در پی شکست‌های اخیر داعش مطرح شد؛

ادعاهای مضحک وزیر بی‌تجربه سعودی درباره ایران و روسیه

وزیر خارجه رژیم سعودی درحالی‌که با شکست‌های اخیر داعش در عراق و سوریه، آرزوهای دور و دراز خود در منطقه را برباد رفته می‌بیند، در جدیدترین اظهارات خود اقدام به تطمیع روسیه با دلارهای نفتی خود برای دست برداشتن از حمایت بشار اسد و نیز متهم نمودن ایران به دخالت در منطقه کرده است.
کد خبر: ۹۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ - 23July 2016

ادعاهای مضحک وزیر بی‌تجربه سعودی درباره ایران و روسیه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که ریاض آماده اعطای سهمی به روسیه در غرب آسیاست؛ تا این کشور بسیار قویتر از اتحاد جماهیر شوروی سابق شود؛ اما در ازای آن دست از حمایت از بشار اسد بردارد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفتوگو با روزنامه پولیتیکو آمریکا در جریان سفرش به بروکسل گفته بود: عربستان آماده است با روسیه بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان همکاری کند.

وی در این مصاحبه که روز جمعه 22 ژوئیه منتشر شد، گفت: منطقی است که مسکو بگوید آنچه به نفع منافعش است تقویت روابطش با ریاض است، نه اسد.

الجبیر ادامه داد: ما آماده دادن سهمی به روسیه در غرب آسیا هستیم؛ تا این کشور تبدیل به قدرتی بسیار بزرگتر در مقایسه با اتحاد جماهیر شوروی سابق شود.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: ریاض با روسیه درباره سوریه اختلاف دارد؛ اما اختلاف آن در درجه اول مربوط به بازی و ایفای نقش آن نیست، بلکه درباره شیوههایی است که آن این نقش را در سوریه ایفا میکند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تصریح کرد: روزهای اسد انگشتشمارند و روسیه باید این معامله را بپذیرد؛ چراکه برایش پذیرش آن نیز ممکن است.

وی بار دیگر ادعاهای واهی عربستان علیه ایران را که این کشور پشت تمامی مشکلات منطقه است، تکرار و به حمایت ایران از محور مقاومت در منطقه اشاره کرد.

در همین حال، یک کارشناس مسایل آسیا در گفتوگو با روسیا الیوم پیشنهاد جبیر را «احمقانه» خواند و آن را نشانی از بیتجربگی حاکمان سعودی دانست.

بر این اساس، خانم " النا سوپونینا " مدیر مرکز آسیا در مسکو اظهار داشت: وزیر امور خارجه سعودی، تجربه کافی ندارد تا به اهمیت روسیه در جهان پی ببرد. منافع روسیه در غرب آسیا، بسیار بیشتر و گستردهتر از موضوع حمایت از اسد یا هر سیاستمدار دیگری است.

این کارشناس روس تاکید کرد: به اعتقاد من، مقامهای روسیه به رغم داشتن روابط خوب با ریاض، درآینده نزدیک به فکر تغییر مواضع خود (در قبال مسائل سوریه) نیستند.

وی افزود: گسترش همکاری اقتصادی و تجاری شاید به از میان بردن اختلافات سیاسی کمک کند؛ اما تهدید مسکو هرگز قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این اظهارات سخیف، بی پایه و تکراری عادل الجبیر درباره کشورمان گفت: عادل الجبیر که این روزها سخت سرگرم پاک کردن جای پای دخالتهای سران، مقامات و سازمانهای رسمی کشورش در عملیاتهای گوناگون تروریستی چند دهه اخیر است، گمان میبرد با فرافکنی میتواند افکارعمومی جهان را از رسواییهای بیپایان کشورش به عنوان پدر القاعده و داعش منحرف کند.

بهرام قاسمی افزود: البته قابل درک است که وزیر خارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه 11 سپتامبر سپری کرده است و روزهای سختتری را نیز انتظار میکشد. عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی میشود سخنان مضحکی را درباره کشورمان به زبان میآورد که به وی توصیه میشود در چنین مواقعی از اظهار نظر اجتناب ورزد و به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیاندیشد.

همچنین از سوی دیگر «ابراهیم الجعفری» وزیر امور خارجه عراق نیز، در دیداری که با همتای سعودی خود، در واشنگتن داشت از دخالتهای ریاض در امور داخلی عراق به شدت انتقاد کرد.

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیهای اعلام کرد: الجعفری در حاشیه نشست بینالمللی حمایت از عراق در جنگ با داعش، در واشنگتن، در دیدار با جبیر و ثامر سبهان، سفیر عربستان سعودی در عراق، از دخالت وزارت امور خارجه سعودی و سفارت این کشور در امور داخلی عراق به شدت انتقاد کردهاست.

 بر اساس این بیانیه، الجعفری در دیدار با این دو مقام سعودی، دخالت ریاض در امور داخلی عراق را ناپذیرفتنی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه عراق روز جمعه همچنین در سخنرانی خود در این نشست از کشورهای جهان خواست جلوی منابع «فکری و ایدئولوژیکی» را که چهره اسلام را تخریب میکنند، بگیرند.

الجعفری در سخنانی گفت: مقابله نظامی با تروریسم تا زمانی که افراطگرایی و منابع و مدارس فکری آن از بین نرود، فایدهای نخواهد داشت.

این مقام ارشد عراقی از همه کشورها خواست به تمامیت ارضی، استقلال و قوانین عراق احترام بگذارند و بدون هماهنگی با دولت عراق به این کشور نیرو نفرستند و در امور داخلی عراق دخالت نکنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار