ناگفته‌های سردار کوثری از عملیات کربلای ۴ و ۵/ چرا رفسنجانی به نماز جمعه نرفت؟

فرمانده اسبق لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) گفت: پس از جلسه فرماندهان سپاه با آقای هاشمی رفسنجانی، با وی تماس گرفتند که به تهران برای نماز جمعه برود ولی او قبول نکرد و گفت بیایم چه بگویم؟
کد خبر: ۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵ - 07January 2014

ناگفته‌های سردار کوثری از عملیات کربلای ۴ و ۵/ چرا رفسنجانی به نماز جمعه نرفت؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در آستانه سالروز عملیات غرورآفرین کربلای 5 و 19 دی ماه، سالروز شهادت سردار احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان این نیرو، اسماعیل(محمد) کوثری از فرماندهان دفاع مقدس در گفتگو با خبرگزاری فارس به بیان خاطراتی در این باره پرداخت.

سردار کوثری از سال 64 الی 78 مسئولیت فرماندهی پرافتخارترین لشکر سپاه یعنی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) را به عهده داشت که از این حیث یکی از رکوردداران محسوب میشود.
 
جانشینی قرارگاه ثارالله(ع) و ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین مسئولیت کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دیگر مسئولیتهای وی در حوزه های امنیتی و دفاعی است.
کوثری در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه عملیات کربلای 5 در فاصله 2 هفته با عملیات کربلای 4 در سال 65 اجرا شد، گفت: عملیات کربلای 4 در چهارم دی ماه صورت گرفت که ما در آن موفق نبودیم اما 2 هفته بعد عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه انجام شد.
 
وی ادامه داد: در آن زمان رادیوی عراق به نقل از 4 کارشناس خبره نظامی دنیا از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه که منطقه شلمچه را دیده بودند اعلام کرد که این منطقه 93 درصد از نظر دفاعی کامل است.
 
فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله(ص) تصریح کرد: علیرغم همه این اقدامات بعثیها، بچههای ما در کمتر از یک هفته از همان منطقه رد شدند که این نشان دهنده عظمت کار رزمندگان اسلام بود.
 
کوثری با اشاره به جلسهای که پیش از برگزاری عملیات کربلای 5 صورت گرفت، گفت: پیش از برگزاری این عملیات جلسهای با حضور فرماندهان لشکرهای مختلف برگزار شد، که آقای هاشمی رفسنجانی آن را اداره میکرد. این جلسه 40 ساعت به صورت مستمر ادامه داشت به طوری که شاید 4 ساعت هم استراحت نکردیم.
وی افزود: در حین این جلسه، از تهران با آقای هاشمی تماس گرفتند و ایشان را برای نماز جمعه دعوت کردند اما چون در روزهای قبل، ما در عملیات کربلای 4 موفق نبودیم، آقای هاشمی قبول نکرد و گفت «کجا بیایم. به مردم چه بگویم؟ بگم موفق نشدیم؟ من نمیآیم».
 
فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله(ص) خاطرنشان کرد: در آن جلسه، حاج احمد کاظمی فرمانده لشکر 8 نجف، شهید خرازی، شهید شوشتری و دیگر فرماندهان نیز حضور داشتند و اکثر برادران گفتند که ما آمدهایم عاشورایی بجنگیم و این عاشورایی جنگیدن یعنی اصلا برگشتی برای خود قائل نبودند.
 
کوثری ادامه داد: به آقای هاشمی گفتیم شما تصمیمتان را بگیرید. چرا این طور برخورد میکنید. ما به گفته امام، چه کشته شویم و چه بکشیم پیروز هستیم. ما با این دیدگاه آمدیم. آقای هاشمی بعد از جلسه گفت من نمیتوانم جمعبندی کنم، 25 نفر از فرماندهان سپاه آمدند و صحبت کردند و حرف 2 نفرشان هم یک جور نبود. فقط تصمیم گرفته شد که شب جمعه بعد عملیات شود و همه هم قبول کردند.
 
وی افزود: بعد از جلسه با آقای هاشمی هم خود فرماندهان تا اذان صبح جلسه گذاشتیم، نماز را خواندیم و چند ساعتی خوابیدیم و بعد کارها را دنبال کردیم.
 
فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله(ص) گفت: در آن موقع اگر میخواستیم به هر جای دیگری نقل مکان کنیم 2 ماه طول می کشیداین در حالی بود که دشمن جنگ روانی عجیبی به راه انداخته بود و طبل پیروزی میزد. اما رزمندگان وارد کار شدند و در این عملیات از موانعی عبور کردند که قابل باور نبود.
 
کوثری تاکید کرد: در واقع عملیات والفجر 8 در فاو و کربلای 5 که به 12 کیلومتری بصره رسیدیم، باعث شد تا آنها اعلام کنند حاضرند قطعنامه 598 به اضافه موارد مدنظر ایران را بپذیرند.
 
وی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به یاد شهیدان سعید مهتدی و سعید سلیمانی که به همراه شهید احمد کاظمی به شهادت رسیدند، گفت: شهید سلیمانی در اصل یک معلم بود و در زمان جنگ به کردستان و جبهه آمد و مقطعی مسئول اطلاعات و بعد هم جانشین عملیات لشکر شد.
 
فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله(ص) افزود: ایشان در کربلای یک در تیرماه 65 به همراه حاج رضا دستواره که جانشین لشکر بود شدیدا زخمی شد و چندین بار به اتاق عمل رفت، طوری که بالاخره یکی از پاهایش 11 سانتیمتر کوتاه شد.
 
کوثری ادامه داد: این شهید بزرگوار با این جراحات بعد از پذیرش قطعنامه نیز به کردستان، لبنان و بعد نیروی زمینی سپاه رفت و یک لحظه احساس یاس و ناامیدی نداشت و پرشورتر از گذشته فعالیت میکرد.
 
وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی و شهید جعفر طهرانی مانند 2 برادر، بسیار به هم نزدیک بودند که یکی مسئول اطلاعات و دیگری مسئول عملیات لشکر بود. این دو بعد از عملیات بدر و در اوایل سال 64 برای شناسایی به جزیره جنوبی رفتند. اما در حین این ماموریت که در هور صورت گرفت، عراقیها متوجه حضورشان شدند.
 
فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله(ص) ادامه داد: این 2 شهید، 3 شبانهروز با عراقیها در آب درگیر بودند و همه ما فکر میکردیم آنها شهید و یا اسیر شدند. اما بعد از 3 شب شهید سلیمانی آمد.از بس در آب مانده و چیزی نخورده بود، تمام پوست صورت و بدنش چروک شده بود.
 
کوثری ادامه داد: شهید سلیمانی با این شرایط، بعد از جنگ نیز تحصیلات خود را ادامه داد و حتی در رشته جودو، 2 سال قهرمان کشور شد که آرش میراسماعیلی یکی از شاگردان شهید سلیمانی است.
 
وی در پایان گفت: این افراد مانند حاج قاسم سلیمانی هیچ گاه به دنبال جایگاه نبودند و فرمان رهبری را از همه جهت اطاعت میکردند، به همین دلیل هم نتیجه گرفتند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار