دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

شوک جهانیان در پی طلاق خودخواسته انگلیس از اتحادیه اروپا

با اعلام پیروزی طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در نخستین ساعات روز پنجشنبه، موجی از اعلام نظرها و واکنشهای مقامات سیاسی در سراسر جهان به این شوک بزرگ در اتحادیه اروپا به راه افتاد.
کد خبر: ۸۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ - 25June 2016

شوک جهانیان در پی طلاق خودخواسته انگلیس از اتحادیه اروپا

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، اعلام نتایج نهایی همه پرسی روز پنج شنبه در انگلیس بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد و رهبران و مقامات جهان را به واکنش واداشت. در این همه پرسی حدود 52 درصد از مردم این کشور رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند؛ این در حالی است که حدود 48 درصد از مردم این کشور که حدود 16 میلیون نفر از جمعیت انگلیس را تشکیل میدهند، خواستار باقی ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس ارقام رسمی، مشارکت در همه پرسی روز پنجشنبه در انگلیس درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) بسیار بالا بود و 72/2 درصد از واجدین شرایط در این همهپرسی شرکت کردند.

شبکه تلویزیونی بیبیسی، رأی دادن اکثریت مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا را یک طلاق تاریخی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی انتشار خبرهایی مبنی بر پیروزی طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شاخص سهام فوتسی بورس لندن هفت و شش دهم درصد سقوط کرد.

ارزش یورو نیز در بازارهای جهانی در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چهار درصد سقوط کرد و نرخ برابری پوند، واحد پول انگلیس در مقایسه با دلار آمریکا، به کمترین میزان خود طی سی سال اخیر رسید.

اما اولین پس لرزه سیاسی این همه پرسی، اعلام کنارهگیری قریب الوقوع دیوید کامرون، از نخست وزیری بود. نخست وزیر انگلیس در کنفرانسی خبری در مقابل دفتر نخست وزیری برگزار کرد، گفت: باید به اراده مردم انگلیس احترام گذاشت.

کامرون با اعلام کنارهگیریاش از نخست وزیری گفت: با این حال من در سه ماه آینده به کار خود به عنوان نخست وزیر به همراه کابینه دولتم ادامه خواهم داد و تا زمان آغاز کنفرانس حزب محافظهکار انگلیس در ماه اکتبر نخست وزیر جدیدی روی کار بیاید.

این در حالی است که رسانههای انگلیسی از بوریس جانسون، شهردار سابق شهر لندن و همحزبی دیوید کامرون که بر خلاف وی حامی خروج از اتحادیه اروپا بود به عنوان بخت اول جانشینی او در مقام نخست وزیری یاد کردهاند.

روزنامه دیلی میل انگلیس در این باره گزارش داد، بوریس جانسون ممکن است در پی اعلام استعفای دراماتیک دیوید کامرون، نخست وزیر بعدی انگلیس شود هر چند که کامرون تا سه ماه آینده نخست وزیر باقی خواهد ماند تا به حزب محافظهکار اجازه دهد رهبر جدیدی را انتخاب کند و همچنین بازارها نیز آرامش داشته باشند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که کشورش بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا به شمار میرود، با ابراز تاسف عمیق از نتیجه به دست آمده با صدور بیانیهای اعلام کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «ضربهای به اروپا و روند وحدت کشورهای این قاره است».

وی که سعی داشت خشم خود را از این نتیجه پنهان کند، ابراز داشت: « اتحادیه اروپا به قدری قوی است که بتواند جوابگوی خوبی در قبال این تصمیم مردم انگلیس باشد».

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را از منظر پیامدهای اقتصادی و مالی، آزمایشی سخت برای اروپا دانست و اظهار داشت: اروپا برای حرکت به جلو دیگر نمیتواند مثل قبل عمل کند و برای حرکت به جلو باید دست به تغییراتی در خود بزند.

از سوی دیگر مارین لو پن رئیس جبهه ملی فرانسه، برگزاری همه پرسی مشابه درباره تداوم عضویت کشورش در اتحادیه اروپا را خواستار شد.

وی رأی انگلیسیها را به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا «پیروزی آزادی» توصیف کرد و گفت: این همان چیزی است که من از سالها پیش بر آن تاکید میکنم. اکنون زمان آن است که همه پرسی مشابهی در فرانسه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد الکس سموند، وزیر اول سابق و رهبر حزب ملی اسکاتلند برگزاری همه پرسی جدید استقلال اسکاتلند را بسیار محتمل دانسته و گفته است: این حزب برای برگزاری آن فشار خواهد آورد.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند هم  روز جمعه گفت: «گزینه برگزاری دومین همه پرسی درباره استقلال اسکاتلند باید روی میز باشد و روی میز هست».

همچنین حزب جمهوریخواه ایرلند موسوم به شینفن نیز اعلام کرده است باید به ایرلند شمالی اجازه داده شود درباره اتحاد با جمهوری ایرلند رأی خود را اعلام کند.

گفتنی است؛ اکثر ساکنان ایرلند شمالی نیز در همه پرسی روز پنجشنبه درباره ماندن یا نماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بر خلاف اکثر مردم این کشور به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس ضمن تکان دهنده و ناامیدکننده  خواندن نتایج همه پرسی، تاکید کرد: رأی دادن مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا بدون شک باعث ایجاد چالشهای بزرگ اقتصادی برای انگلیس خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در نخستین واکنش به نتایج رفراندوم، با انتشار بیانیهای چندخطی اظهار داشت: رابطه قوی این کشور با انگلیس و اتحادیه اروپا با وجود خروج انگلیس از این اتحادیه، تداوم خواهد یافت.

اوباما که از طرفداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بوده است، روز جمعه گفت: «مردم انگلیس نظرشان را اعلام کردهاند و ما به تصمیم آنها احترام می گذاریم».

دونالد ترامپ  نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که همزمان با برگزاری همه پرسی به اسکاتلند سفر کرده بود، اعلام کرد: «مردم انگلیس در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا کشورشان را پس گرفتند.»

نیکلاس برنز معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: اروپا در دشوارترین شرایط از زمان جنگ سرد تاکنون قرار گرفته است.

سفیر سابق آمریکا در مسکو هم نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را پیروزی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توصیف کرد.

رویترز گزارش داد: پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین روز جمعه اعلام کرد به رغم تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، انتظار دارد تحریمها علیه روسیه ادامه یابد.

وزیر امور خارجه اتریش هم نتایج همه پرسی در انگلیس را «زلزله ای سیاسی» برای اروپا خواند. سباستین کورتز اعلام کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زلزلهای سیاسی برای اروپاست و اروپا باید تغییرات فوری را اعمال کند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به رأی مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا  در سخنانی در شبکه تلویزیونی فرانسوی زبان تی وی 5 موند این واقعه را غم انگیز و اندوهناک توصیف کرد.

شولتز گفت: ما دو گزینه مختلف را آماده کردهایم. باقیماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن. به نظر من و همکارانم گزینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که به دقت نیز آماده شده است، گزینه دلگرم کنندهای برای انگلیس نیست. زیرا رویدادهای بازارهای سرمایه را نگاه کنید. پوند به پایین ترین میزان ارزش خود از سال 1985 تاکنون سقوط کرده است. من نمی خواهم که یورو نیز به چنین سرنوشتی دچار شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، رفتار سطحی دولت انگلیس را در برگزاری همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا مورد سرزنش قرار داد.

پوتین که در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با خبرگزاری تاس گفتگو میکرد در همین ارتباط تصریح کرد: برگزاری این همه پرسی و نتایج آن چیزی جز رفتار خودخواهانه و سطحی مقامات انگلیس در مواجهه با مسائل مهم این کشور و کل اروپا نیست.

رئیس جمهوری روسیه خاطر نشان کرد که پیامدهای این رای گیری فراگیر خواهد بود اما برای اینکه مشخص شود این نتیجه به طور کلی مثبت یا منفی بوده است باید فعلا صبر کرد.

وی در پاسخ به سئوالی که آیا این نتیجه در تحریمهای کشورهای اروپایی علیه روسیه تاثیر گذار خواهد بود یا خیر گفت: من فکر نمیکنم که این امر بتواند بر روابط ما با اتحادیه اروپا در این زمینه تاثیر گذار باشد.

پوتین همچنین، روز جمعه در گفتوگو با خبرنگاران پس از نشست سازمان همکاریهای شانگهای در ازبکستان ضمن رد ظهارات نخست وزیر انگلیس قبل از همه پرسی درباره موضع روسیه، آن را «نشان دهنده سطح پایین فرهنگ سیاسی» دانست و افزود: « معتقدم که اظهارات کامرون چیزی بیش از تلاشی مذبوحانه برای تأثیر بر افکار عمومی کشورش نبوده است. همانطور که مشاهده میکنیم، حتی نتیجه مورد نظر را هم در بر نداشته است. نتیجه همهپرسی در واقع منعکس کننده ناخشنودی انگلیس از مهاجرت و نگرانیهای امنیتی و همچنین نارضایتی از بوروکراسی اتحادیه اروپا است».

نظر شما
پربیننده ها