روزنامه «ایندیپندنت» منتشر کرد؛

رکورد زنی آل‌سعود در افزایش آمار اعدام/ بیش از 100 نفر از سعودی‌ها در نیمه اول سال 2016 اعدام شدند

رسیدن تعداد محکومین به اعدام در عربستان سعودی به بیش از 100 نفر تنها در شش ماهه اول سال 2016 میلادی، نشان می‌دهد که این کشور به ثبت یک رکود جدید طی 21 سال اخیر نزدیک‌تر می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴ - 01June 2016

رکورد زنی آل‌سعود در افزایش آمار اعدام/ بیش از 100 نفر از سعودی‌ها در نیمه اول سال 2016 اعدام شدند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «ایندیپندنت» نوشت اعدام یک مرد تبعه نیجریه روز یکشنبه گذشته، آمار اعدام در عربستان سعودی را به 95 نفر در سال 2016 رساند و این در حالیست که سازمانهای حقوق بشری از تداوم روند افزایشی کشتارها در رژیم سعودی به شدت ابراز نگرانی میکنند.

«جیمز لینچ» مدیر بخش آسیای غربی و شمال آفریقا در سازمان عفو بینالملل، معتقد است: «اعدامها طی دو سال گذشته در عربستان سعودی افزایش چشمگیری داشته و در این روند تکان دهنده هیچ نشانی از تجدیدنظر مقامات سعودی دیده نمیشود.»

وی همچنین اظهار داشت: «توجه به این روند افزایشی وقتی وحشتناکتر میشود که ضعف فراگیر در نظام قضایی سعودی را نیز در نظر بگیریم و این بدان معناست که صدور حکم اعدام برای مردم عربستان پس از برگزاری محاکمههای به شدت ناعادلانه کم کم به صورت امری عادی در میآید.»

لینچ در ادامه افزود: «مقامات سعودی باید فورا به این رویکرد بیرحمانه و غیرانسانی از مجازات پایان داده و یک توقف رسمی در نحوه محاکمات را اجرایی نمایند.»

گفتنی است؛ تعداد افرادی که تاکنون حکم اعدام برای آنها صادر شده بالاتر از آمار مشابه در سال گذشته است، که در آن 158 نفر به مرگ محکوم شد. این رقم بالاترین مقدار ثبت شده در این کشور از سال 1995 بوده است.

بیشتر این افراد با استفاده از شمشیر گردن زده و یا توسط جوخه اعدام تیرباران شدهاند، در حالی که گاهی حتی بدنشان پس از اعدام در انظار عمومی به نمایش گذاشته میشود.

 روحانی برجسته شیعه، شیخ نمر باقر النمر، در میان 47  نفری بود که تنها در یک روز در ماه ژانویه به بهانه «تروریسم «اعدام شدند.

برادرزاده وی، «علی النمر» نیز که همراه با دو نوجوانان دیگر دستگیر شد، در حال حاضر در لیست انتظار برای مرگ هستند. وی تنها با 17 سال سن پس از شرکت در تظاهرات ضد دولتی توسط یک دادگاه به اصطلاح مبارزه با تروریسم به اتهام  یک سری از جرایم مانند حمله به نیروهای امنیتی و ارتکاب سرقت دستگیر شد.

دو پسر جوان دیگر، «عبدالله ظاهر» و «داودالمرهون» نیزچند ماه پس از او به اتهام لیستی از جرایم مشابه به مرگ محکوم شدند و سازمان عفو بینالملل در میان گروههایی است که خواستار نقض این محکومیت شدهاند.

ایندیپندنت در پایان مینویسد: عربستان سعودی در میان  لیست اولویتهای رسیدگی به وضعیت کشورهای ناقض حقوق بشر» که این مطلب اخیرا توسط وزارت امور خارجه و مشترک المنافع انگلیس برجسته شده بود، با این حال دولت بریتانیا همواره به واسطه رابطه نزدیک خود و انعقاد معاملات تجاری سودآور با دولت سعودی مورد انتقاد قرار دارد.

نظر شما
پربیننده ها