نویسنده کودک و نوجوان:

نقش زندگی مکتبی و دینی در دفاع مقدس پنهان مانده است

اکبر صحرایی گفت: نقش زندگی مکتبی و دینی در روزهای دفاع مقدس پنهان مانده است؛ در حالی که موضوعاتی همچون دعا، نیایش و رمضان در جبهه زنده شده اند.
کد خبر: ۸۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ - 29June 2016

نقش زندگی مکتبی و دینی در دفاع مقدس پنهان مانده است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اکبر صحرایی نویسنده کودک و نوجوان، با بیان اینکه کمی سخت است که موضوعاتی مانند دعا، رمضان و مسائل دینی و مذهبی را بخواهیم به طور مستقیم به کودک انتقال و یا آموزش دهیم، اظهار کرد: در حوزه هنری از ابزارهای مختلف برای انتقال مفاهیم دینی استفاده میشود، اما همین کار هم ظرافتی میطلبد و باید توجه داشته باشیم چه طور میتوان این مفاهیم را منتقل کرد که بیشترین تأثیر را داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در ادبیات داستانی برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان، ابزاری همچون دفاع مقدس، ایده خوبی است. چرا که عمده نیروهای داوطلب بسیجی ما در جنگ تحمیلی، نوجوانان بودهاند و آموزههای آنان در مساجد شکل گرفته بود. بعد از روایتها و داستانهایی که از تاریخ اسلام برای کودکان و نوجوانان ارائه میکنیم، عمده موضوعاتی که در این زمینه میتوان ارائه کرد که به روز تر هم باشد، همین دفاع مقدس است.
 
صحرایی با تاکید بر اینکه در حوزه دفاع مقدس اتفاقات مختلفی شکل گرفته است، عنوان کرد: یک سوی ماجرا که پنهان مانده و کمتر بر روی آن کار شده، نقش زندگی مکتبی و دینی در روزهای دفاع مقدس است. در زمان 8 سال دفاع مقدس، داستان، اتفاقات و وقایعی شکل گرفته که میتواند برای مخاطب نوجوان الگو باشد. در نهایت هم در وقایع دفاع مقدس، مسائل و مفاهیمی بوده که به نوجوانان انگیزه میداده و اینجاست که به حوزه دعا و نیایش و رمضان و مفاهیم دینی بر میخوریم که به نحوی در جبهه زنده شده اند.
 
این نویسنده همچنین گفت: دعا و نیایش در جبهههای دفاع مقدس شکل عملیاتی پیدا کرد و در نهایت داستانهای نابی شکل گرفت. میشود به خیلی از این موارد پرداخت و به آن پر و بال داد و به سمت و سوی ادبیات برد. در حالی که ادبیات و هنر غرب، از قهرمانان و افسانهها استفاده میکنند، ما میتوانیم از الگوی اسوه در دفاع مقدس استفاده کنیم و مفاهیم اسلامی و دینی را به نوجوانان انتقال دهیم.
 
وی با بیان اینکه تاثیرگذاری داستانهای دفاع مقدس بستگی به استفاده حرفهای و هنرمندانه از این وقایع دارد، گفت: وقتی هریپاتر، مرد عنکبوتی و بتمن را به ما قالب میکنند و افسانه را طوری به ما ارائه میدهند که مخاطبان نوجوان و کودک تصور میکنند اینها واقعیت داشتهاند، دلیلش این بوده که توانستهاند از ابزار هنر استفاده بهینه ببرند. ما هم شخصیتهای برجستهای در دفاع مقدس داریم که البته از آنها به تعبیر اسوه یاد میکنیم، اما اگر بر روی این شخصیتها به شکل حرفهای در ادبیات داستانی کار شود، قابل ارائه به نوجوانان هستند، این موضوعات امتداد دارد. در حال حاضر هم، در کشورهای منطقه همچون سوریه، دفاع امتداد دارد و میتوان بر روی شخصیتهایی همچون فرزند شهید مغنیه در انیمیشنها و داستانها تمرکز کرد و یا به مدافعان حرم که برخی از آنها سن زیادی هم ندارند پرداخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار