توضیحات ابتکار درباره مقابله با گردو غبار

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: با وجود انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی زیست‌محیطی، شرایط حاکم بر کشور عراق هرگونه اقدام عملیاتی را برای مهار گردو غبار ناممکن ساخته است.
کد خبر: ۸۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵ - 18June 2016

توضیحات ابتکار درباره مقابله با گردو غبار

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،معصومه ابتکار درباره هجوم کمسابقه گردو غبار به استانهای غربی و از جمله ایلام، اظهار کرد: این ریزگردها که وارد کشور شده غیر از ایلام ، استانهای کرمانشاه، خوزستان، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور را تحت تأثیر قرار داده و منشأ آن غرب و جنوب عراق است.

وی بابیان اینکه متأسفانه گردوغبار صدمات زیادی بهسلامت مردم وارد میکند، افزود: از سالها قبل دولت تلاشهای زیادی با دولت عراق برای مهار ریز گردها کرده و این تلاش ادامه دارد و تاکنون نیز چندین تفاهمنامه همکاری و عملیاتی با کشور عراق برای مالچ پاشی و کاشت درخت  در این زمینه انجامشده است.

ابتکار ادامه داد: در سال 1392  با وجود شرایط بدامنیتی به همراه هیئتی برای مهار ریز گردها به عراق سفر کردهایم و به جدیت تمام پیگیر بودهایم اما در حال حاضر شرایط ناامنی زیادی در کشور عراق و محل کانونهای وقوع ریز گردها حاکم است و تاکنون تفاهمنامههای که با کشور عراق صورت گرفته به دلایل شرایط بد امنیتی امکان عملیاتی شدن نداشته است و برخی مکانهای کانون ریز گرد در اختیار گروه تکفیری داعش است و دولت عراق توان عملیاتی کردن طرحها برای مهار گردو غبار را ندارد.

به گفته رئیس سازمان محیطزیست، تمام گزارشهای وقوع ریزگردها را به وزارت خارجه و مقامات بینالمللی برای چارهاندیشی منعکس میکنیم و با پیگیریهای انجامشده توسط محیطزیست، ایران سال گذشته یک قطعنامه بینالمللی برای مقابله با ریز گردها مرحله به تصویب رساند زیرا این کانون فقط متوجه ایران نیست بلکه بسیاری از دیگر کشورها هم درگیر این پدیده هستند.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم، کمبود منابع آب و مدیریت نادرست در محلهای وقوع ریزگردها باعث این پدیده شده است، تصریح کرد: با پیشنهاد ایران تاکنون چندین قطعنامه بینالمللی برای مهار ریزگردها گرفتهایم.

ابتکار با بیان اینکه یک بحث ناامنی و بحث دیگر خشکسالیهای پیدرپی و فرسایش خاک در کشور عراق باعث شده کانونهای وقوع گرد و غبار افزایش پیدا کند، افزود: از طرف دیگر سدهای ایجادشده بر روی دجله وفرات باعث خشکسالی اراضی مناطق پاییندست شده که ریزگردها از آن نشأت میگیرد.

رئیس سازمان محیطزیست گفت: در حال حاضر ناامن بودن عراق عملاً اقدامات و طرحها را برای مهار ریز گردها ناکام گذاشته است و فعلاً دولت عراق نمیتواند کاری انجام بدهد و کسی هم نمیتواند دخالت کند.

وی با تأکید بر اینکه در راستای کانونهای داخلی کشور تاکنون 15 کانون در استانها شناسایی و برنامهها و طرحهای در آنها نهایی شده و یا در مرحله نهایی شدن یا در آینده نزدیک نهایی خواهد شد، افزود: کاشت نهال و  تثبیت خاک از اقدامات بوده است.

ابتکار بابیان اینکه دولت با تمام توان پیگیر موضوع ریز گردها خواهد بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه شدت وقوع حوادث با کانونهای خارجی عراق و عربستان در حال افزایش است.
منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها