پیام ظریف به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت؛

مظلومیت سردشت برای همیشه در تاریخ به ثبت رسید

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، تصریح کرد: حوادث تلخ بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه امروز در منطقه در حال تکرار است.
کد خبر: ۸۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴ - 28June 2016

مظلومیت سردشت برای همیشه در تاریخ به ثبت رسید

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در پیامی بهمناسبت گرامیداشت بیست و نهمین سالروز بمباران شیمیایی سردشت، ضمن ابراز همدردی عمیق با قربانیان و جانبازان این حادثه آورده است: امروز شاهد تکرار همان اشتباهات گذشته از سوی قدرتهای سلطهگر و تجهیز گروههای تروریستی از قبیل داعش به مواد سمی و سلاحهای شیمیایی در تحولات داخلی سوریه و عراق هستیم.

در پیام ظریف که در آیین گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت قرائت شد، آمده است: چنانچه جامعه بین المللی با احساس مسئولیت جدی با این موضوع برخورد نکند، شاهد تکرار فجایعی همچون سردشت و حلبچه در آینده خواهیم بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک سیاست اصولی هرگونه فعالیت مرتبط با سلاحهای کشتار جمعی از جمله سلاحهای شیمیایی و کاربرد آنها توسط هر کس و تحت هر شرایطی را محکوم میکند، آورده است: جمهوری اسلامی ایران خواهان حذف این قبیل تسلیحات از زرادخانههای نظامی کشورها است.

در ادامه این پیام آمده است: گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت فرصت مغتنمی است تا ضمن تلاش برای تحقق جهانی خلع سلاح شیمیایی، مسئولیت جامعه بین المللی در قبال آلام و رنجهای مصدومین این جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت یادآوری شود.

ظریف در پیام خود آروده است: انتظار میرود جامعه بین المللی بهمنظور جبران بخش ناچیزی از صدمات وارده به مصدومین شیمیایی و خانوادههای آنها با احساس مسئولیت به وظیفه حقوقی و اخلاقی خود در این رابطه عمل و جبران خسارت وارده به قربانیان و مصدومان شیمیایی را دنبال کند.

وزیر امور خارجه در ادامه این پیام با بیان این که باید این روز تلخ به نمادی برای مقابله همگانی با جنایات جنگی و پدیده شوم استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در سطح جهان مبدل شود، آورده است: هماکنون که 19 سال از اجرایی شدن کنوانسیون خلع سلاحهای شیمیایی میگذرد باید همه ذخایر اظهار شده سلاحهای شیمیایی کشورهای عضو منهدم شده و از تولید مجدد این قبیل تسلیحات مخرب ممانعت به عمل آید تا جهان بار دیگر شاهد تکرار فجایع سردشت و حلبچه نباشد.

در پیام وزیر امور خارجه کشورمان آمده است: جمهوری اسلامی ایران بهعنوان عضو فعال سازمان منع سلاحهای شیمیایی بههمراه سایر کشورهای عضو از کشورهای دارنده سلاح شیمیایی میخواهد به تعهدات کنوانسیونی خود در این رابطه پایبند باشند.

ظریف در ادامه این پیام آورده است: جمهوری اسلامی ایران با جدیت تمام احقاق حقوق جانبازان و قربانیان سلاحهای شیمیایی کشورمان را از مجاری قانونی بین المللی پیگیری خواهد کرد.

وی تأکید کرده است: هماکنون وزارت امور خارجه مهمترین پشتیبان اقدامات سازمانهای مردمنهاد و غیردولتی داخلی در سطح بین المللی در این زمینه بوده و تعداد زیادی از مصدومان و قربانیان شیمیایی کشورمان از جمله مصدومین شیمیایی سردشت را بهمناسبتهای مختلف بین المللی اعزام نموده است و آمادگی دارد از هرگونه ابتکار عمل و اقدام سایر نهادهای مسئول و سازمانهای غیردولتی حمایت کند.

ظریف در بخش دیگری از این پیام آورده است: افتخار دارم به عرض مردم غیور سردشت برسانم که خردادماه سال جاری با پیگیری همکاران اینجانب در وزارت امور خارجه که میزبان اجلاس منطقهای دول عضو کنوانسیون خلع سلاحهای شیمیایی بودند، بمباران شیمیایی سردشت بهعنوان بخشی از دورههای آموزشی سازمان منع سلاحهای شیمیایی انتخاب و برای آگاه سازی بین المللی نسبت به آثار مخرب سلاحهای شیمیایی تدریس خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: مظلومیت مردم سردشت در تحمل بمباران شیمیایی این شهر در واقع گواهی بر مظلومیت جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس میباشد و این مظلومیت سردشت برای همیشه در تاریخ به ثبت رسیده و جاودانه خواهد ماند.

در این پیام عنوان شده است: هفتم تیر که مصادف با بیست و نهمین سالگرد بمباران شیمیایی ناجوانمردانه مردم بیدفاع و مظلوم شهر سردشت توسط رژیم بعثی عراق است، بهحق توسط جمهوری اسلامی ایران به روز ملی مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده است.

در ادامه پیام وزیر امور خارجه کشورمان آمده است: رژیم بعثی عراق شهر سردشت را در 7 تیرماه 1366 با گاز خردل بمباران شیمیایی کرد و این برای اولین بار در طول تاریخ بود که سلاحهای شیمیایی علیه جمعیت غیرنظامی و در مناطق مسکونی به کار گرفته شد و آن روز مردم قهرمان سردشت در برابر این بمباران سبعانه رژیم بعثی عراق مقاومت و با دادن دهها شهید و صدها جانباز برای همیشه نام خویش را در تاریخ پرافتخار این سرزمین جاودانه کردند.

ظریف در این پیام تأکید کرده است: نصب بنای یادبود قربانیان سلاحهای شیمیایی شهر سردشت در محوطه سازمان منع سلاحهای شیمیایی در لاهه که با همت و پیگیری جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، حاکی از پذیرش و شناسایی رسمی این فاجعه غیرانسانی از سوی جامعه بین المللی است.

وی در ادامه این پیام عنوان کرده است: حملات شیمیایی ددمنشانه رژیم سابق عراق که با سکوت مجامع بین المللی و پشتیبانی و حمایت آن روز صدام همراه بود و منجر به شهادت مظلومانه هزاران رزمنده و مردم غیرنظامی و بیدفاع ایران شد، نتوانست هیچگونه خللی در اراده استوار ملت ایران به وجود آورد و سرنوشت جنگ تحمیلی را بهنفع متجاوزان و جبهه استکبار تغییر دهد.

ظریف در خاتمه پیام خود اعلام کرده است: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رشادت، مقاومت و مظلومیت همه شهیدان و جانبازان شیمیایی عزیز کشورمان مراتب همدردی عمیق خود را با خانواده های معزز شهدای این فاجعه غمانگیز اعلام میدارم و به روح بلند شهدای گرانقدر و مظلوم بمباران شیمیایی سردشت درود میفرستم و از خداوند متعال برای جانبازان و مصدومین عزیز و خانوادههای صبور آنها بهخاطر فداکاریها و تحمل درد و رنج ناشی از جراحات شیمیایی اجر و پاداش الهی مسئلت و برایشان آرزوی سلامتی میکنم.

هفتم تیر 1366 رژیم بعثی عراق با استفاده از بمبهای شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیعترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگافزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هستهای هیروشیما نامیده شد.

به همین مناسبت آئین گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت عصر روز دوشنبه با حضور مسئولان آذربایجان غربی، اقشار مختلف مردم و میهمانانی از اقلیم کردستان عراق در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

شهرستان سردشت با 111 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی و هممرز با کشور عراق واقع شده است.

نظر شما
پربیننده ها