گزارش

مهم ترین رسالت رسانه تربیت و تقویت نیروی انسانی مفید و کارآمد است

انقلابی با ماهیت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و همه معادلات جهان را تغییر داد، یکی از این عرصه های مورد تحول رسانه بود.
کد خبر: ۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰ - 15June 2014

مهم ترین رسالت رسانه تربیت و تقویت نیروی انسانی مفید و کارآمد است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ در میان پدیده های روان- جامعه شناختی، افکارعمومی گسترده ترین و آشکارترین آنها است. این پدیده شگرف که با پویایی توانمند خود سرنوشت جوامع را رقم می زند به موتوری می ماند که چرخ های ماشین اجتماع را به چرخش درمی آورد. افکارعمومی ماشینی است که گاه می سازد، گاه تخریب می کند، گاه آرام است و گاه سروصدای بسیاری تولید می کند.

 در قرن های پیشین افکار عمومی حالتی شفاهی داشت و سینه به سینه و دهان به دهان بین آدمیان می چرخید و روزها، ماه ها و شاید سال ها طول می کشید تا یک خبر یا یک شایعه فراگیر شود. ولی در قرن بیستم به مدد خلق و پیدایش رسانه های فراگیر که قابلیت های خارق العاده ای همچون ایجاد ارتباط در یک لحظه میان چندین میلیون نفر را دارند تأثیری شگرف در فرآیند و کنترل افکارعمومی گذاشت.

اهمیت و جایگاه رسانه ها در جهان امروز برهیچ کس پوشیده نیست. رسانه ها چنان در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده اند که امروز زندگی انسان ها کاملا به آن وابسته شده است. بسیاری از مردم به وسیله رسانه ها به زندگی خویش معنی می دهند. در چنین احوالاتی بود که در این سوی جهان، انقلابی با ماهیت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و همه معادلات جهان را تغییر داد و یکی از عرصه های مورد تحول نیز عرصه رسانه بود که در جهان امروز از جایگاه و مقام بالایی برخوردار شده است.

حضرت امام (ره) با افق بینش خاص خود از کنار هیچ پدیده مدرنی به راحتی عبور نمی کردند و تک تک ابزارهای دنیای مدرن را با نگاه الهیاتی خود هدف واکاوی قرار می دادند. در این میان رسانه های فراگیر به دلیل اهمیت و تأثیری که در جامعه داشتند همواره مورد تأکید امام راحل قرار می گرفتند که الگوی مدنظر اسلام را سوار بر این ابزار کنند تا جامعه اسلامی نه تنها از جانب این ابزار مدرن صدمه نبیند بلکه بتواند از آن استفاده کافی و وافی نماید.

امام خمینی (ره) مهم ترین رسالت رسانه ها را تربیت و تقویت نیروی انسانی مفید و کارآمد می دانستند و بر نقش آفرینی رسانه ها تاکید می کردند و اعتقاد داشتند: " آن چیزی که از همه خدمت ها بالاتر است، این است که نیروی انسانی ما را رشد بدهد و این به عهده مطبوعات است، مجله هاست. رادیو، تلویزیون است، سینماهاست، تئاترهاست...اگر خودتان را متحول کردید، کشورتان را هم می توانید نجات دهید. اگر به همان حال باشید و اسمتان را عوض کردید، با اسم نمی تواند یک کشوری اداره بشود. با لفظ جمهوری اسلام، با رأی به جمهوری اسلام، نمی تواند یک مملکتی اسلامی بشود. مملکت اسلامی محتوایش باید اسلامی باشد." (صحیفه نور، ج 8)

ایشان مهم ترین نقش رسانه های تصویری همچون صداوسیما و سینما را نقش آموزشی و هدایتی آنان می دانستند. امام راحل به هیچ وجه مخالف رسانه به عنوان یک ابزار مدرن نبودند و همواره سعی در تفکیک این دو از یکدیگر کرده و رسانه های جمعی خالی از فساد و فحشا را به عنوان مظاهری از تمدن جدید و دانش جدید بشر، قابل قبول خوانده و می فرمودند: " شما یک سینمایی اخلاقی، یک سینمایی آموزنده بیاورید، خواهید دید که کسی با آن مخالفت نمی کند."(صحیفه، جلد4)

امام (ره) بر این نظر بودند که؛ " حکومت اسلامی این فرم سینماها را تغییر می دهد، یعنی این سینماهایی که الان جوان های ما را دارند به فساد می کشند و به فحشا می کشند، این فرم نباید باشد."

و همچنین می فرمودند: " ما با سینما مخالف نیستیم، ما با رادیو و تلویزیون مخالف نیستیم بلکه با مراکز فحشا مخالفیم، ما با چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم." (صحیفه، جلد6)

امام راحل به رسانه ها به چشم دانشگاهی عمومی می نگریستند و بر تقویت بعد آموزشی آن تاکید داشتند. براین اساس بزرگ ترین خدمت رسانه به مردم تربیت آنان در همه حوزه هاست. بصیرت محوری دست اندرکاران رسانه نسبت به اسلام و انقلاب نمونه دیگری از مسئولیت اجتماعی رسانه ها از نظر امام (ره) است.

بنابراین در صورتی می توان رسانه ای دینی را در تربیت جامعه مدنظر قرار داد که اشخاص معتقد و متعهد به اسلام و انقلاب در آن فعالیت کنند و آن را مدیریت نمایند. از منظر ایشان رسانه، ابزاری برای جذب بیشتر مشتری به هر قیمت نیست بلکه ابزاری است که به واسطه آن می توان فضایل اخلاقی و اجتماعی را اشاعه داد و خلق خدا را به راه انبیاء و اولیاء الهی رهنمون کرد.

ایشان با دوراندیشی خود گویی امروز را می دیدند که دشمنان قسم خورده نظام اسلامی از هر گوشه جهان با کمک رسانه های خود درصدد هستند تا اذهان و افکار مردم مردم جامعه را مسموم سازند و جان آنان را از امید به انقلاب و اهداف والایش تهی سازند و برای مقابله با این تحرکات هیچ چیز به جز خود رسانه یارای مقاومت ندارد و با خود این ابزار باید آن را خنثی نمود. 

از این رو مسئولیت سنگینی روی دوش سیاستگذاران فرهنگی و رسانه ای نظام ما وجود دارد تا با برنامه سازی های خود هم نیاز بصری افراد جامعه را برطرف سازند و هم آنان را در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان واکسینه کنند تا راه پیشرفت نظام اسلامی را هموار نمایند و همچنین به آرمان های آن یار سفر کرده ادای دین کرده باشند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار