دادستان قزوین خبر داد:

کاهش وقوع جرم در استان قزوین

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از توقف رشد و رشد منفی در جرائم مختلف کیفری استان طی سال 1394 خبرداد.
کد خبر: ۸۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ - 23June 2016

کاهش وقوع جرم در استان قزوین

به گزارش دفاع پرس از قزوین، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه بیان داشت: شهادت دکتر بهشتی به نام قوه قضائیه ثبت شده و امسال این مناسبت با ایام ماه مبارک رمضان متقارن شده است، ماه میهمانی خداوند سبحان؛ با استفاده از این فرصت ذی قیمت و با بهره گیری بیش از پیش از لیالی قدر، می توانیم در کسب معارف الهی گام های جدی برداریم.

وی ادامه داد: از همه مومنان انتظار می رود در این ایام برای کسب فضیلت ها و بهره گیری از فضائل الهی تلاش کنند و کسانی نیز که توفیق روزه از آنها به واسطه معذورات شرعی سلب شده، در خورد و خوراک خویش امساک عمومی و حفظ شأن و منزلت ماه الهی را داشته باشند که البته دستگاه قضا با تجربه سال گذشته، طی سال جاری نیز برخورد با روزه خواری ها را در دستور کار خود قرار داده است.

حفظ آبروی افراد اصلی اساسی است

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اضافه کرد: رسالت رسانه ای، رسالت خطیر و مهمی است. از این رو باید بدانیم که در کجا این رسالت را بر دوش داریم؛ ما در کشور جمهوری اسلامی که قرار است خروجی آن وحدت و یکپارچگی باشد، توفیق حضور و خدمت یافته ایم، از این رو باید نسبت به خطوط قرمز نظام توجه کرده و از یاد نبریم که شهداء برای چه خون دادند و امروز جانبازان ما با چه هدف رنج ها را تحمل کرده و می کنند.

وی افزود: در این میان در حوزه قضائی تلاش ما و شما باید بر این محور استوار باشد که دقت در صیانت از آبرو و حیثیت افراد مورد مداقه قرار گیرد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی اعلام کرد: طی سال 94 در جرائم کیفری رشدی نداشتیم و حتی در برخی جرائم همچون وقوع سرقت 17 درصد، آدم ربایی 50 درصد و قتل 5 درصد کاهش داشته ایم.

وی تصریح کرد: بیشترین جرائم در سال 1394 به ترتیب سرقت مستوجب تعزیر، توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه، تهدید، کلاهبرداری، مواد مخدر، خیانت در امانت و مزاحمت تلفنی بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: طی سال 1394 در دادسراهای استان بیش از 52 هزار پرونده وارد شده که نسبت به سال 1393 از رشد شش درصدی برخوردار است؛ البته طی این مدت 51 هزار و 885 پرونده نیز مختومه شده، همچنین 21 هزار و 753 پرونده در اجرای احکام نهایی شده است.

وی تأکید کرد: دستگاه قضایی اگرچه با تکثر مأموریت ها مواجه است و در زمینه نیروهای اداری و قضایی با کمبودهایی روبرو هستیم و امکانات موجود نیز متناسب با سطح مأموریت هایمان نیست، ولی تلاش ما همواره بر این محور استوار بوده است که در خدمت به مردم و تأمین امنیت دچار خلل و آسیبی نشود.

حجت الاسلام صادقی نیارکی گفت: در حوزه کمبودها و نقایص، کاستی های استان همچون کشور است. به عنوان نمونه در برخی رسته ها تا 40 درصد با پست های خالی مواجه هستیم. همچنین در حوزه کیفری میزان پست های خالی قابل توجه است.

وی تشریح کرد: تأمین این کمبودها تنها در حوزه اختیارات دستگاه قضایی نیست، بلکه باید بسترهای آن در سایر قوا نیز فراهم شود البته براساس برنامه پنج ساله، سالانه 800 قاضی به مجموعه دستگاه های قضاییی در کشور اضافه می شود که با توجه به خروج تعدادی از قضات از بدنه دستگاه قضا به واسطه بازنشستگی، کمبودها در دستگاه قضا همچنان محسوس است.

با کنسرت مبتذل مخالف هستیم

دادستان عمومی و انقلاب قزوین به موضوع کنسرت ها اشاره کرد و عنوان داشت: بارها اراده دستگاه قضایی در خصوص برگزاری کنسرت اعلام شده است؛ ما با کنسرت مخالف نیستیم، ما با هنجارشکنی، فساد و ابتذال مخالفیم در نتیجه زمانی با کنسرت مخالفیم که بستر گناه را فراهم می کند از این رو وقتی مجوز برگزاری کنسرتی داده می شود ما از متولیان می خواهیم در خصوص برگزاری سالم کنسرت به دور از گناه، فساد و مسائل غیرفرهنگی مسئولیت را بپذیرند ولی کسی حاضر به پذیرش این مسئولیت نیست و نمی تواند زمینه برگزاری کنسرتی را عهده دار شود که حاضران بتوانند در آن کنسرت از لذت موسیقی و هنر در فضایی فرهنگی و هنری بهره مند شوند.

وی توضیح داد: ما از همه دعوت می کنیم و خود نیز برای این موضوع آماده هستیم که فضایی شاد برای مردم فراهم کنیم ولی تنها درخواست ما این است که جامعه را برای شادی سالم و شادابی سالم مهیا کنیم تا خانواده ها و اقشار مختلف در فضایی شاد و سالم زندگی کنند.

فیش های حقوقی نجومی در قزوین را رصد می کنیم

حجت الاسلام صادقی نیارکی گفت: در خصوص انتشار فیش های حقوقی نجومی نیز باید گفت که این اتفاق تلخ بود چراکه انتظار این است که در کشور عدالت اجتماعی مقتضی اجرا شود و همه از عدالت اجتماعی برخوردار باشند در نتیجه اینکه فردی چند صد میلیون تومان حقوق بگیرد و فرد دیگری حقوق اندکش هم معوق شود، با آرمان های نظام اسلامی مغایرت دارد.

وی اظهارداشت: طرح موضوع حقوق های نجومی کار خوبی بود البته این موضوع مربوط به امروز و دیروز و این دولت و آن دولت مربوط نمی شود بلکه این نقیصه و ایراد پیشینه دارد و خوشبختانه در حال حاضر اراده ای در حاکمیت برای شکل گیری این مطالبه به وجود آمده است که در استان قزوین دادستانی بررسی هایی را در این زمنیه آغاز کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان داشت: در بررسی این مهم باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشیم که حقوق عادلانه به معنای تساوی در پرداخت نیست بلکه افراد با توجه به شرایط کاری و سطح تأثیرشان و همچنین سایر شاخص ها تفاوت هایی را در دریافت باید داشته باشند که لحاظ کردن این شاخص ها مستلزم عدالت است.

وی اعلام کرد: موضوع جمع آوری عرضه قلیان در سفره خانه ها با جدیت در قزوین آغاز شده و در موارد تخلف اعلامی نسبت به بازرسی و برخورد با موارد یاد شده اقدام می گردد که در اقدام اخیر تعداد هشت واحد عرضه کننده پلمپ شدند که در این میان متخلفانی که به اقدام غیرقانونی خویش اصرار داشته باشند، لغو پروانه خواهند شد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی یادآورشد: در خصوص پرونده تخلف مسئولان در آبیک نیز اقدامات لازم برای رسیدگی در حال انجام است که متخلفان از مرکزی غیردولتی و عمومی هستند که متهمان این پرونده مسئولان مدیریت شهری آبیک هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار