غلامعلی حدادعادل:

سبزواری هرگز امام و رهبر را تنها نگذاشت/ او مثل یک سرباز در خدمت انقلاب بود

غلامعلی حدادعادل ظهر امروز در مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری گفت: هیچگاه بر سر کسی منت نگذاشت و کسی از او طلبکاری از انقلاب ندید. او از روز اول تا آخر حیات خود مثل یک سرباز در خدمت انقلاب بود و برای انقلاب کم نگذاشت و کوتاه نیامد.
کد خبر: ۹۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ - 08July 2016

سبزواری هرگز امام و رهبر را تنها نگذاشت/ او مثل یک سرباز در خدمت انقلاب بود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، غلامعلی حدادعادل ظهر امروز در مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری در خانه ولایت و انقلاب اسلامی اصفهان با اشاره به نقش استاد سبزواری در ارتقای جایگاه شعر پارسی و شعر انقلاب با بیان اینکه استاد سبزواری برای همه فعالان ادب و شعر انقلاب یک پشتوانه بود، اظهار داشت: از امتیازات او این بود که در کنار باور محکم انقلابی دانشی ادبی و تسلط بر ادبیات فارسی داشت. او یک شاعر جوان 20 ساله نبود که شعر خود را با انقلاب شروع کند، بلکه با تاریخ طولانی ادبیات آشنا بود و در حوزه خراسان که زادگاه ادبیات فارسی است در انجمنهای ادبی استاد دیده بود و زبان فاخری داشت.

وی با بیان اینکه این استاد شعر و ادب فارسی مفاهیم انقلابی را در ظرف بلورین ارزشمندی از کلام فارسی ریخت، تصریح کرد: استاد سبزواری، سرمایه ارزشمند خود را در خدمت اسلام و انقلاب آورد و هیچگاه بر سر کسی منت نگذاشت و کسی از او طلبکاری از انقلاب ندید. او از روز اول تا آخر حیات خود مثل یک سرباز در خدمت انقلاب بود و برای انقلاب کم نگذاشت و کوتاه نیامد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: سبزواری موقعشناس بود و خطر را تشخیص میداد. سلاح و سپر او شعرش بود و هرگز امام و رهبری را تنها نمیگذاشت.

وی با بیان اینکه مرحوم سبزواری متعلق به تهران نبود بلکه به همه ایران و جهان اسلام تعلق داشت، اظهار داشت: او به زبان فارسی شعر میگفت اما ارزشهای اسلامی را در شعر خود منعکس میکرد بنابراین جا دارد همه شهرهای ایران به مقام شامخ او احترام بگذارند.

حدادعادل افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شاعر درجه اول انقلابی کم داشتیم و این یک واقعیت است، قبل از انقلاب فضای شعر در اختیار جماعت دیگری بود و تعداد شاعرانی که در مسیر اعتقادات اسلامی شعر میسرودند انگشت شمار بود.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی چند نفر از شاعران توانمند ایرانی وارد مسیر انقلاب شدند، تصریح کرد: معروفترین این شعرا استاد حمید سبزواری است که در تمام دوران انقلاب اسلامی یار امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و حرف دل مردم را به زیباترین بیان عنوان میکرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان خاطراتی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و اشعار استاد سبزواری که به معروفترین سرودهای انقلابی تبدیل شد، گفت: در روز ورود امام خمینی (ره) به میهن مردم از اینکه عدهای نوجوان در فرودگاه مهرآباد سرود "خمینی ای امام" را خواندند شاد شدند، بنده در آن روز در صف مستقبلین قرار داشتم و جالب اینکه بدانید محمد اصفهانی که امروز خواننده است آن روز جزو همین نوجوانان بود.

وی با بیان اینکه بنده در سال 58 و چند ماهی از سال 59 جزو شورای سرپرستی صدا و سیما بودم، ادامه داد: در آن زمان صدا و سیما را از دست عدهای درآورده و هوای تازه انقلاب را وارد صدا و سیما کردیم، اخوی شهید من به عنوان مدیر رادیو انتخاب و بعد از دعوت استاد، اسباب برای سرودهای زیبا در صدا و سیما فراهم شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز استاد سبزواری با شعر و سرود خود مددکار انقلاب شد، خاطرنشان کرد: از سرودهای خوبی که شعر آن را استاد سبزواری سرود و صاحب جایگاه خوبی نیز در موسیقی و سرود ایران شد سرود "ای مجاهد شهید مطهر" و سرود "این بانگ آزادی است" بود که هنوز هم از ابهت و تاثیر خوبی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: سبزواری برای شهید حدادعادل نیز شعری سرود، با شروع جنگ اخوی بنده از مدیریت رادیو استعفا داد و به جبهه رفت و در عملیات شکست حصر آبادان به شهادت رسید، یک هفته قبل از شهادت به رادیو سری زد و شعری را که برای شهدای انقلاب سروده بود برای استاد قرائت کرد که به یکی از سرودهای خوب تبدیل شد.

حدادعادل با بیان اینکه هیچگاه ندیدم که حمید سبزواری از صراط مستقیم انقلاب انحرافی پیدا کند، تصریح کرد: او هیچ وقت به سمت و سویی خاص انحراف پیدا نکرد و خدمتی که مهمتر از شاعری او به شمار میرود سرودهای استاد بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان امسال در دیدار با شاعران نیز بیشتر بر همین جنبه درنگ کردند و تأکید کردند که اهمیت سرود را فراموش نکنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: استاد سبزواری در حالی خدا را ملاقات کرد که دست پری داشت و عاقبت بخیر شد، ما نیز دعا میکنیم که خداوند متعال او را در صف صالحان و شهدا بنشاند و انشاالله نزد پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنان (ع) و شهدای اسلام و انقلاب رو سفید باشد چرا که وظیفه خود را انجام داده است.

نظر شما
پربیننده ها