روایت مجاهدت یک روحانی

شهیدی که عشق به امام در او تحولی عظیم ایجاد کرد.
کد خبر: ۸۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ - 28June 2016

روایت مجاهدت یک روحانی

به گزارش دفاع پرس از قزوین، روایتی که پیش روی شماست به معرفی این طلبه مجاهد می پردازد؛ شهید نصرت الله انصاری در شب جمعه دوم دی ماه سال 1320 در روستای عصمت آباد از توابع شهرستان بویینزهرا در خانوادهای مذهبی از طبقه زحمتکش و کشاورز، دیده به جهان گشود.

تحصیلات ابتدایی را در همین روستا گذراند و بعد از اخذ دوره ابتدایی با اذن پدر به شهر قزوین آمده و در مدرسه صالحیه مشغول فراگیری و یادگیری علوم دینی و حوزوی شد.

شهید انصاری پس از ورود به مدرسه به خاطر امانت داری و تقوا سرپرستی طلاب مدرسه سردار را به ایشان محول کردند و این شهید همزمان با تحصیل برای تأمین هزینه زندگی و تحصیل در یک مغازه عطاری مشغول به کار شد و بعد از 3 سال تحصیل در مدرسه صالحیه و سردار، برای کسب علم و بهره بردن از محضر اساتید بزرگوار حوزههای علمیه به شهر قم هجرت کرده و در مدرسه فیضیه مشغول فراگیری علوم فلسفی و دیگر علوم حوزوی شدند.

با وقوع حادثه تلخ بویینزهرا در سال 1341 ایشان به منطقه مراجعت کرد و در امدادرسانی به آسیب دیدگان همت گمارد.

شهید انصاری پس از اتمام عملیات کمک رسانی و بعد از بهبود نسبی اوضاع دوباره به شهر قم بازگشت که همزمان  با آغاز نهضت امام خمینی (ره)  بود او نیز مشتاق و هوادار امام  (ره)شد.

عشق به امام(ره) در او تحولی عظیم ایجاد کرد و سبب شد ایشان به همراه آیت الله باریک بین و آیت الله سبحانی به فعالیت سیاسی بپردازد.

بعد از دستگیری و تبعید امام(ره) به عراق، این شهید به عشق دیدار با امام(ره) بهطور مخفیانه راهی نجف اشرف شد و توانست مراد و مقتدای خویش را زیارت کند.

این شهید بزرگوار پس از بازگشت از عراق به ادامه تحصیل و فعالیت سیاسی پرداختند و در سال 1345 در 25 سالگی پای سفره عقد نشسته و با یکی از سادات هاشمی (خاندان هاشمیان) پیوند مقدس ازدواج بست و بعد از ازدواج مدت کوتاهی در قزوین ساکن و سپس به شهر قم عزیمت کرد تا اینکه در یکی از روزهای اسفند سال 1354 در حین خدمت در بانک تعاون توسط دژخیمان رژیم شاه دستگیر و به زندان منتقل شد و در سختترین شکنجههای جلادان و مأموران ساواک به فیض عظیم شهادت نائل گشت.

او که مظلومانه و در سیاهچاله رژیم به شهادت رسیده بود مخفیانه دفن شد که مزارش بعد از پیروزی انقلاب و با بررسی مدارک ساواک در بهشت زهرا قطعه 39 ردیف 18 و آرامگاه شماره 46 اعلام شد.

حضرت آیت الله باریک بین، دررابطه با این شهید بزرگوار میگویند: هر شب جمعه دعای کمیل و هر شب چهارشنبه دعای توسل و هر صبح جمعه زیارت عاشورا را فراموش نمیکرد.

اخلاق نیک و رفتارخوش، تقوا و شجاعت و شهامت او نیز زبانزد عام و خاص بود و از این لحاظ جایگاهی رفیع در میان طلاب داشت.

شهید انصاری با شهادت خود بهعنوان اولین روحانی شهید استان قزوین، مهر تأیید به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) زدند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار