عبدالرحمن راجح در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مذاکرات کویت تاکنون نتیجه‌ نداشته‌است/ نقش تخریبی آمریکا و انگلیس در بحران یمن/ رژیم صهیونیستی از ادامه بحران خرسند است

کارشناس مسائل یمن ضمن تشریح نقش آمریکا و انگلیس در بحران یمن گفت: مذاکرات صلح یمن در کویت نیز بیش از یک‌ماه است که در حال برگزاری است؛ اما هنوز توافقی حاصل نشده‌است.
کد خبر: ۸۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ - 05June 2016

مذاکرات کویت تاکنون نتیجه‌ نداشته‌است/ نقش تخریبی آمریکا و انگلیس در بحران یمن/ رژیم صهیونیستی از ادامه بحران خرسند است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «ائتلاف عربی» به فرماندهی عربستان سعودی از 14 ماه قبل با حمایت آمریکا و غرب، یمن را از زمین، هوا و دریا آماج حملات خود قرار دادهاست. این حملات تاکنون به قربانی شدن بیش از هشت هزار یمنی ازجمله زنان و کودکان منجر شدهاست و 27 هزار یمنی نیز در این حملات زخمی شدهاند.

در همین خصوص عبد الرحمن الراجح، کارشناس مسائل یمن، مدیر مرکز پژوهشهای سیاسی و بینالمللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی «العالم» اظهار داشت: مذاکرات حل بحران یمن که بیش از یک ماهه در کویت در حال برگزاری است، تاکنون هیچ توافقی در آن حاصل نشدهاست. هر چند اخباری مبنی بر توافق جزئی در رسانه مخابره میشود؛ اما بهطور قاطع میتوان گفت که تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل یمن در ادامه افزود: محور گفتوگوهای یمنی در وهله اول مربوط به تبادل اسرا است؛ لیست اسرا از سوی طرفین ارائه شده و قرار است قبل از شروع ماه مبارک رمضان همه افرادی که در اسارت طرفین هستند، آزاد شوند؛ ولی هنوز اجرایی نشدهاست. البته پنج نفر از مسئولین «عبد ربه منصور هادی » خارج از این توافقنامه قرار دارند.

مدیر مرکز پژوهشهای سیاسی و بینالمللی «تقارب» یمن تصریح کرد: دو موضوع دیگری که طرفهای مذاکره در مورد آنها مباحثه میکنند، شامل تشکیل دولت موقت و تشکیل یک هیئت نظامی برای سر و سامان دادن به ارتش یمن است؛ یعنی این هیئت مسئولیت عقب نشاندن همه گروهها ازجمله انصار الله از مناطق نظامی است تا در نهایت امنیت یمن را به ارتش یمن واگذار کند.

وی افزود: طرف وابسته به ریاض همچنین از ابقا دو ماهه عبد ربه منصور هادی به عنوان رئیس حکومت حرف میزند که انصار الله هنوز این موضوع را قبول نکردهاست.

راجح با بیان اینکه «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن چند بار اعلام کرده که در گفتوگوها پیشرفتهایی حاصل شدهاست، تصریح کرد: اما طرفین گفتوگو این اظهارات را رد کرده و گفتهاند که هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است و هنوز به توافقی دست نیافتهایم.

سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی «العالم» خاطرنشان کرد: تحلیل من از مذاکرات کویت این است که توافق به هرحال صورت خواهد گرفت؛ چون سازمان ملل و آمریکا هر دو گروه را تحت فشار قرار دادهاند تا به توافق برسند؛ اما این توافق به منزله پایان جنگ علیه یمن نخواهد بود؛ چراکه اختلافات خیلی بالا است؛ عربستان میخواهد خودش را از جنایتهایی که در یمن مرتکب شدهاست، تبرئه کند و همه جنایتها را به متوجه عبدربه منصور هادی کند.

راجح گفت: عربستانیها به این نتیجه رسیدهاند که نمیتوانند با زور اسلحه بحران یمن را حل کنند؛ حتی عادل الجیبر وزیر امور خارجه عربستان نیز به این مسئله اذعان کرده که بحران یمن فقط از راه سیاسی قابل حل است.

وی در خصوص نقش آمریکا در بحران یمن تصریح کرد: آمریکا در بحران یمن دو نقش اساسی ایفا میکند؛ اولین نقش این کشور استعمارگر در مذاکرات است که به انصار الله و گروههای داخلی یمن فشار میآورد تا در گفتوگوها به این نتیجه برسند که سعودیها را در جرایم یمن مبرا هستند و جنگ یمن یک جنگ داخلی بین انصار الله و عبد ربه منصور هادی بود.

کارشناس مسائل یمن در ادامه افزود: دومین نقش این کشور مربوط به حضور نظامیانش در جنوب یمن به بهانه مبارزه با القاعده است که هدفش فقط تسخیر خاک یمن است و تا کنون چندین منطقه از یمن را به تسخیر خود در آوردهاست. آمریکا بهعنوان  کشور استعمارگر در یمن معروف است.

راجح در رابطه با نقش رژیم صهیونیستی در بحران یمن اظهار داشت: رژیم صهیونیستی بدون شک از درگیری بین کشورهای مسلمان راضی است و از این نا امنی سود میبرد؛ نقش این رژیم در یمن در کمک به عربستان سعودی واضح است، مخصوصا در کنترل باب المندب و تلاش برای تسلط این تنگه استراتژیک.

کارشناس مسائل یمن با بیان اینکه کمک نظامی، اقتصادی و سیاسی این رژیم به عربستان کاملا مشهود است، تصریح کرد: عربستان با رژیم صهیونیستی در پشت پرده روابط فرهنگی و سیاسی داشت؛ اما امروزه این مسئله علنی شدهاست و در مقابل چشمان مسلمانان که دشمن شماره یک آنها رژیم صهیونیستی است، با این رژیم رابطه برقرار میکنند.

وی در خصوص نتیجه مذاکرات یمن تاکید کرد: شاید گفتوگوی کویت با فشارهای بینالمللی به نتایجی برسد و در این توافق عربستان سعودی کنار زده شود؛ ولی با توجه به کمکهای عربستان به گروههای تروریستی مسلح در یمن جنگ داخلی طولانی خواهیم داشت.

راجح در ادامه تصریح کرد: تعلیق فروش بمبهای ممنوعه به عربستان از سوی آمریکا یک بازی سیاسی است، چرا آمریکا بعد از یک سال به فکر عدم فروش انواع سلاحهای ممنوعه به عربستان شده است؟ درست بعد از اینکه انبارهای تسلیحاتی آنها مملو از سلاحهای آمریکایی است. عربستان بیش از یک سال است که از این بمبها علیه یمن استفاده کردهاست؛ به نظر من این اقدام یک بازی سیاسی و رسانهای است.

کارشناس مسائل یمن در رابطه با نقش انگلیس در بحران یمن نیز خاطرنشان کرد: انگلیس در بحران یمن همان نقشی را ایفا میکند که آمریکاییها دارند، هر دو کشور تلاش میکنند عربستان را از باتلاقی که در آن گیر کردهاست نجات دهند و در نهایت سعودیها را پیروز جنگ معرفی کنند؛ اما این هدف شوم آنها با مقاومت ملت یمن محقق نخواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار