جمال شورجه بیان کرد؛

آخرین خبرها از ساخت سریال حضرت موسی(ع)

کارگردان سریال «حضرت موسی(ع)» از کاهش تعداد قسمت‌های این سریال و نهایی شدن متن برای شروع مرحله پیش تولید آن تا دو ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۸۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰ - 20June 2016

آخرین خبرها از ساخت سریال حضرت موسی(ع)

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، «جمال شورجه» کارگردان سریال «حضرت موسی (ع)» که به زودی وارد مرحله پیشتولید خواهد شد، درباره وضعیت تولید این سریال تاریخی و الف ویژه، گفت: از سال گذشته فیلمنامه موسی(ع) برای بررسی و کارشناسی به مرکز گسترش فیلمنامهنویسی ارجاع و پس از جلسات متعدد مقرر شد از تعداد قسمتها کاسته شود.

در حال حاضر مراحل نگارش متن سریال به پایان رسیده و فیلمنامه تحویل مرکز شده و در حال اعمال اصلاحاتی هستیم که درباره متن اعمال نظر کردهاند. متن این سریال در جلسات مستمری با حضور کارشناسانی همچون حجت الاسلام و المسلمین رحیم زاده، آقای منصور براهیمی، حاج آقای مصطفوی به نمایندگی از حجتالاسلام و المسلمین مهدی طائب که مشاور محتوایی فیلمنامه هستند و بنده برگزار میشود.

تا ۲ ماه آینده وارد مرحله پیشتولید میشویم

وی با اعلام زمان پایان مراحل اعمال اصلاحات بر متن افزود: پیشبینیمان این است که این نظرات حداکثر تا دو ماه آینده بر متن اعمال شده و آماده شروع مرحله پیش تولید شویم. اکنون ما با هدف کوتاهتر شدن متن مشغول انجام تغییرات هستیم؛ اما این تغییرات بسیار حساب شده است و به این ترتیب نیست که چند قسمت از ابتدا بهطور کامل حذف شود. بلکه بخشهایی از داستان کم میشود تا آن را به تعداد قسمتهای مطلوب برسانیم.

شورجه با اشاره به همراهیاش با این پروژه از ابتدای فرآیند تحقیق و پژوهش تاکنون، درباره ضرورت آغاز تولید سریالها با فیلمنامههای کامل بیان کرد: قطعاً شروع روند ساخت یک سریال با فیلمنامه کامل، هم به لحاظ اقتصادی به نفع سازندگان است و هم برای صداوسیما امکان برآورد دقیقتر و بهتر هزینههای را سادهتر میکند و از نظر کیفیت نیز نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت. ما سالها این بحث با تلویزیون داشتهایم که یک سریال تنها در شرایط پایان نگارش فیلمنامهاش میتواند برآورد دقیق هزینه شود. تمامی جزئیات ازجمله جلسات حضور بازیگران و تعدادشان و هزینههای جاری با در اختیار داشتن متن کامل مشخص خواهد شد. اگرچه فیلمنامه به هر حال در مرحله ساخت هم در جزئیات تغییراتی دارد، اما باید از ابتدا کامل باشد.

تشابه زندگی حضرت موسی(ع) با حضرت محمد(ص)

کارگردان فیلم «سی و سه روز» درباره علت انتخاب حضرت موسی(ع) به عنوان قهرمان قصه سریال جدید خود گفت: ایشان از پیامبران اولوالعزم هستند و بیشترین آیات قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس و دینی مسلمانان که به زندگی سایر پیامبران پرداخته است، درباره آن حضرت است. حضرت موسی(ع) لقب کلیم الله لقب دارند و تنها پیامبری هستند که ارتباط کلامی با خداوند برقرار میکردند. در روایاتی منسوب به پیامبر اکرم داریم که عین به عین زندگی موسی(ع) را شبیه زندگی خود دانستهاند و حتی جفاها و اذیت و آزارهایشان از سوی دیگران هم شبیه زندگی موسی(ع) خواندهاند. چنانچه در تمثیلی میفرمایند امام علی(ع) شبیه هارون برای موسی(ع) نسبت به خود هستند.

وی افزود: این تشابهات زندگی حضرت محمد(ص) و زندگی حضرت موسی(ع) به علاوه حکمتها و قصههای قرآنی نسبت به زندگی سایر پیامبران بیشتر است. همچنین جایگاه والای حضرت موسی نزد خداوند که درخواستهایشان برای معجزه آوردن اجابت میشده است، دلایل آشکاری برای پرداختن به زندگی آن حضرت است. ضمن این که در این سریال نگاهی جهانی نسبت به حضرت موسی(ع) خواهیم داشت و حتی متن سریال نسبت به تورات شخصیت زیباتری را از حضرت موسی(ع) به رشته تحریر در آورده است. چراکه به نظرمان رسید در بخشهایی از تورات به ایشان بد پرداخته شده است و سعی کردهایم در فیلمنامه این موضوع را تطهیر کنیم؛ زیرا ما معتقد به عصمت پیامبران هستیم و در متن سریال حساستر، دقیقتر و با مسئولیت بیشتری شخصیت حضرت موسی (ع) را ترسیم کردهایم.

قرآن کریم مهمترین منبع ساخت سریال

شورجه در پایان مهمترین منابع مورد استفاده برای نگارش فیلمنامه این سریال را قرآن کریم و اشتراکات و آیات آمده درباره حضرت موسی(ع)، تورات و المیزان نوشته مرحوم علامه طباطبایی دانست.

مراحل نگارش فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)» چندی پس از پایان پخش سریال یوسف پیامبر توسط زنده یاد فرج الله سلحشور در سال 89 آغاز شد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار