این مجموعه آرزوی توفیق میکنم.

حسن عباسی: تعجب نکنید اگر با کارتونها و کاریکاتورهای شما کاخ سفید و صهیونیستها واکنش نشان میدهند

حسن عباسی استاد دانشگاه گفت: تبریک عرض میکنم به هنرمندان «جو شکن» حاضر در این نمایشگاه.

وی افزود: اهمیت جو شکنی در آزادگی، از این موضوع بهره میبرد که ما بتوانیم حصار نظام سلطه را در هم بشکنیم. شکستن این سلطه کار بسیار با اهمیتی است زیرا از مردم مظلوم فلسطین دفاع میشود.

عباسی با اشاره به نظرسنجی محبوبیت  صهیونیسم در سال 1382 میلادی گفت: در آن زمان نفرت از جریان صهیونیستی به طرز وحشتناکی بالا بود. بنابراین جریان صهیونیستی در ادامهی ساختن فیلم، جوسازی و نمایشگاههای دائمیشان کتابی را به زبانهای مختلف ترجمه کردند و درب خانههای مردمان جهان توزیع کردند. عنوان کتاب این بود: «بر شماست این واقعه را بازگو کنید.»

وی با اشاره به واقعه هولوکاست، افزود: هیچکس نمیپرسد که این واقعه چرا رخ داده است. اگر ما همایش هنری بگذاریم و بگوییم مسیحیت در 5 سال 6 میلیون یهودی را سوزاند، اسلام دین تروریستی میشود، هرچند که پروتستانها و مدرنیته باعث سوزانده شدن این 6 میلیون نفر بودهاند. اما واقع نگری به هولوکاست آنها را زیر سؤال میبرد بنابراین از بازگویی این واقعه هراس دارند. و اما علت  سوزانده شدن یهودیان این بوده که برای مثال  هر جنگی که در اروپا رخ میداد، به علت سودجویی یهودیان بود یا مثلاً یهودیان که از 700 سال پیش از لاک خود خارج شدهاند و به جوامع اروپایی نفوذ کردهاند، به اروپاییان ربا دادند و نظام بانکداری را به وجود آوردند.

عباسی گفت: آنچنان مردم را عصبی کردند که اتفاق هولوکاست رخ داد. ما میپذیریم که هولوکاست رخ داده است اما علت آن به وجود آمدن نظام مالی، به نفع صهیونیستها بود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برپایی چنین نمایشگاههایی عنوان کرد: تعجب نکنید اگر با کارتونها و کاریکاتورهای شما کاخ سفید و صهیونیستها واکنش نشان میدهند، چون آنها میدانند جایی که مسئله اشکال دارد و این مصداق بارز ضربالمثل معروف است که میگوید: گنه کرد در بلخ  آهنگری؛ به شوشتر زدند گردن مسگری.

در پایان مراسم از کتاب آثار این نمایشگاه رونمایی شد و برگزیدگان این نمایشگاه معرفی شدند که اسامی آنها به شرح زیر میباشند.

در بخش کارتون

نفر اول: زنون از فرانسه برنده 12000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر دوم: جیتت کاستانا از اندونزی برنده 8000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر سوم: محمود نظری از ایران برنده 5000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

میشا از روسیه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
سعید فرهنگیان از ایران برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
هیکابی دمیرچی از ترکیه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
جلال جاهیر از مراکش برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
لوک دسچیمائکر از فرانسه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

در بخش کاریکاتور

نفر اول: آرش فروغی از ایران برنده 7000دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر دوم: هادی اسدی از ایران برنده 5000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر سوم: شانکار پامارثی از هند برنده 3000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
محمدرضا عباسپور از ایران برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
روک لانه آلوس از برزیل برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
محمد حسین شجاعی طباطبایی برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
سانتیاگو از پرتغال برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
جیتت کاستانا از اندونزی برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

نظر شما
پربیننده ها