دفاع پرس در گفت و گو با آسیب شناسان اجتماعی بررسی می کند:

بیکاری ؛شاهراه اصلی معضلات و ناهنجاری‏‌های‏ اجتماعی

همه انسان‏‌ها برای گذراندن زندگی خود نیاز به تلاش و فعالیت دارند. نیازهای فردی و اجتماعی افراد در گرو کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخ تولید در تمامی عرصه‏‌ها به نیروی کار نیاز دارد.
کد خبر: ۸۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹ - 13June 2016

بیکاری ؛شاهراه اصلی معضلات و ناهنجاری‏‌های‏ اجتماعی

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص معضل بیکاری که  فرمودند "شرمندگی من از بیکاری جوان کمتر از خودش نیست"  بدنه اجتماع از وجود هرگونه نقص در هر گوشهای از این پیکر، آسیب میبیند. تاثیرات سوء بیکاری را میتوان از دیدگاه جامعهشناسی، اقتصادی، اجتماعی و روانی بررسی کرد اما در این مطلب تلاش میکنیم با نگاهی گذرا آسیبهای بیکاری را از جنبههای فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر سیف اللهی  آسیب شناس اجتماعی: منشاء بیکاری در اقتصاد ناسالم است

به گزارش خبرنگاراجتماعی دفاع پرس،دکتر سیف اللهی با بیان اینکه بیکاری مهمترین علت افزایش بزهکاریهای اجتماعی است،اظهار داشت: ارتباط افزایش بیکاری با افزایش بزهکاری در جامعه مدتهاست که به اثبات شده است.

وی ادامه داد: کاهش روابط اجتماعی بهینه و مطلوب و همچنین سست شدن پیوند فرد با پیکره اجتماع از دیگر آثارسوء بیکاری است؛چراکه اجتماعی که در آن بیکاری ریشه دوانیده باشد، به سرعت شاهد کاهش جریانهای اجتماعی مثبت و مطلوب خواهد بود و مباحث و مسایلی هم چون سازگاری، همکاری و همگرایی در مقابل تعارضات و مخالفتها و نابهنجاریها رنگ می بازد.

این جامعه شناس با بیان اینکه بیکاری یکی از مهمترین دلایل بروزافسردگی است،تصریح کرد:بیکاری یکی از بزرگترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم میریزد و باعث ایجاد بحرانهای متعدد در عرصههای اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی میشود.

سیف اللهی با بیان اینکهبا شروع هرسال رهبرمعظم انقلاب شعاری را برای سال مطرح می کنند و این نشانی از آینده نگری و توجه به عمده مسایل اقتصادی و اجتماعی است که امسال معظم له  با نام" اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل"نامگذاری شده،تصریح کرد:درسازمان های متولی، موازی کاری های  بیهوده صورت می گیرد؛چرا که اقتصاد مملکت ما متاسفانه در لابی بوده و بیشتر مصرفی است تا تولیدی.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر اقتصاد پایدارو سالم برتولید وعقلانیت استوار نباشد پیامدهای مختلف دراشکال گوناگون درجامعه مشهود خواهد بود.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد:یکی از پیامدهای تلخ اقتصاد ناسالم،بیکاری است، زیرا وقتی چرخ دنده های اقتصاد درست نچرخد به طبع معضل بیکاری مهاجرت پیش خواهد آمد؛چراکه وقتی در کشور خودمان توان  تامین نیازها امکانپذیر نباشد پدیده مهاجرت وآثار و تبعات آن پدیدار می گردد  که ناشی از نبود اقتصاد تولیدی است.

 این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه اقتصاد ما باید از حالت وابستگی خارج شده و به سمت وسوی اقتصاد تولید محور با شاخصه های امروزی پیش برود تا نیازهای جامعه را تامین کند،اظهار داشت:نیازهای زیستی وامنیتی باید تامین شود ولی اما وقتی اقتصاد تولیدی نباشد بیکاری به وجود آمده که لاجرم با نافرمانیهای اجتماعی و مسایلی جون طلاق،اعتیاد ،خودکشی وانواع دیگر جرایم و مسایل اجتماعی گوناگون پدیدار خواهد شد.

وی اظهار داشت:کشورما روی دریایی از امکانات قرار دارد که باید ازاین منابع طبیعی و انسانی استفاده بهینه شود حال اگر چنین اتفاقی بیفتد جامعه ما توانایی پاسخگویی به نیازهای بیش از 200میلیون را هم خواهد داشتو لاغیر درتامین نیازهای جمعیت موجود هم مشکل خواهد داشت.

سیف اللهی با بیان اینکه طبق آخرین آمار 30تا40درصد ازدواج ها  در کلانشهرهای بزرگ مثل تهران منجر به طلاق می شود،تصریح کرد:اقتصاد ناسالم وغیرتولیدی زمینه را برای  چنین مشکلات اجتماعی و اقصادی  فراهم کرده که یکی از عوامل آن عدم رشد جمعیت بهینه و مطلوب برای جامعه مان است.

 وی ادامه داد:جوان جویای کار و دانش آموخته دانشگاهی که  در سن ازدواج وقتی بیکار می ماند  و نمی تواند حداقل نیازهای خود را تامین کند نمی تواند  به ازدواج وتشکیل خانواده روی آورد لاجرم برای رفع نیازهای فیزلوژیک به ازدواج سفید و پیامدهای تلخ آن روی خواهد آورد.

هزینههای اقتصادی بیکاری در ایران به عنوان یک چالش بزرگ اقتصادی تا حد زیادی شفاف، آشکار و قابل محاسبه است در حالی که نتایج غیراقتصادی و به عبارت دیگر معنوی بیکاری معمولاً مخفی است و به راحتی نیز قابل محاسبه نیستنتایج بررسیها نشان میدهد که بیکاری مهمترین عامل فقر در ایران است

  دکتر باهرآسیب شناس اجتماعی : بیکاری ام الفساد اکثر ناهنجارهای اجتماعی

 دکتر باهربا بیان اینکه بیکاری دراکثر کشورها منجر به عدم هنجارهای اجتماعی است که روی فرد،خانواده ، جامعه و سطح بین الملل ایجاد مساله و مشکل می کند  که مهاجران هم از آن قاعده مستثنی نیستند ،تصریح کرد:بیکاری ام الفساد اکثرناهنجارهای اجتماعی ازجمله سرقت،انواع جرایم،فساد،فحشا،فقروافسردگی  بوده که زمینه بزهکاری و احساس بی ارزشی را در جوانان به وجود می آورد.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد:بشرازدوران بارداری تا زمان مرگش با توجه به باورهایش مشغول کار است درواقع خداوند هم مشغول کار فیزیکی که تبدیل به انرژی و حرکت می شود،است از اینجاست که ارزش و قداست کار مشخص می شود.

وی با بیان اینکه بیکاری جوانان تحصیلکرده مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد، تصریح کرد:انتهای بیکاری بیماری و بی عاری است که  متاسفانه در جامه ما رکورد بیکاری غیر قابل تحمل بوده که تبدیل به بحران شده است؛چرا که عدم تولید در جامعه روز به روز پررنگتر می شود.

باهربا بیان اینکه جمعیت مشتاق کار نسبت به قبل از انقلاب با توجه به زیاد شدن تحصیلکردگان و ورود زنان بیش از گذشته به اجتماع دو برابر شده است،تصریح کرد: بیکاری به رشد جمعیت ضربه مهلکی می زند؛چراکه متاسفانه با توجه به آمار بالای طلاق رشد ازدواج منفی شده است وهمچنین مهاجرت با رشد بیکاری افزایش یافته زیرا جمعیت جویای کار به امید اشتغال وطن خود را ترک کرده اما غافل از اینکه معضلاتی فراتر از بیکاری در غربت دامنگیرآنان خواهد شد.

در اسلام و کلام بزرگان دین تاکید زیادی بر نقش کار و تلاش شده است. بیکاری تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. فرد بیکار به علت این که تولید کار نمیکند، احساس بیارزشی میکند

 در این رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: تولید داخلی، علاج رکود و اشتغال خیلی مهم است؛ شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه میرود، کمتر از خود او نیست.


ایشان، حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان کردند: خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود، بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.

 دکترقرایی مقدم: افزایش بیکاری؛ رشد طلاق و تجرد گرایی را در پی دارد

دکتر قرایی مقدم ، آسیب شناس و جامعه شناس اجتماعی گفت: بیکاری مخصوص کشورما نیست اما متاسفانه در کشورما به دلیل کم کاری هایی که می توانست با درآمدهای نفتی صورت بگیرد و اشتغالزایی ایجاد شود راه به جایی نبرد و بیکاری به عنوان ام الفساد در تمامی جرایم ریشه دوانید که یکی از این آسیبهای اجتماعی طلاق و تبعات منفی پس از آن است.

وی با بیان اینکه جمعیت فعال بین 15تا 59سال دارند اما 5/3میلیون جوان بیکار داریم آماری خطرناک بوده که روزبه روز رو به فزونی رفته که تهدید بزرگی برای نسل های آینده خواهند بود؛ افزود: با بیکاری یا ازدواجی صورت نمی گیرد یا ازدواج های ناموفق که نسلهای آینده را نشانه رفته است.

قرایی مقدم با بیان اینکه با رشد طلاق یا تجرد گرایی گرایش به مواد مخدر یا بعضا خود فروشی هم افزایش میابد، تصریح کرد:سازمان های متولی این امر و همچنین دولت و مجلس با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید با اقدام بجا جهادی وارد عمل شده و از آمار 11درصدی معضل بیکاری بکاهند.

 قرایی مقدم خاطر نشان کرد:از طرفی وقتی فردی کاری نمیکند، احساس نشاط و شادابی هم ندارد. انسان به هنگام کار شور و شوق و انگیزه و نشاط برای ادامه زندگی پیدا میکند و احساس مفید بودن و سازندگی دارد. در حالی که انسان بیکار احساس بیارزشی و حقارت پیدا میکند زیرا کار باعث افزایش منزلت اجتماعی و ارزش فردی میشود.

  این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد:فرد فعال در خانواده احساس رضایتمندی دارد و افراد خانواده نیز در کنار سرپرست خانوار احساس امنیت و آرامش میکنند. بیکاری در بیشتر موارد باعث بروز تنش در خانواده و برهم خوردن آرامش میشود و مشکلات اقتصادی و فشار مالی وارده بر خانواده اختلاف نظر بین زوجها را تشدید و توازن قدرت در خانواده را به هم میریزد  

کار منزلت اجتماعی افراد را ارتقا می دهد. فرد به علت دارا بودن زمینه فعالیت در رشته مورد علاقه خود به کسب سرمایهی اجتماعی اقدام می کند و با افزایش سطح تحصیلات، درآمد، منزلت و موقعیت اجتماعی بهتری به دست میآورد .ارائه مجوزهای فراوان در بخش های مختلف برای انجام واردات بی رویه به کشور، عدم حمایت بانکی در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها، تحریم ها و افزایش قیمت مواد اولیه تولید عواملی است که طی سال های گذشته اشتغال کشور را به شدت تهدید کرده است

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار