به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، برای ایجادفرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایههای اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع محکم کنیم و این یعنی نهادینهسازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. بنابراین تهدید و اجبار، هیچگاه به عنوان اولین راهکار، اثربخش نخواهد بود.
برای فهم دقیق این موضوع باید گفت که اصلاح جامعه در گرو تقوای زن است و محیط خانواده، کلاس درس اوست. بر همین اساس زن مربی بشر است و میتواند با تربیت صحیح فرزند، امتی را رهایی بخشد؛ لذا جایگاه والای این گوهر آفرینش اقتضاء میکند که در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزشهای او حفظ شود و از همین روست که خداوند پوشش دینی را بر او واجب فرموده است.
بنابراین ضروری است تمام ابزارهای فرهنگساز از قبیل کتاب، مطبوعات، صدا و سیما در مسیر ترویج ارزشهای اسلامی که یکی از بارزترین آنها حجاب و عفاف است هدایت شوند. یکی از ابعاد رسیدن به کمال و رشد شخصیتی و اعتلای فرهنگی و اندیشهی زن، در توجه به حجاب بیان شده است.
آنچه از امر ولایت مفهم است *** بر دو پایه دین زن مستحکم است
حکم اول عفت و دوم حجاب *** غیر این ، زن را تکامل مبهم است
بدون شک در عصر ما، که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذاردهاند و افراد غربزده ، بی بند و باری زنان را جزئی از آزادی او میدانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانهای است متعلق به زمانهای گذشته! ولی مفاسد بی حساب و مشکلات و گرفتاریهای روز افزونی که از این آزادیهای بی قید و شرط به وجود آمده سبب شده که تدریجاً گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود.
البته در محیطهای اسلامی و مذهبی، مخصوصاً در محیط ایرانِ بعد از انقلاب جمهوری اسلامی، بسیاری از مسائل حل شده و به بسیاری از این سوالات عملاً پاسخ کافی و قانع کننده داده شده است، ولی باز اهمیت موضوع ایجاب میکند که این مسئله به طور گستردهتر مورد بحث قرار گیرد.
بحث در این مورد است که آیا زنان در یک مسابقه بی پایان در نشان دادن اندام خود و تحریک شهوات و هوسهای آلوده مردان درگیر باشند؟ و یا باید این مسائل از محیط اجتماع برچیده شود و به محیط خانواده و زندگی زناشویی اختصاص یابد؟
اسلام طرفدار برنامهی دوم است و حجاب جزئی از این برنامه محسوب میشود، در حالی که غربیها و غربزدههای هوسباز طرفدار برنامهی اوّل هستند! اسلام میگوید کامیابیهای جنسی اعم از آمیزش و لذت گیریهای سمعی و بصری و لمسی مخصوص به همسران است و غیر از آن گناه و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه میباشد که جمله شریف سوره نور آیه 30 (لک ازکی لهم) نیز اشاره به آن دارد.
روایاتی از ائمه معصومین علیهمالسلام نیز در این مورد وجود دارد که به چندتای آن اشاره میکنم :
امام صادق (ع) میفرماید " النظره سهم من سهام ابلیس" نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان بر قلب انسان است.
حضرت عیسی(ع) فرمودند "إیاکم و النظره؛ فإنها تزرع فی قلب صاحبها الشهوه، و کفی بها لصاحبها فتنه"، شما را بر حذر میدارم از نگاه به نامحرمان، چرا که تخم شهوت را در قلب انسان میکارد و او را به هر فتنه و فساد دیگری میکشاند.
فلسفهی حجاب چیز مکتوم و پنهانی نیست، زیرا برهنگی زنان که طبعاً پیامدهایی هم چون آرایش و جلوهگری و امثال آن به همراه دارد، مردان مخصوصاً جوانان را در یک حال تحریک دائم قرار میدهد، تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد هیجانهای بیمار گونهی عصبی و گاه سرچشمهی امراض روانی میگردد. مخصوصاً توجه به این نکته که غریزهی جنسی نیرومندترین و ریشهدارترین غریزهی آدمی است و در طول تاریخ سرچشمهی حوادث مرگبار و جنایات هولناکی شد. لذا اسلام میخواهد مردان و زنان مسلمان روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از فلسفههای حجاب است.
" و إذا سألتموهن متاعاً فسألوهن من وراء حجاب ذلکم أطهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا أن تنکحوا أزواجه من بعده أبدا إن ذلکم کان عندالله عظیماً* إن تبدوا شیئاً أو تخفوه فإن الله کان بکل شیء علیماً* لا جناح علیهن فی آبائهن و لا إخوانهن و لا أبناء إخوانهن ولاأبناءأخواتهن و لا نسائهن و لا ما ملکت أیمانهن واتقین الله إن الله کان علی کل شیء شهیداً"( احزاب 35)
«و وقتی شما مردان نامحرم چیزی را از زنان پیغمبر(ص) میخواهید، از پشت پردهای بخواهید، چرا که این کار موجب طهارت و پاکی قلبهای شما مردان و زنان نامحرم از اوهام و خباثتها و افکار منفی است، و نباید کسی از شما رسول الهی را آزاری برساند، و احدی از شما نباید بعد از رحلت پیغمبر (ص) با زنان او ازدواج کند، که این کار در نزد پروردگار گناه بسیار بزرگی است، و اگر شما چیزی را آشکار کنید و یا پنهان نمائید خداوند بر هر چیزی آگاه است. باکی نیست برای زنان تا بدون حجاب باشند در نزد پدران خود و فرزندان خود و برادران خود و برادر زادگان و خواهر زادگان خود و در نزد سایر زنان مسلمان و کنیزان خود؛ و باید از خداوند متعال بترسند، که خدا بر هر چیزی گواه است»
آمارهای قطعی و مستند نشان میدهد که با افزایش برهنگی در جهان طلاق و از همگسیختگی زندگی زناشوئی در دنیا به طور مداوم بالا رفته است، چرا که (هر چه دیده بیند دل کند یاد) و هر چه دل، در اینجا یعنی هوسهای سرکش، بخواهند به هر قیمتی باشد به دنبال آن میرود، و به این ترتیب هر روز دل به دلبری میبندد و با دیگری وداع میگوید. در محیطی که حجاب است و شرایط دیگر اسلامی رعایت میشود، دو همسر تعلق به یکدیگر دارند و احساساتشان و عشق و عواطفشان مخصوص یکدیگر است، ولی در بازار آزاد برهنگی که عملاً زنان به صورت کالای مشترکی (لاأقل در مرحلهی غیر آمیزش جنسی) در آمدهاند دیگر قداست پیمان زناشوئی مفهومی نمیتواند داشته باشد و خانوادهها همچون تار عنکبوت به سرعت متلاشی میشوند و کودکان بی سرپرست میمانند.
بدون شک یکی از ضروریات دین اسلام، لزوم پوشش زن در برابر مردان بیگانه است و با توجه به دلایل محکمی که وجود دارد جای تردیدی باقی نمیماند که حجاب اسلامی هدیهی الهی در پاسخ به ندای درونی و فطری زنان است و از افراط و تفریطهایی که در مکاتب قدیم و جدید بوده یا هست بر کنار میشد، این لطف الهی نه تنها باعث محدودیت و دورماندگی زن از جامعه نمیشود؛ بلکه شرطی برای حضور و مصونیت او در اجتماع است.
مهمترین دلایل پوشش و کیفیت آن را، خداوند در سورهی مبارکه نور فرموده است:
" وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لَیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"
«و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و اطراف روسریهاى خود را بر سینهی خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشانده شود و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان ، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان همکیششان، یا بردگانشان (کنیزانشان)، یا افرادی که تمایل به زن ندارند یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند؛ آنها هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود و صداى خلخال که برپای دارند به گوش رسد و همگى بسوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید!»
در این آیات ابتدا به زنان با ایمان همچون مردان با ایمان توصیه میکند تا نگاه های خود را کنترل نموده، دامانشان را نیز حفظ کنند. سپس به مسأله حجاب که از ویژگیهای زنان است در چهار بخش اشاره میکند:
1- زنان نباید زینتشان را مگر آن مقداری که طبیعتاً ظاهر است آشکار سازند.
2- زنان مسلمان باید روسری خود را طوری بر گریبان بیافکنند که هم گردن و هم آن قسمت سینه که بیرون است مستور گردد .
3- محارم زنان را که میتوان حجاب را در مقابل آنها برداشت معرفی میکند.
4- زنان باید در رعایت عفت و دوری از تحریک مردان بیگانه دقیق و سخت گیر باشند.
برخی روانشناسان ریشهی حیا و پوشش و حجاب زنان را تدبیر هوشمندانه فطری او برای جذابیت بیشتر معرفی کردهاند. این نظریه نیز به نوعی بر طبیعی بودن حیا و حجاب دلالت می کند. برخی از جامعه شناسان حجاب و پوشش زن را مقتضای طبیعی جامعهی بشری معرفی کردهاند.
با بررسی سایر ادیان در مییابیم که حجاب در آنها نیز مرسوم بوده است و چون قوانین الهی بشر متناسب است، پس گرایش به حجاب، امری فطری است.
و در تأیید فرضیهی فطری بودن حجاب، به مفهوم مطلق پوشش، میتوان مبدأ تاریخی آن را در زمانی جستجو کرد که آدم و حوا در اولین مراحل هبوط به عالم طبیعت و آغاز حیات دنیوی، به خود آگاهی ضرورت پوشش دست یافتند و از آن پس خداوند پوششهای گوناگون را بر فرزندان آدم ارزانی داشت ( ... چون از آن درخت تناول کردند زشتی هایشان آشکار شد و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند ... ای فرزندان آدم ما لباسی که ستر عورت شما کند و جامههای زیبا و نرم برای شما فرستادیم و بر شما باد لباس تقوا، که این نیکوترین جامه شماست.)
بر مبنای همین تئوری است که به راحتی میتوان تحلیلی منطقی از گرایش انسان به پوشش و توجه ادیان آسمانی به تعیین محدودهای مشخص برای آن، به دست آورد .
مرجع : جویباران