ارتباط میان تلاش‌های سیاسی و تحولات میدان‌های نبرد سوریه

پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه و همپیمانان آن در میدان‌های نبرد سوریه سبب شده است تا نظام سوریه در هرگونه مذاکره‌ای برای حل بحران این کشور دست برتر را داشته باشد از این رو دشمنان آن با ابزارهای گوناگون تلاش کردند در روند سیاسی بحران سنگ اندازی کنند.
کد خبر: ۸۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ - 28June 2016

ارتباط میان تلاش‌های سیاسی و تحولات میدان‌های نبرد سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از روزنامه «الوطن» عمان، ارتباط میان تحرک سیاسی و نبرد در میدانهای سوریه از زمان انفجار طرح صهیونیستی، آمریکایی، غربی و منطقهای با هدف ویرانسازی سوریه و خارج کردن آن از همه معادلههای منطقه بهطور کامل آشکار است.

همه تلاشهای سیاسی «بان کی مون»، «اخضر ابراهیمی»، «استفان دیمستورا» فرستادههای ویژه سازمان ملل به سوریه برای حل بحران این کشور جدا از نتایج میدان های نبرد سوریه نبود. تفاوتی نمی کند که نتایج میدان های نبرد به سود نظام سوریه باشد یا به سود دشمنان آن باشد. از این رو می توان گفت برای پیش بردن تلاشهای دیپلماسی و سیاسی باید به نتیجه درگیریها در میدانهای نبرد تکیه کرد.

در برابر این معادله می توان تعطیل شدن روند سیاسی حل بحران سوریه را به اردوگاه دشمنان و توطئه گران نسبت داد، زیرا ارتش دولت سوریه در میدانهای نبرد دست برتر را دارد. ارتش سوریه و همپیمانان آن در میدانهای نبرد پیروزیهای پی در پی به دست می آورند؛ آنان شکستهای سختی را بر گروههای تروریستی که دشمنان برای تغییر موازنه در میدان های نبرد بر روی آنان شرطبندی کرده بودند، وارد کرده اند. این پیروزیها سبب شده است که نظام سوریه در هر زمان و مکانی برای حل بحران سوریه دست برتر را در مذاکرات داشته باشد و شرطهای خود را دیکته کند.

دولت سوریه و همپیمانان آن به این واقعیت ثابت پی برده اند که پیروزی اردوگاه توطئه و دشمنان در هریک از میدانهای درگیری، سوریه را به پایگاه تازه ای از تروریستها و ایدئولوژی آنان تبدیل می کند. در این صورت دشمنان با کمک مالی، تسلیحاتی و ارسال عناصر تازهنفس دسیسههای خود را ادامه و سوریه را ملتهب می کنند. هدف آنان این است که سوریه در آینده مرکز صادرات تروریسم به کشورهای منطقه و جهان از جمله روسیه و چین باشد.

به همین دلیل سوریه و همپیمانان آن اراده خود برای ادامه مبارزه و پایداری در برابر طرح ویرانگر دشمنان مخفی نکردند. آنان برای پاکسازی هر ذره از خاک سوریه از لوث تروریسم تلاش می کنند. نبرد حلب مهم به شمار می رود؛ از این رو ارتش سوریه و همپیمانان آن عملیات نظامی گسترده ای را در شهر حلب آغاز کرده اند و با پیشروی از 4 جبهه توانستند به گروه های تروریستی مسلح شکستهای سنگینی را وارد کنند.

برپایه گزارش منابعی که تحولات میدان های نبرد سوریه را دنبال می کنند ارتش سوریه با همکاری نیروهای همپیمانش، جبهههای حلب و خطوط برخورد را با آتشهای توپخانهای، موشکی که نیروهای هوایی سوریه هم در آن حضور داشتند، شعلهور ساخت. این مساله فشار زیادی را بر گروههای مسلح وارد کرد در نتیجه آنها مجبور شدند از برخی پایگاههای خود در کوی «بنی زید» فرار کنند. حلب تا کنون چنین نبردی را شاهد نبوده است؛ بهطوری که برخی از ساکنان این شهر آن را جنگ جهانی سوم نامیدهاند.

با وجود ارتباط معادله سیاسی با نتایج درگیری میدانهای نبرد اما هنوز هم این باور وجود دارد که توافق آمریکا و روسیه این نبرد و بحران های منطقه را حل خواهد کرد. اما کسی که تحرکهای آمریکا را دنبال کند به این مساله یقین پیدا خواهد کرد که واشنگتن بر خلاف جریان و اراده توافقی که مسکو برای ثبات منطقه می خواهد حرکت می کند. روسیه خواستار حل بحران های منطقه از راه مسالمت آمیز سیاسی و گفتوگو است.

این در حالی که آمریکا هنوز هم با همه توان خود از گروههای تروریستی پشتیبانی می کند. این کشور بدون توجه به قطعنامه های شورای امنیت درباره برخورد با گروه تروریستی جبهه النصره تلاش می کند با استفاده از این گروه طرح های ویرانگر منطقه ای خود را پیش برد. از طرف دیگر آمریکا زرادخانه های سلاح رژیم صهیونیستی را با مدرنترین سلاحهای خود تجهیز میکند.

از این رو ادامه پیروزی و سلحشوری های ارتش سوریه و همپیمانان آن در پاکسازی سوریه از تروریسم گذرگاه واقعی برای برقرای ثبات در سوریه است و پاکسازی شهر حلب در این زمینه پیروزی برجسته ای است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار