به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز، اسحاق جهانگیری امروز در بازدید طرح آزاد راه تهران ـ شمال که با همراهی سید حمیدطهائی استاندار البرز، سید حسین هاشمی استاندار تهران و وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت، اظهار داشت: بزرگترین دستاورد این طرح نمایش توان مهندسی کشور است زیرا این بخش نشان داد میتواند با کیفیتی مناسب و قابل قبول در سطح بینالمللی کارهای مهمی انجام دهد.
وی با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکتهای خارجی گفت: خوشبختانه هیچ کمبودی در توان مدیریتی و مهندسی پیمانکاران داخلی وجود ندارد و آن چیزی که اجرای طرح های اینچنینی را به تعویق میاندازد محدودیتها و مسائل مالی است.
وی با تاکید براینکه نظام بانکی و مالی کشور باید خود را برای تامین مالی طرحهای بزرگ اینچنینی تجهیز کند، ادامه داد: وجود وقت در این بخش باعث شده که برای اجرای طرحهای زیربنایی نیازمند فاینانس و حضور شرکتهای خارجی باشیم به طوری که نیاز مالی اتمام آزاد راه تهران ـ شمال 8 هزار میلیارد تومان است و در بودجه کشور تنها 20 میلیارد تومان در سال جاری به آن اختصاص یافته که به طنز شباهت دارد.
معاون اول رییس جمهور افزود: توان بودجهای کشور به اندازهای نیست که بتوان مشکل طرحهای بزرگ را برطرف کرد و نیاز به ابتکارات جدید مالی و بانکی است و لازم است صاحبنظران اقتصادی در این خصوص راهکار ارائه دهند.
جهانگیری با بیان اینکه 70 تا 80 درصد کالاهایی که از خارج از کشور وارد میشود قابل تولید در داخل کشور است، گفت: این مهم در صورتی محقق خواهد شد که تامین مالی طرحهای بزرگ در داخل انجام شود.
وی با اشاره به توانمندی بازار سرمایه و وجود نقدینگی در دست مردم گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست ظرف یک ساعت 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازار سرمایه را بفروشد و ظرفیتهای اینچنینی در بازار بورس و جامعه وجود دارد که باید در کارهای تولیدی و زیربنایی کشور هزینه شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشرفت فیزیکی خوب طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت: باید شرایط را فراهم کنیم تا مردم، دانشگاهیان و مسئولین بتوانند در دوران ساخت از این توان مهندسی و فنی داخلی بازدید کنند زیرا انجام چنین طرحهایی فقط جاده نیست و چندین تونل، پل و کارهای زیربنایی در حال انجام است.
جهانگیری ادامه داد: باید شرایط را فراهم کنیم تا حتی خارجیهای طرف قرارداد کشور نیز که به ایران میآیند از این طرح بازدید کنند زیرا چنین طرحهایی بیانگر توانمندی های ایران است و میتواند بستر را برای صدور خدمات فنی و مهندسی، اشتغالزایی و ارز آوری فراهم کند.
معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه این بازدید سومین حضورش در این طرح از ابتدای دولت یازدهم است گفت: بار اول که در این محل حاضر شدم گفتم که نباید طرح آزادراه تهران ـ شمال به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی مبدل شود مردم امیدوارند که چنین طرحهایی خیلی زود تکمیل شود و باید به عنوان طرحی اولویتدار در دستور کار قرار گیرد.
جهانگیری با بیان اینکه ترافیکهای چند ساعته برای سفر به شمال کشور باعث اتلاف زمان و انرژی شده و خاطرهای تلخ در یاد مردم بر جای گذاشته است، گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخیر اراده جدی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی شکل گرفته تا طرح آزاد راه تهران ـ شمال در مدت زمانی معقول به اتمام برسد.
وی افزود: هرکس که مقداری به مسائل فنی و اجرایی طرحهای بزرگ سروکار داشته باشد با حضور چند باره در این طرح متوجه تغییرات و انجام کار جدی میشود به همین دلیل پیشرفت فیزیکی طرح از ابتدای دولت یازدهم که 29 درصد بود به 59 درصد رسیده است.
معاون اول رییس جمهور در خاتمه ضمن عرض خسته نباشی به پیمانکاران، مهندسان و کارگران حاضر در طرح اظهار امیدواری کرد قطعه یک این آزادراه که قرار است تا بهار سال آینده راه اندازی شود با پشتکار و تلاش بیشتر متولیان طرح تا پایان امسال خاتمه یابد و مردم بتوانند در عید نوروز از این مسیر استفاده کنند.