محمدرضا شرف الدین، رئیس سابق انجمن سینمای دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به وضعیت حجاب در سینمای ایران گفت: حجاب یک امر دینی است. ما به صراحت در آیه شریفه قرآن مشاهده میکنیم که خداوند به پیامبر میفرماید: ای پیامبر! به زنان خود و زنان مومنه بگو خودشان را بپوشانند. این آیه مهمترین آیه حجاب است. چیزی که از زمان پیامبر به صورت سنت به آن ملتزم شدهایم پوشش بلندی است که خانمها باید داشته باشند. حجاب از نظر سنتی نیز یکی از هنجارهای ارزشمند فرهنگ شرقی است؛ که مخصوصاً ایرانیها و به ویژه مسلمانها به آن پایبند هستند.
وی افزود: مسئله مهمتر از حجاب، عفاف است. عفاف یعنی پاکدامنی که زنان به آن سفارش شدهاند و اصالت و شخصیت و بزرگی و کرامت یک زن با عفت او حفظ میشود. این یک وجهی از حجاب است. ما بهصورت رسمی و قانونی و بهعنوان یک عرف اجتماعی یک حجاب را در جمهوری اسلامی قبول داریم؛ که این حجاب موجب حفظ عفت زنان جامعه ما میشود. انتظار میرود زنان حجاب را بهعنوان یک هنجار اجتماعی و یک پوشش مناسب که موجب مشغولیت ذهن دیگران نشود رعایت کنند و بتوانند عفت اجتماعی را حفظ و نگهداری کنند.
رئیس سابق انجمن سینمای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: مسلماً بی بندوباری و بی حجابی موجب بی عفتی جامعه میشود و جامعه از آن لطمه میخورد. بسیاری از فروپاشیهای خانواده، فساد و انحرافات اخلاقی که موجب فروپاشی خانواده و از بین رفتن هنجارهای ارتباطی بین زن و شوهر میشود از بی عفتی است و ریشه آن بی حجابی است.
شرف الدین تاکید کرد: اگر به صفحات حوادث روزنامهها مراجعه کنید اتفاقات فراوانی را میبینید که ریشه در بی عفتی و بی اخلاقی جامعه دارد. بی عفتی و بی اخلاقی ریشه در بی حجابی افراد است. وقتی حجاب رعایت نمیشود جامعه مریض میشود و نگاههای منحرف و قلبهای مریض موجب فساد میشوند. دامنه فساد به داخل خانواده کشیده میشود و زن و مرد از هم متنفر میشوند. توجه و نقطه تکیهگاه زن و مرد از وضعیت هنجار به طرف ناهنجاریهای اخلاقی و بی عفتیها کشیده میشود. بنابراین ما باید حجاب را نقطه عطف عفت جامعه و عفت جامعه را موجب تداوم و سلامت هنجارهای خانواده و زندگی سالم بدانیم و بر آن تاکید کنیم. حجاب نقطه عطف بسیار مهم و اساسی یک جامعه سالم و پایدار است؛ که نبود آن آسیبهای بسیاری را به جامعه وارد خواهد کرد.
وی درباره وضعیت حجاب سینمای ایران نیز گفت: هنرمندان از طبقات الگودهنده جامعه هستند؛ آنها کسانی هستند که رفتارهای هنری و شخصیشان به سرعت به الگو تبدیل میشود.
کارگردان با سابقه سینما ادامه داد: در یک کار تحقیقی تاثیرات متقابل سینما و جامعه را در دهههای 60 و 70 بررسی کردم؛ که سینما و جامعه چگونه بر هم اثرگذاری میکنند. عکسهای مستندی از شکل ظاهری افراد جامعه از قبیل لباس، آرایش، تغذیه و ارتباطات را از فیلمهای سینمایی با جامعه مقایسه کردم و متوجه شدیم عیناً افراد موارد مورد اشاره را از فیلمهای سینمایی الگو گرفتهاند.
رئیس سابق انجمن سینمای دفاع مقدس افزود: بررسی ما نشان داد بی حجابی ارائه شده در سریال کیف انگلیسی، بر تغییر نوع پوشش و حجاب زنان جامعه تأثیر گذاشت و دختران جوان برای بیرون رفتن خودشان را به شکل بی حجابیهای کیف انگلیسی پوشش میدادند. آنها معتقد بودند جمهوری اسلامی این تیپ را ارائه داده و بهعنوان حجاب پذیرفته؛ چون در سیمای جمهوری اسلامی که بی حجابی ممنوع است نشان داده شده است؛ این الگویی است که کیف انگلیسی به جامعه داده است. اگر کسی میخواهد فیلمی در ایران بسازد که در آن صحنههایی از زنان بی حجاب داشته باشد باید تصویربرداری آن در خارج از کشور انجام شود، در داخل کشور نمیشود از بازیگران معروف زن برای نمایش دادن زن بی حجاب استفاده کرد.
شرفالدین اظهارکرد: بسیاری از فیلمهایی که با حجاب فیلمبرداری میشوند به لحاظ آرایش خارج از معمول، گریمهای غیر معمول، الفاظ، حرکتها و رفتارهای زنان در تلویزیون و سینما تحریکآمیز هستند. متاسفانه زنانی در فیلمهای ایرانی نمایش داده میشوند که عفت ندارند؛ اینها خسارت است. برای مراقبت از این آسیبها باید به دنبال ممیزهای جدید باشیم.
وی گفت: بی عفتی و ابتذال پنهان در سینما در حال رواج دادن است. سینماگران به خاطر فروش و سود مادی عفت جامعه را به بازی گرفتهاند. بی عفتی به عنوان ابراز کسب درآمد هر روز در حال رشد است. جامعه ما با امکان ضعیف ازدواج و الگوگیری از فیلمهای به نمایش درآمده در سینما آسیبپذیر شده است.
کارگردان با سابقه سینما علت بی عفتی جامعه را الگوگیری از فیلمهای تلویزیون و سینما دانست و عنوان کرد: درصد بسیاری از ناهنجاریهای جامعه را الگوپذیری از سینما رواج داده است. جامعه ما اگر روی خوش به فیلمهای نازل نشان نمیداد قطعاً این آثار تولید نمیشد. امروز شاکلههای فیلم فارسی به گونه دیگری در سینما در حال تعریف است و هیچکدام از مولفههای آن کم نشده است. سینمای پیش از انقلاب دچار بی حجابی بود؛ اما امروز دچار بی عفافی هستیم. ما قبل از انقلاب حجابی نداشتیم؛ اما قیصرهایی وجود داشتند که محور اخلاق بودند و در مقابل مفسدههای اجتماعی قیام میکرد و جوانمرد بودند. امروز جای جوانمردی و غیرت در سینما خالی است؛ جای «ایستاده در غبار» در سینمای ایران خالی است. چرا باید سالها از انقلاب بگذرد و تنها یک ایستاده در غبار وجود داشته باشد؟
رئیس سابق انجمن سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: همه فیلمهای ما باید غیرت و جوانمردی را فریاد بزنند؛ ولی متاسفانه میبینیم بی عفتی و بی غیرتی را فریاد میزنند. افراد سودجویی نقاط برتر روحی و روانی جامعه را شناسایی میکنند و بر اساس آن فیلمنامه مینویسند و فیلم میسازند و تنها هدف آنها سود مالی است.
شرفالدین در پایان گفت: برای رهایی از ناهنجاریهای جامعه باید یک رنسانس اخلاقی ایجاد شود؛ ما نیازمند به یک انقلاب اخلاقی هستیم. انقلاب اقتصادی فایدهای ندارد. تجربه نشان داده است همیشه وقتی پول در جامعه زیاد میشود همه آن هزینه رشد جامعه نشده است؛ آن چیزی که امروز ما به آن نیازمند هستیم یک انقلاب اخلاقی است. انقلاب اخلاقی نیز یک مسئله فردی است که باید همه افراد جامعه به آن عمل کنند؛ تا جامعه اصلاح شود.