به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از صبح صادق، سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه، در جمع تعدادی از پژوهشگران پژوهش و پاسداران ستاد فرماندهی کل سپاه مطالب مهمی درخصوص ضرورت تفکر و رسیدن به دانایی، جوشش فکری برای طراحی الگوهای پیشرفت و نقش انقلاب اســلامی، امام (ره) و رهبری معظم انقلاب در مســیر استقلال عملی و فکری جامعه و نقش سپاه و بسیج در این عرصه بیان کرد که نظر به اهمیت موضوع، بخش هایی از آن در ادامه آمده است.
نقشــه اصلی نظام سلطه تسلط و اســتیلا بر ذهن ها و کنترل ذهنی همه عالم اســت. گاهی ایــن امر تحت واژه ملت سازی صورت می گیرد. تصویر این "Nationbilding" استراتژی خطرناک را در تهاجمات فرهنگی در محاصره های علمی، در عملیات ای روانی، در منزوی ســازی سیاسی و... مشاهده می کنیم.
افتخار آمریکایی ها این است که برای کشورها ملت سازی کرده اند و قانون اساســی نوشته اند. افتخار آنها این است که بعد از جنگ جهانی دوم قانون اساسی برای ژاپن نوشته اند.
ملت سازی به این معنا است که تمام عناصر تشکیل دهنده هویت ملت ها را نظام سلطه بسازد. شخصیت علمی کشورها را نظام سلطه مدیریت کند. مدیریت توزیع دانش و صورت بندی علم و فناوری در اقصی نقاط عالم را نظام سلطه برنامه ریزی کند. شــاکله اقتصادی، توان اقتصادی و نقش اقتصادی هر دولتی را در عالم آنها برنامه ریزی کنند. مدل و الگوی اندیشه پیرامون دانایی هر کشور را نظام سلطه طراحی و اعمال کند.
به طور کلی نقشــه ژنتیک هر جامعه را که حاکی از توانایی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... هر ملتی است، آنها طراحی کنند. ما در چنین دنیایی زندگی می کنیم. دشمن در طراحی توسعه نظامی برای همه کشورها سلسله مراتبی عمل می کند، برای ما هم به دنبال آن است و ما آن را مشاهده می کنیم.
ما امروز در ترکیه چیزی به نام فناوری هوافضا نمی بینیم. در آنجا چیزی به نام توســعه هســته ای و زیست فناوری و بیولوژیک و ... را نمی بینیم. در بسیاری از کشورها که به ظاهر دارای ســطح بالایی از رشد و توسعه هستند، بیشتر توسعه الگوهای مصرف را مشاهده می کنیم تا الگوی تولید. بیشتر در هم تنیدگی و وابستگی به دانش غرب را مشاهده می کنیم.
نقشه استعمار این است که ملت ها را در مرحله کودکی سبک و مرفه نگهدارد. برای اطفال همیشــه پدر و مادرها تولید نیاز می کنند. الگوی لباسی آنها پدران و مادران هستند. کودکان فاقد قدرت انتخاب هستند. آمریکایی ها می خواستند «تولید نیاز» کنند.آنها می خواهند برای ما شــأنیت تعریــف کنند. آنها می خواهند برای ما نیاز را تعریف کنند. این الگوی تســلط اســتعمار بر جهان است.
هنر امام(ره) و انقلاب اسلامی این بود که این پوســته کشیده شده بر فضای فکری، فرهنگی و ذهنی جامعه ما را شکست. اما هنوز عظمت انقلاب امام را درک کرده ایم. این یعنی در هم شکستن تمام سلطه و زور و تزویر نظام استکبار. امام(ره) توانســت تسلط فکری و ذهنی نظام سلطه بر جامعــه ما را محو کند. امام(ره) اذهان ما و قدرت تفکر ما را از تســلط طاغوت و نظام ســلطه خارج کرد.
رهبری معظم انقلاب هم در ســاخت تفکر و اندیشه پیشرفت نقش جامع و بی نظری دارد.هر کشــوری تا زمانی که در تسلط قدرت فکــری و ذهنی دیگری اســت رشد نمی کند. چون هر رخدادی درهر جامعــه ای عکس العمل همان رخداد در همان جامعه است. تا مدل جهانبینی و جوشش فکری کشــوری آزاد نباشــد، استقلال حاصل نمی شود. مبدأ آزادی نگری هر جامعه ای مرتبط با همین موضوع است. دشمن ذهن های جامعه را منجمد کرده بود. به ما نقش یــک ربات را داده بودند کــه نرم افزار آن در اختیار آنها بود. نقش های اســتراتژیک را از ما گرفته بودند و فقط نقش های عملیاتی به ما می دادند. تفکر اســتراتژیک یعنی قابلیت جامعــه برای طراحی پیشــرفت خود در جهان. کار بــزرگ انقلاب این بود که به ملت بزرگ ایران قدرت تفکر و اعتبار بخشــید و ما صاحب استراتژی شدیم.
از ما یک نظام برده داری مدرن ســاخته بودند و چنین نظامی بدون ارباب نمی تواند زیست کند. آیا ترکیه و عربستان همین کار را در جدول آمریکا برای ســوریه و جهان اسلام انجــام نمی دهند؟ آیا اروپا به عنوان یک عنصر کارگزار تحت ســیطره آمریکا عمل نمی کند؟ این نقشه استعمار است؛ اما ملتی که صاحب اندیشه باشد، خود طراحی و اقدام می کند. شاکله یعنی هویت، شــخصیت، اعتبار، فرهنگ و... انقلاب اسلامی این هنر را داشــت که برای ما تفکر واندیشه ایجاد کرد به ما دانایی بخشــید.
دانایی از دانش ارزشمندتر است. دانش ظرف اقتدار یک ملت اســت. اما دانایی به این دانش قــدرت و حرکت می دهد. این دانایی را امام(ره) و رهبری به ما داده اند. دانایی، قدرت فهم عالمانه موضوعات است. قدرت تولید راهبرد است. دانایی سرمایه گرانسنگی است، این سرمایه را ما نداشــتیم، جاهلان بر ما حکومت می کردند. کسانی که تمام قوای مخیله خود را در اختیار دشــمن قرار داده بودند. دشــمن استراتژی جداســازی بین ذهن و جسم را در مورد ما ایجــاد کرده بود، بدون این کار ســلطه انجام نمی گیرد. رهبران ما هنرشــان این بود که بین ذهن و جســم و وحی و زندگی زمینی اتصال برقرار ســاختند. رهبران ما به ما یاد دادند که چگونه در مسیر این حرکت جهادی بزرگ، قواعد بازی را یاد بگیریم. دانایی یعنی فهم مسیر یادگیری، جهاد یعنی «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» هر کشوری در مسیر جهاد قرار بگیرد خداوند به او ظرفیت دانایی می دهد. هدایت شرط اصلی اش جهاد فی سبیل الله است. دو معجزه از معجزات امام که حاصل دانایی و بصیرت بود تشــکیل سپاه و تشکیل بسیج بود. پیکره قوی ســپاه و بســیج حاصل دانایــی امام(ره) و رهبــری بود.
علت اینکه بســیاری از انقلاب هــا در بین راه مصادره می شوند این است که هدایت کننده به دانایی و اتصال دهنده ذهن به جسم را ندارند. نوشــتن و ســاختن، فرمول مقاومت را برای دهه های آینده می ســازد این فقط مربوط به معرفت ملکوتی و چشم حقیقت بین امام است که به وحی اتصال دارد. امام(ره) در پرتو هدایت الهی جهاد و مقاومت را انتخاب کرد. خداوند به ذهن او جوشــش بخشید و سپاه و بسیج را تشکیل داد.
لذا این انقلاب با این ظرفیت در مقابل نظام سلطه بیمه شد. این ساخت نظام ولایی یک اعجاز بی مانند در عصر حاضر و نشان دهنده حقانیت قرآن عظیم است و نشان می دهد هر چه زمان بگذرد و علم پیشرفت کند اندیشه های مبتنی بر وحی تازه و نو اســت. آیا غیر یک نظام ولایی و تشــکیل یک نظام مبتنی بر نیروهای جهادی قادر خواهد بود بایستد. اگر ما می خواستیم با مدل غربی نظام سازی کنیم تاکنون چندین بار نابود شــده بودیم. ما آن الگو را کنار گذاشتیم و براساس آموزه های وحیانی عمل کردیم. راه مبارزه راستین و راه مقاومت را پیش گرفتیم.
راه برای موفقیت های بعدی ما از همین مسیر می گذرد. آیندگان ما مصمم ترند زیرا دانایی و دانش بیشــتری کسب می نمایند. آنچه از علم تاکنون در عرصه تجربی توسط غرب یا شرق کشف شده است سطح نازل علم است. این علوم سطوح فنی است و اگر علوم وحیانی نباشد اینها رشد نمی کنند. در ضعیف ترین موقعیت، در هنگام تولد یک انقلاب جدید و مردم جدید (ذهنیت مردم) جنگ را بر ما تحمیل کردند. ما اگر با استراتژی آنها می خواستیم با آنها بجنگیم هرگز پیروز نمی شدیم. هنر ما این بود که در این نبرد هرگز به استراتژی نبــرد آنها رجوع نکردیم. پاسداران آمدند با روش های متفاوت و یک دنیا دشمن را در تفکر و اندیشه شکست دادند. هنر سپاه و بسیج این بود که ایمان و اعتماد به نفس داشتند؛ اعتماد به نفس ملی. هنر این بود که تفکر ســپاه سیال بود. مانند آب مسیرهای نفوذ خود را پیدا میکرد. هر کجا دشمن آن را تشخیص می داد سپاه راه دیگری را می یافت. این عمل وقتی با ایمان ترکیب شود شکست در آن معنا ندارد. هیچ چیزی جز الهام الهی در تفکر پاسداران نمی تواند توجیه گر رفتار ما باشد.
هنر ما این بود که مسیر را خود ترسیم کرده ایم و به آن رسیده ایم. صحبت رئیس جمهور آمریکا در مورد ما و عجز در مقابل ما نشان از عظمت ماست. این نکته که "نمی شود ایران را در استراتژی خود متوقف کرد" و اذعان به اینکه اگر می توانستیم می کردیــم و ادامه می دهد که نگــران بودیم که تحریم ها خودبه خود فرو بریزد. سپاه چگونگی مقابله با دشمن در هر وضعیتی را آموخت و با او مقابله کرد. هسته های مقاومت در جهان براساس تفکر امام شکل گرفت. اینها در یک فضای نابرابر شکست می خورند، آنقدر هزینه می کنند؛ اما به ورطه نابودی می رســند و در سیاست به بن بست می رسند. «لهم قلوب لایفقهون بها؛ قلب دارند ولی نمی توانند تفقه نمایند.» ما به مرحله ای رسیدیم که سیاست آمریکا را در عراق به شکست بکشانیم. آیا این دانش و دانایی نیست؟ آنها با همه علوم و دانش آمدند ولی شکست خوردند. البته اگر این دانش در اختیار انســان الهی قرار بگیرد محشــر به پا می شود.
حضرت آقا بارها گفته اند بدون دانش نمی تــوان اقتدار ایجاد کرد. قضیه این اســت، صاحب قلب درخشان با هزینه اندک در فضای وحی آمیز می تواند کارهای بزرگ انجام دهد. در ســایه وحی «کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره» مــا می توانیم، یعنی همین که با اندک توان و دانش در سایه وحی الهی قادر به ساختن هستیم.
از دل اینها علم مبتنی بر وحی یعنی دانایی الهی بیرون می آید و در اوج محاصره و تحریم، این اقدامات صورت می گیرد. فلذا راه ما کماکان از مســیر جهاد و مقاومت می گذرد نه از این توافقنامه ها، ما مجبوریم اتمام حجت نماییم که ما صادقیم و دشمن ما هیچ صداقتی ندارد و مثل همیشه کلام رهبر معظم انقلاب ما دارد اثبات می شود. در پایان تأکید می کنم که وظیفه ما و شــما در بخش پژوهش و دانش تبدیل دانش و اندیشه های گذشته به قواعد و تحویل آن به نسل های بعدی سپاه و بسیج و جامعه است.