طلایی‌نیک:

مأموریت نخست وزارت دفاع مین‌زدایی مناطق مرزی است/ کاهش تلفات انسانی در 2 سال گذشته

معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: مأموریت نخست این وزارتخانه مین زدایی و پاکسازی مناطق مرزی آلوده کشور است.
کد خبر: ۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳ - 02January 2014

مأموریت نخست وزارت دفاع مین‌زدایی مناطق مرزی است/ کاهش تلفات انسانی در 2 سال گذشته

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رضا طلایینیک معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی وضع پاکسازی مناطق آلوده به مین شهرستان قصرشیرین اظهار داشت: مأموریت وزارت دفاع برای پاکسازی عمومی اراضی آلوده به مین انجام شده اما پاکسازی عمقی مناطق آلوده هنوز ادامه دارد و به اتمام نرسیده است.

وی تصریح کرد: پاکسازی به صورت دو مرحله انجام میشود که مرحله نخست شامل پاکسازی سطحی و عمومی است که انجام شده و هم اکنون مرحله دوم پاکسازی در دستور کار مینزدایی است که شامل بازنگری برای پاکسازی عمقی مناطق آلوده به مین بر اساس گزارشهای محلی اعم از نیروهای مسلح و مردم انجام میشود.

امکان پاکسازی اراضی به صورت 100 درصد وجود ندارد

طلایینیک با بیان اینکه همایشی که سال گذشته در استان کرمانشاه مبنی بر جشن پاکسازی عمومی انجام شد به معنای اتمام کار پاکسازی نیست، گفت: اکیپهای بازرسی هنوز در منطقه مستقرند و این دلیلی بر کامل نبودن پاکسازی مناطق آلوده به مین است؛ ضمن آنکه مینهایی که در عمق زمین و یا بر اثر سوانح طبیعی مانند سیلاب و بارش باران به داخل شیارها حرکت کردهاند، هنوز در برخی اراضی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کار پاکسازی به صورت 100 درصد وجود ندارد، عنوان داشت: به رغم گذشت 60 تا 70 سال از جنگ جهانی اول و دوم هنوز مینهای ناشی از این جنگها در برخی کشورها یافت میشود.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: باید با ضریب اطمینان بالا و روحیه دینی و بسیجی کار را ادامه دهیم و با عزمی جدی عملیات مجدد پاکسازی 80 هزار هکتار از مجموع 700 هزار هکتار اراضی آلوده به مین استان کرمانشاه را به صورت عمقی و 300 هکتار آن را به صورت ویژه انجام دهیم.

افزایش کشف مین و کاهش شدید تلفات انسانی در 2 سال گذشته

طلایی نیک گفت: در سالهای 91 و 92 میزان کشفیات مین و مواد منفجره و تلفات انسانی بهشدت کاهش یافته و این نشان دهنده این است که کار در سطح بالایی انجام گرفته اما نهایی نشده و باید تکمیل شود.

وی از حضور و استقرار اکیپهای ثابت و سیار مینزدایی در منطقه مرزی استان کرمانشاه خبر داد و تأکید کرد: این اکیپ ها موظفند هر نوع گزارش را رسیدگی کنند؛ ضمن آنکه اگر نیاز به افزایش اکیپها باشد با وجود کمبود منابع مالی، تعداد را به دو برابر افزایش میدهیم چون باید زمینه رفع دغدغه مردم برای بازگشت به زادگاهشان در روستاهای مرزی و رونق کشت و کار و کشاورزی فراهم شود.

رییس مرکز مینزدایی کشور: تلاش میکنیم مردم دغدغهی مین را نداشته باشند

رئیس مرکز مینزدایی کشور نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه تلاش می کنیم دیگر دغدغه مردم ترس از مین نباشد، گفت: مهمترین دغدغه مردم باید عمران و آبادانی و تلاش برای رونق اقتصادی منطقه باشد.

سردار "محمدحسین امیراحمدی" رئیس مرکز مینزدایی کشور تصریح کرد: از سال 85 کار پاکسازی اراضی آلوده به مین کشور به وزارت دفاع محول شد که تلاشهای بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته است.

وی جمع آوری 198 هزار مین در سال 90 و 88 هزار مین در سال 91 و همچنین 14 هزار مین از اراضی آلوده به مین در سال 92 را از دستاوردهای وزارت دفاع برای پاکسازی مناطق آلوده اعلام کرد و یادآور شد: در این راه تعدادی از نیروهای پاکسازی شهید و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

سردار امیراحمدی تصریح کرد: کار پاکسازی عمقی و بازنگری اراضی آلوده شهرهای غربی استان کرمانشاه بویژه قصرشیرین و گیلانغرب با همکاری نماینده مردم این شهرها در مجلس و مسؤولان محلی و همراهی نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی با تلاش بیشتری دنبال می شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار