شهید مهدی نواب به روایت همرزمان؛

پای‌ثابت تیم شهید تهرانی مقدم برای فعالیت‌های فنی بود

"سخت کوشی و روحیه تلاش‌گری او مثال زدنی است. وقتی این ویژگی در کنار تخصص، تعهد و رازداری قرار می‌گرفت موجب می‌شد هنگامی که سخن از کارهای نشدنی و یا با طبقه بندی ویژه مطرح شود، ناگزیر پای ثابت تیم منتخب و دست چین حسن آقا برای فعالیت‌های فنی (تکنیکال)، مهدی نواب می‌شد."
کد خبر: ۹۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ - 10July 2016

پای‌ثابت تیم شهید تهرانی مقدم برای فعالیت‌های فنی بود

در روزگاری هستیم که شاید برخی از جوانان، وقایع دوران جنگ را به دور از باور و یا خود را از قهرمانان جنگ دور بدانند. اما زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد نوجوانان و جوانانی که تا به حال جنگ را ندیده بودند پا به میدان نبرد گذاشتند و با ابرقدرتهای دنیا مقابله کردند. یکی از این قهرمانان که زندگی شغلی سرشار از فراز و نشیب در یک کار جهادی و طاقتفرسا داشت، شهید "مهدی نواب" بود. او سالها در پادگان شهید مدرس و در جهاد خودکفایی در کنار دیگر همکارانش به تحقیقات موشکی مشغول بود و در نهایت در 21 آبان 90 با انفجاری که در این پادگان صورت گرفت نامش در کنار 38 نفر دیگر در زمره شهدای اقتدار جای گرفت.

برای آشنایی بیشتر با زندگی پر فراز و نشیب شهید "مهدی نواب" که تا پای جان پایبند دوستی دیرین خود با شهید "سلگی" و "تهرانیمقدم" ماند و در این راه به آرزوی دیرین خود رسید، خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس به گفتوگو با دوست و همرزمان این شهید والامقام پرداخت. در ادامه ماحصل گفت و گو را میخوانید.

***

قابلیتها وتوانمندیهای ذاتی مهدی ومهارت های ناشی از کار فنی در کنار پدرش (درمغازه نجاری) باعث شده بود که آموزشهای حین خدمت و در شرایط جنگی را به سرعت کسب کند و به همین جهت جزء اولین نفراتی بود که با آموختن آموزش الحاق و انتقالات سامانه موشکی اسکاد Bکمک نیروهای معدود موشکی شتافت.

سخت کوشی و روحیه تلاشگری او مثال زدنی است. وقتی این ویژگی در کنار تخصص، تعهد و رازداری قرار میگرفت موجب میشد هنگامی که سخن از کارهای نشدنی و یا با طبقه بندی ویژه مطرح شود، ناگزیر پای ثابت تیم منتخب و دست چین حسن آقا برای فعالیتهای فنی (تکنیکال)، مهدی نواب میشد.

نظم، انضباط، رعایت بیتالمال و دقت در حلال و حرام از مولفههای ویژه شخصیتی مهدی بود. در هر مسئولیت و وظیفهای که به او سپرده میشد به این موضوعات چنان اصالت میداد که هیچ جایی را برای اعمال سلیقه و نظر شخصی خودش باز نمیگذاشت. از همین جهت بالاترین سطح از اعتماد و اطمینان را برای فرماندهان خودش به ویژه شهید مقدم فراهم کرده بود.

پذیرش مسئولیت مجموعه مستندسازی و سمعی بصری فرماندهی الغدیر و سازمان جهاد خود کفایی سپاه از آن دسته کارهایی بود که در ظاهر هیچگونه سنخیتی با سابقه، تخصص و روحیه کاری مهدی نداشت. ولی تکلیفگرایی، استعداد و جدیت او در کارهایش موجب شده بود که او یکی از حرفهایترین تصویربرداران صحنههای تست و رزمایشهای موشکی شود و مجموعه ابزار و تجهیزاتی برای این کار تهیه کرد. تصاویر زیبا و دقیقی را از لحظات فعالیتهای موشکی برداشت کرد که امروزه گنجینه ارزشمندی از تاریخچه موشکی محسوب میشود.

به روایت: آقای مجید موسوی

** از یاران وفادار شهید مقدم بود

شهید مهدی نواب در اوایل تشکیل فرماندهی موشکی به عنوان سرباز وارد این مجموعه شد و با توجه به دارا بودن مهارت لازم در کارهای فنی، پس از گذراندن آموزشهای لازم در گردان فنی مشغول به کار شد. از ویژگیهای این شهید بزرگوار پشتکار و دلسوزی بسیار بالا در کار بود. هر کاری راه میپذیرفت با تمام وجود و بهترین صورتش جامع و کامل به اتمام میرساند.

یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد این شهید والامقام صداقت در گفتار و عملکرد خالصانه بود که او را همواره به عنوان فردی ممتاز مطرح میکرد.

او یکی از یاران صدیق و وفادار شهید مقدم بود و در نهایت مزد خود را از خداوند متعال گرفت.

به روایت: محمود باقری

** کامل و بهترین فیلمها را از پرتاب موشک میگرفت

رزمایش پیامبر اعظم (ص) قرار بود عظمت شلیکها همزمان به تصویر کشیده شود. از همه خبرگزاریها و صدا و سیما هم آمده بودند.

مهدی که خودش نیروی تخصصی بود و نحوه پرتابها را میدانست. جای مناسبی را بر خلاف دیگر تصویربرادران انتخاب کرد. پس از اجرای رزمایش، فیلمها را که بررسی کردند. کاملترین و بهترین فیلم مربوط به تصویری بود که مهدی برداشت کرده بود وهمه پرتابها در آن به نمایش درآمده بود. همان تصویر پرتابهای همزمانی که امروز در تیتر اخبار سراسری هم نمایش داده میشود.

به روایت: مجید نواب

** کارهای بزرگی انجام میداد

با مهدی به عنوان یک بسیجی در منطقهی جنگی اهواز، در توپخانه سپاه (بخش تعمیرات توپ) آشنا شدم. نوجوانی خندان و فعال که با توجه به سن کم ولی به علت آشنایی با صنعت گری، توانسته بود کارهای بزرگی انجام دهد.

در سالهای بعد با تشکیل گروه موشکی سپاه، به این مجموعه پیوست و در بخش مونتاژ موشک فعالیت خود را شروع کرد. با دوستان، بسیار با محبت و با صداقت رفتار میکرد. همیشه امورات فنی را دوست داشت و به شغلش عشق میورزید و در ماموریتهای محوله به خوبی و دقیق انجام وظیفه میکرد.

به روایت: آقای مسعود عطاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار