پرونده «قرارگاه رمضان»-6/

فتح 8؛ عمیق‌ترین عملیات چریکی ایران در خاک عراق و انهدام پایگاه‌های نظامی موصل

عملیات فتح 8، از سلسه عملیات‌های نامنظم فتح است که در تیر ماه سال 66 انجام و طی آن تاسیسات و پایگاه‌های نظامی دشمن بعثی در اطراف شهر موصل منهدم شد.
کد خبر: ۹۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ - 18July 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در سالهای پایانی جنگ بیش از 55 عملیات ایذائی، کوچک، محدود و بزرگ در شمالغرب انجام شد؛ که سهم سپاه پاسداران انجام 51 عملیات بود. قرارگاه رمضان نیروی زمینی سپاه علاوه بر انجام سلسله عملیاتهای نامنظم فتح و ظفر در خاک عراق که موفقیتها و تجربیات ارزندهای را برای سپاه به ارمغان آورد، در انجام برخی از عملیاتهای مهم در شمالغرب کشور نیز نقش داشته است و یا در عملیاتهایی که توسط 2 قرارگاه نجف و حمزه سیدالشهدا(ع) در شمالغرب انجام میشد، مشارکت داشته است. عملیاتهای کربلای 10، بیتالمقدس2، والفجر10 و نصر 8 از جمله مهمترین این عملیاتها بودند.


ستون نیروهای ویژهی هوابرد در جاده متروکهی شهر بارزان در خاک عراق

در تشریح فعالیتها و عملیاتهای این قرارگاه باید ذکر کرد که علاوه بر پشتیبانی اطلاعاتی عملیاتها، در انهدام مراکز نظامی–اقتصادی عراق نقش داشته است؛ که خسارات قابل توجهی را بر دشمن بعث وارد کرد. همچنین تکرار عملیاتهای محدود و ایذائی در منحرف ساختن ارتش بعث از سمت تک اصلی بیتاثیر نبود و از آنجا که ارتش بعث همهساله خود را برای یک عملیات بزرگ در جنوب آماده میساخت، عملیاتهای قرارگاه در شمال عراق وضعیت جدیدی را برای دشمن بهوجود آورده بود.

ضدانقلاب نیز که مدتها از مرزهای شمالغرب به عمق خاک عراق پناه برده بود، با فعالیت قرارگاه رمضان مأمن خود را متزلزل دید و مجبور به جابهجایی شد.

در سال 1365 قرارگاه رمضان مامور به طراحی و اجرای سلسله عملیاتهای نامنظم با عنوان "فتح" شد. از تاریخ 19 مهر 65 تا نیمههای شهریور 66، 10 عملیات فتح توسط قرارگاه در خاک عراق انجام شد.

عملیات فتح 8، 28 تیر سال 1366 در استان موصل عراق و حوالی شهر اتروش انجام شد. در این عملیات پایگاه و مقر حفاظتی ارتش عراق در منطقه اتروش سقوط کرد و بخشی از تجهیزات نظامی از جمله 35 دستگاه خودرو سبک و نیمهسنگین ارتش عراق از بین رفت. همچنین در این عملیات 830 نفر از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. این عملیات از حیث بعد مسافت، عمیقترین عملیات کماندویی جمهوری اسلامی در خاک دشمن در طول دوران دفاع مقدس محسوب میشود.


نفر نخست از سمت راست سردار شهید محمد ناظری است

در این عملیات کماندوهای تیپ 66 نیروهای ویژه هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند. (جهت آشنایی با تیپ 66 اینجا را کلیک کنید.) حسین ترکمان پری از نیروهای گردان مالک تیپ هوابرد در این عملیات به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار