لاریجانی:

دشمنی‌ها با ایران پس از پایان مذاکرات همچنان ادامه دارد

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: امروز که بحث مذاکرات به پایان رسیده، شاهدیم که کشورهای معاند دشمنی خود را با ما ادامه می‌دهند و هدف آنها از این کار کاهش توانمندی ایران است.
کد خبر: ۸۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸ - 26June 2016

دشمنی‌ها با ایران پس از پایان مذاکرات همچنان ادامه دارد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمد جواد لاریجانی معاون امور بینالملل قوه قضائیه عصر امروز (یک شنبه 6 تیر) در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد فاجعه هفتم تیر که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد اظهار کرد: شهدای هفتم تیر تمام عمر خود را وقف انقلاب و دستاوردهای آن کردند. این شهدا سهم عظیمی را در شکلگیری انقلاب اسلامی داشتند.

وی افزود: انقلاب ما حادثه تاریخی بود که در آن 2 تجربه اجتماعی صورت گرفت که هر دو نیز با محیط خود در تعامل بودند.

معاون امور بینالملل قوه قضائیه در تشریح این دو تجربه بیان کرد: تجربه اول تاسیس نظام سیاسی مدنی کاملی براساس اسلام در ایران بود و تجربه دوم نیز نهضت بیداری اسلامی که محدود به سرزمین خاصی نمیشود و هر جایی که امّت اسلامی در آن وجود داشته باشد پدیده بیداری اسلامی نیز وجود دارد که هر دوی این تجربهها با یکدیگر در تعامل و ارتباط محکمی هستند.

لاریجانی به زمینههای تشکیل نظام اسلامی در جریان انقلاب در کشور اشاره کرد و گفت: انجام این کار پایههای استوار فکری دارد و در زمان خود پرچالش بوده است اما از آنجایی که در مکتب اهل بیت، اسلام دینی پویا و به حوزه خصوصی محدود نمیشود و حوزه عمومی را نیز در بر میگیرد و همچنین اسلام مخصوص عرب یا عجم نیست بلکه مربوط به همه نژادهاست، مجموعه این شرایط سبب تلاش برای شکلگیری نظام اسلامی میشود.

وی تصریح کرد: عدهای از ابتدای انقلاب اسلامی تصور میکردند ایجاد یک نظام اسلامی در ایران ممکن نیست. از ابتدای انقلاب نیز هم غربیها و هم کسانی که در داخل کشور حضور داشتند، مانند غربیها فکر میکردند و میگفتند که اسلام یک دین قدیمی است و دوران فعلی دوران مدرنیته است و اسلام در این شرایط نمیتواند یک جامعه بزرگ را اداره کند.

معاون امور بینالملل قوهقضائیه افزود: شهید بهشتی معتقد بود که بر خلاف دیدگاههای غربیها و کسانی که در کشور بودند اما مثل غربیها فکر میکردند، این شرایط وجود دارد که اسلام برای شکلگیری یک نظام حکومتی به کار گرفته شود.

لاریجانی به ادعای برخی روزنامهها در خصوص اعدام و قصاص اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر در برخی روزنامهها نوشته شد که ایده اعدام و قصاصی که ما داریم، احکام خشنی است و برایش این طور دلیل آورده بودند که اسلام در میان اعراب ظهور پیدا کرده و به دلیل این که اعراب افراد خشنی هستند، پایههای احکام اسلامی نیز خشن است که البته چنین سخنانی به هیچ وجه صحیح نیست.

وی با بیان این که آمریکا و کشورهای غربی معتقد بودند که اسلام نمیتواند الگوی مناسبی برای حکومتداری ارائه دهد، بیان کرد: در آستانه انقلاب کشورهایی همچون آمریکا و سایر دول غربی معتقد بودند که با آخوند و حلال و حرام نمیشود مملکت را اداره کرد و وعدهها میکردند که ایران در آینده از افغانستان نیز عقب افتادهتر میشود اما ایران امروز به جایی رسیده که از لحاظ علمی در شرایط مطلوبی قرار دارد و سرعت پیشرفت در این کشور به قدری افزایش پیدا کرده که همان غربیها به این که بتوانند سرعت پیشرفت ایران را کاهش دهند افتخار میکنند.

معاون امور بینالملل قوهقضائیه مذاکرات هستهای ایران با 5+1 اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات به دنبال این بودیم که به دنیا اثبات کنیم که کشورهای غربی درباره فعالیتهای هستهای ما دروغ میگویند، اما امروز که بحث مذاکرات به پایان رسیده، شاهدیم که کشورهای معاند دشمنی خود را با ما ادامه میدهند و هدف آنها از این کار کاهش توانمندی ایران است.

لاریجانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی دشمنانی واقعی دارد و این یک توهم نیست. ما نگران این نیستیم که دشمن داریم چراکه ما در دنیا صاحب سخنیم و این حرف و سخن ما منافع کشورهای سلطهگر را نیز به خطر انداخته و طبیعی است که آنها با ما دشمنی کنند.

وی افزود: ما نباید از مکر و کیّد دشمنان غافل شویم بلکه باید آن را بشناسیم و با آن مقابله کنیم و این همان بصیرت سیاسی است که از سوی مقام معظم رهبری تاکید میشود.

معاون امور بینالملل قوهقضائیه پیش قراولان در مبارزه با دشمن را کسانی عنوان کرد که با خدا معاملهای شگرف انجام دادند و ادامه با اشاره به بندهای این معامله گفت: چنین معاملهای دارای بندهای مختلفی از قبیل سهم درست دین، انجام فرایض دینی، تلاش برای استقرار دین، دفاع از دین است که سید شهیدان انقلاب به تمامی این بندها اعتقاد داشت و در نهایت نیز در معامله خود با خداوند به درجه رفیع شهادت رسید.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که امروز نیز خط بنیامیه وجود دارد، گفت: خط بنیامیه تنها در صدر اسلام وجود نداشت، بلکه امروز حکام سعودی در این خط حرکت میکنند و تفاوتشان با معاویه در این است که نسبت به او هوش کمتری دارند.

وی در پایان به پوپولیسم اشاره کرد و گفت: پوپولیسم یا عوامفریبی گونههای متفاوتی دارد و آن کسی که میگوید 250 هزار تومان یارانه میدهد، پوپولیسم است، آن کسی هم که میگوید مردم هر جور که میخواهند لباس بپوشند نیز نوع دیگری از پوپولیسم است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار