دفاع پرس بررسی می کند؛

تردد شناورها در ایستگاه «سپاه استیشن»

یک ایستگاه بین المللی به نام سپاه استیشن (Sepah station) در منطقه خلیج فارس وجود دارد که همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند خود را به نیروهای ایرانی معرفی کنند.
کد خبر: ۹۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ - 13July 2016

تردد شناورها در ایستگاه «سپاه استیشن»

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - رحیم محمدی؛ رصد تردد شناورهای تجاری و نظامی که در تنگه هرمز توسط سپاه صورت می گیرد، هر چند موضوع جدیدی نیست اما هر از گاهی این فعالیت قانونی ایران در خلیج فارس بازتاب های بسیاری در رسانه ها پیدا می کند که نمونه آخر آن رصد «یواساس نیواورلئان» (USS New Orleans) است.

اما علت این حساسیت نه به خاطر صرفا تردد این شناور آمریکایی بوده بلکه بخاطر ژنرال «ژوزف ووتل» فرمانده نظامی ارشد آمریکا در خاورمیانه بر روی عرشه این شناور است؛ ژنرالی که فرمانده فعلی نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی است و در اصطلاح به عنوان فرماندهی مرکزی یا CENTCOMخوانده می شود.

ژنرال «ژوزف ووتل» فرمانده نظامی ارشد آمریکا در خاورمیانه

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس؛ هرچند «ژوزف ووتل»، ژنرال ارتش آمریکا که مسئولیت نظارت بر تمامی نیروهای آمریکا در خاورمیانه را بر عهده دارد، اقدام قایقهای سپاه را امن دانسته اما در عین حال، برای دامن زدن به برخی جوسازی ها، عنوان کرده که این حادثه از آن جهت که مستلزم تصمیمگیری در زمانی اندک درباره احتمال خطرآفرین بودن قایقهای سپاه است، منشأ نگرانی است.

بنابراین تنگه هرمز که یکی از مهمترین نقاط دریایی در جهان محسوب می شود، نیروی دریایی سپاه را بر آن داشته تا با اتخاذ تمهیدات ویژه ای، حفاظت و تامین امنیت پایدار این منطقه را مد نظر قرار دهد. در این راستا یکی از مهم ترین اقدامات روزمره نیروی دریایی سپاه، ره گیری های ناوگان بیگانه حاضر در خلیج فارس توسط نیروهای راداری سپاه است؛ افرادی که مسلط به زبان های خارجی هستند و کار ثبت عبور و مرور شناورهای خارجی را برعهده دارند.

حال با توجه به اینکه کنترل تردد بدون ضرر و امن در تنگه هرمز، از ماموریت های اصلی نیروی دریایی سپاه است، یک ایستگاه بین المللی به نام سپاه استیشن (Sepah station) در این منطقه وجود دارد که همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند خود را به نیروهای ایرانی معرفی کنند؛ برهمین اساس کلیه ترددها در این منطقه اعم از شناورهای تجاری و نظامی که عبور بی ضرر از تنگه هرمز دارند، دقیقا کنترل می شوند.

البته به دلیل خوی سرکشی و خود برتربینی نظامیان آمریکایی، آنها علاقه فراوانی دارند که رهگیری اطلاعاتی نشوند. به خصوص وقتی همراه با ناوهای دیگر کشورها یا با حضور مسئولان مهم نظامی خود وارد منطقه می شوند، مایل نیستند که شناورهای سپاه به آن ها نزدیک شوند چرا که نمی خواهند هیمنه ظاهری شان جلوی آن ها شکسته شود.

لذا به همین خاطر است که کنترل عبور کشتی مورد نظر آمریکایی ها از تنگه هرمز توسط شناورهای سپاه در سانه های آمریکایی بازتاب پیدا می کند.

موضوع مورد اشاره که «رویترز» به آن اشاره کرده بود، اکنون سایت روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» برای بزرگ جلوه دادن این کنترل همیشگی، از عرشه ناو «نیواورلئان» تصاویری را منتشر کرده که حکایت از نزدیکشدن یک فروند قایق تندرو و یک فروند ناوچه سپاه به ناو آمریکایی است.

این تصاویر نشان میدهد که ناوچه ای که متعلق به نیروی دریایی سپاه و در حال نزدیک شدن به ناو آمریکایی است، ناوچه موشکانداز «تندر» است؛ این ناوچه با طول 38.6 متر و عرض 6.8 متر، می تواند با سرعتی در حدود 65 کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند.

رادار سطحی برای کشف و ردگیری اهداف سطحی و شناورهای دشمن با قابلیت شناسایی دهها هدف، رادار ناوبری برای کمک به مسیریابی و رادار کنترل آتش برای هدایت تسلیحات به همراه سامانههای هشدار راداری، جنگ الکترونیک و سامانههای مخابراتی از جمله تجهیزات این شناور رزمی است.

ناوچه تندر به دو قبضه توپ دو لوله 30 میلیمتری و 23 میلیمتری و همچنین یک قبضه تیربار دوشکا 12.7 میلیمتری مسلح است اما اصلی ترین سلاح این ناوچه، چهار فروند موشک «کروز نور» است که میتواند اهداف را در فاصله حدود 120 کیلومتری، با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.

اما شناور آمریکایی از شناورهای «کلاس سن آنتونیو» بوده و به عنوان یک بندرگاه شناور یا به نوعی کشتی حامل نیرو و تجهیزات برای انتقال نیروهای تفنگ دار دریایی به همراه تجهیزات عمل می کند؛ یو اس اس نیواورلئان چهارمین کشتی از این کلاس است که در تاریخ 10 مارس 2007 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شده است.

این شناور، وزنی در حدود 24 هزار تن، طول 208 و عرض 32 متر داشته و بر روی شناورهای این کلاس امکان حمل 700 تفنگدار دریایی، 14 خودروی تهاجم آبی خاکی یا 2 لندینگ کرافت بزرگ یا یک فروند شناور بزرگ آبی خاکی وجود دارد.

خود ناو نیز دارای حدودا 360 نفر خدمه بوده و توان پذیرش بین 4 الی 5 فروند پرنده مدل V-22 Osprey را نیز دارد. این شناورها از 4 موتور دیزل بهره می برند که قدرتی در حدود 40 هزار اسب بخار را تامین کرده و سرعتی در حدود 41 کیلومتر بر ساعت را برای این شناورها تامین می کند. همچنین بر روی این شناور، موشک های دفاع هوایی RIM-116 و دو قبضه توپ 30 میلی متری «بوش مستر» نیز نصب شده است.

در این میان رسانه های غربی مدعی شدند: ایران در سال 2008، ده قایق هجومی تندرو را از چین خریداری کرده که مجهز به موشک ضد کشتی «ینگجی-82» هستند.

این موشک با بازتاب راداری کم، ارتفاع پروازی پایین ودارا بودن سامانه هدایت شونده با قابلیت مقابله با امواج مختل کننده قوی سبب میشود تا کشتی مورد هدف فرصت کمی برای رهگیری و منحرف نمودن این موشک داشته باشد.

همچنین امکان اصابت به هدف موشکهای نصب شده بر این شناورها بالای 98 درصد تخمین زده شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار