مسجدجامعی:

خرد و علم با دین در فرهنگ ایران هم راستا هستند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خرد و علم با دین در سنت فرهنگی ایران هم راستا هستند و توحید منهای خرد معنا ندارد.
کد خبر: ۹۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶ - 21July 2016

خرد و علم با دین در فرهنگ ایران هم راستا هستند

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران عصر چهارشنبه در آیین نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان افزود: در طول تاریخ همه کسانی که اهل پرسش، حکمت و فلسفه بوده اند، کسانی هستند که معتقد به مکتب اهل بیت و دنبال رو ائمه اطهار (ع) هستند.

وی همچنین گفت: استان کرمان ویژگی های فرهنگی دارد که از نقاط دیگر متمایز می شود و مکانیت فرهنگی و تمدنی برای آن در تاریخ رقم خورده است.

وی بیان کرد: کرمان به دلایلی، کمتر زمانی بوده که پایتخت باشد اما در تحولات ایران به ویژه در 200 ساله اخیر بسیار نقش آفرین بوده است و شخصیت های تاریخ و نویسندگان محلی در سطح ملی نقش آفریدند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای دفاع از خرد و اندیشه کسانی را دارید که از کرمان برخاسته اند ولی در سطح ملی و فراملی مانند سردار سلیمانی نقش آفرینی می کنند.

وی اظهار کرد: در کرمان 700 سال قبل قبه سبز به عنوان مکان دانشگاهی و علمی وجود داشته و یک بانو پایه دانشگاه را گذاشته و آن را مبنای توسعه قرار داده که این سنت فرهنگی است که حوزه تمدنی با این نگرش امتزاج پیدا می کند و به رونق و شکوفایی می رسد.

مسجدجامعی گفت: در جوهره وجود انسان ایرانی، آزادی وجود دارد و در شاهنامه کسی جز رستم جای پهلوانی را نمی گیرد و امروز هم در کرمان از همین خاندان پهلوانانی وجود دارد که از ایران و آیین آسمانی دفاع می کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از شخصیت های کرمان در حوزه ادبیات، تاریخ، فرهنگ، سیاست و دفاع از این سرزمین نقش آفریدند و با این رویکرد کرمان باید جایگاه ویژه ای داشته باشد و اگر در استان ها کتاب سال برای نخستین بار از استان کرمان شروع می شود، خیلی عادی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کرمان پیشرفت های صنعتی و کشاورزی خوبی داشته اما پیشرفت در حوزه فرهنگ و هنر متناسب با این حوزه نیست و ما در این حوزه کارهای بزرگی باید انجام دهیم.

وی افزود: سینمای کرمان می تواند حرف های زیادی داشته باشد، تئاتر و نمایش آن می تواند همطراز با شخصیت ها و سطوح محلی که در سطح ملی و فراملی نقش آفرین هستند، جایگاه ویژه ای داشته باشد.

مسجد جامعی گفت: در کرمان زمینه و آدمها وجود دارد اما بروز و ظهور آن نیاز به بسترها و امکاناتی دارد که در همه جاهای دنیا این نیاز را دستگاه های صنعتی فراهم می کنند.

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این آیین گفت: این استان در برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی پیشگام بوده است و از سال 1373 شاهد برگزاری مراسم انتخاب کتاب سال هستیم.

علیزاده افزود: با تدبیر نویسندگان و اصحاب قلم 19 دوره انتخاب کتاب سال استان تاکنون برگزار شده است و در این دوره بیش از 400 عنوان کتاب به جشنواره ارسال شد که امروز از برگزیدگان تقدیر می شود.

وی تصریح کرد: هفته کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، پایتخت کتاب جمهوری اسلامی، عیدانه و تابستانه کتاب و پرداخت یارانه از جمله طرح های توسعه کتاب و کتابخوانی در کرمان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: در شهر کرمان اتفاقات خوبی توسط موسسات و بخش خصوصی افتاده است و برنامه هایی مانند شب های مفرغ به تجلیل از پیشکسوتان و نویسندگان و مترجمان می پردازد.

وی با بیان اینکه در سایر حوزه های اقتصادی و صنعتی فعالیت های خوبی در استان در حال انجام است افزود: در مورد کتاب این حرکت ها انجام نشده و بنگاه ها و شرکت های تولیدی باید از این حوزه حمایت کنند.

در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان 12 نفر در بخش برگزیده، 28 نفر تقدیر شده و چهار ناشر تجلیل شدند.

این آیین با حضور استاندار کرمان، جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و قلم در تالار بانک تجارت کرمان برگزار شد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار