بلومبرگ گزارش داد؛

نامه‌نگاری گسترده لابی ضدایرانی برای جلوگیری از همکاری شرکت‌های خارجی با ایران

برخی گروه‌های فعال در آمریکا که مخالف برجام هستند با نمایندگان کنگره هم راستا شده‌اند و بیش از 200 نامه به شرکت‌های مهم تجاری نوشته‌اند و در خصوص ورود آنها به بازار ایران هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۹۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴ - 12July 2016

نامه‌نگاری گسترده لابی ضدایرانی برای جلوگیری از همکاری شرکت‌های خارجی با ایران

 به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نشریه آمریکایی «پولتیکو» در گزارشی در آستانه یک سالگی برجام نوشت، گروههای فعال در آمریکا نامههایی را به شرکتهای تجاری نوشتهاند و در خصوص ورود به بازار ایران به آنها هشدار دادهاند. شماری از پاسخهای این شرکتها که در دسترس پولتیکو قرار گرفته، نشان میدهد این شرکتها با گذشت یکسال از توافق هستهای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) واکنشهای متفاوتی در خصوص ورود به بازار ایران از خود نشان دادهاند. برخی از آنها سکوت و برخی نیز ابراز شوق کردهاند.

این گزارش سپس در توضیحات خود نوشت، زمانیکه شرکت «نوکیا» از گروه «اتحاد علیه ایران هستهای» در خصوص تجارت با ایران نامه هشدارآمیزی دریافت کرد، پاسخ کنایهآمیزی داد و در 8 ژوئن به این گروه نوشت که خدمات فناوری این شرکت «برای توسعه جوامع قدرتمند مدنی و تحقق حقوق بشر ضروری است».

از طرف دیگر شرکت «جنرال الکتریک» در نامهای جداگانه در 19 ژانویه به گروه اتحاد علیه ایران هستهای نوشت که در حال بررسی بازار ایران است، زیرا این بازار در بهترین شکل در راستای منافع سهامداران و دیگر ذینفعان این شرکت میباشد.

گروه اتحاد علیه ایران هستهای و مخالفان برجام در تلاش هستند تا شرکتهای خارجی را ترغیب کنند که قبل از ورود به بازار ایران و سرمایهگذاری در آن، احتیاط کنند و بررسیهای لازم را انجام دهند.

از طرف دیگر برخی از نمایندگان کنگره لوایحی را ارائه میدهند که میتواند به تضعیف برجام منجر شود یا اینکه فشارهای جدیدی را بر ایران به دلیل فعالیتهای غیرهستهای وارد آورد.

طبق این گزارش، اخبار توافق شرکت هواپیمایی بوئینگ و تهران برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران موجب خشم جمهوریخواهان شد و برخی از آنها تلاش کردند تا مانع از این فروش شوند.

پولتیکو نوشت که برخی از رهبران ایران اعتراض دارند که در قبال تعهدات این کشور نسبت به برجام، لغو تحریمها به اندازه کافی با سرعت انجام نمیگیرد. همین امر موجب شد تا «جان کری» وزیر خارجه و دیگر مقامات آمریکایی با رهبران تجاری دیدار کنند تا آنها را به سرمایهگذاری در ایران در چارچوب محدودیتهای قانونی جدید ترغیب کنند.

این گزارش سپس نوشت که این اقدامات مقامات آمریکایی حامل یک پیام پیچیده بوده است، زیرا آمریکا هنوز تحریمهای زیادی علیه ایران دارد که برخی از آنها به واسطه سوابق حقوق بشری ایران و برخی به دلیل برنامه موشک بالستیک و آنچه که آمریکا حمایت ایران از تروریسم نامیده، میباشد.

گروه اتحاد علیه ایران هستهای در سال 2008 بنیانگذاری شد و به شدت در تلاش است تا در شرکتهایی که به دنبال تعامل با ایران هستند اعمال نفوذ کند. این گروه مدعی است که قصد منحرف کردن و از بین بردن برجام را ندارد بلکه میخواهد سوءتفاهمات در میان شرکتهایی را از بین ببرد که گمان میکنند بدون هرگونه محدودیت و شرایطی میتوانند وارد بازار ایران شوند.

طبق این گزارش، برخی از نامههای گروه اتحاد علیه ایران هستهای به شرکتها بسیار مفصل، متناسب با گیرنده و طولانی است و برخی از آنها حدود 18 صفحه میباشد.

در برخی از این نامهها مقالههای خبری آورده شده است که در آن به اقدامات و فعالیتهای ایران در خاورمیانه اشاره شده است و همچنین اعضای این گروه در نامههای خود مدعی هستند که ایران در سراسر خاورمیانه دخالت میکند و همچنین خطراتی را برای غرب به وجود آورده است.

این گروه در نامهای خطاب به شرکت «لاکهید مارتین» نوشته است: «تجارت با ایران نه تنها منافع مالی سهامداران لاکهید مارتین را در معرض آسیب قرار میدهد، بلکه کارکنان و پیمانکاران این شرکت که مجبور به کار کردن با ایران یا سفر به این کشور میشوند را در معرض خطر قرار میدهد».

طبق این گزارش، در 6 ماه گذشته، گروه اتحاد علیه ایران هستهای دستکم 200 نامه به شرکتهای مختلف ارسال کرده است و چندین پاسخ از سوی این شرکتها دریافت کرده که با پولتیکو به اشتراک گذاشته است. لحن و طول پاسخ نامههایی که این گروه دریافت کرده، متفاوت است. برخی از آنها کوتاه و مختصر و مبهم است و برخی نیز لحن تدافعی دارد. برخی از نامهها بلند و برخی نیز نمایانگر بیاعتنایی به ادعاهای گروه اتحاد علیه ایران هستهای است.

با اینحال تقریباً تمامی شرکتها، سازمانها یا افرادی که به نامه این گروه پاسخ دادهاند اعلام کردند که قصد دارند به تمامی اصول در روابط با ایران و به ویژه تحریمهایی که همچنان علیه ایران باقی مانده است، پایبند باشند.

گروه «همین حالا آمریکا را محفوظ نگه دارید» در صدد است از شبکههای اجتماعی و دیگر فضاها در این فصل انتخابات استفاده کنند تا رأیدهندگان را ترغیب کنند که دست از حمایت از آندسته از نمایندگان کنگره که از برجام حمایت میکنند، بردارند.

«جاش کانتر» نماینده گروه «همین حالا آمریکا را محفوظ نگه دارید» میگوید: «وقتی افراد جزئیات برجام را بدانند، از این توافق متنفر میشوند».

طبق این گزارش، در جناح تجاری، شرکتهای آمریکایی بیشترین سکوت را در خصوص ورود به بازار ایران داشتهاند، اما شرکتهای اروپایی و دیگر نقاط جهان که برخی از آنها پیشتر در ایران فعالیت داشتهاند، تمایل دارند که خطر کرده و به بازار سودآور ایران وارد شوند.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار