آغاز فرهنگ‌سازی پوشش لباس ایرانی ـ اسلامی از مهدهای کودک

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد: در سال جاری به صورت جدی موضوع لباس کودک و لباس مدارس را در دستور کارمان قرار داده‌ایم.
کد خبر: ۹۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸ - 02August 2016

آغاز فرهنگ‌سازی پوشش لباس ایرانی ـ اسلامی از مهدهای کودک

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حمید قبادی، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پاسخ به این سؤال که فرهنگسازی خوش پوشی منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی از دوران مدرسه چه تأثیری در پوشش مناسب جوانان در آینده خواهد داشت؟ اظهار کرد: این مسئله یک فرایند است یعنی از تربیت خانواده گرفته تا تربیت تحصیلی، اجتماعی و ... همه عوامل مؤثری هستند اما کار مهمی که میتوان انجام داد این است که از بدو امر فرزندان ما به اصل موضوع توجه داشته باشند.

وی شعار سال جاری این کارگروه را «تغییر نگرش و ایجاد نگرش منطقی و مثبت به موضوع مد و لباس» در کشور عنوان و اظهار کرد: علاوه بر مردم، مخاطب این سیاست مسئولان نیز هستند. وقتی مسئولان به این امر پی ببرند که لباس یک عنصر هویتی و فرهنگی است، طبیعتاً در شئونات مختلف سیاستگذاری و تصمیمگیری برای لباس نیز برنامهریزی میکنند.

قبادی با تأکید بر اهمیت آموزههای درسی و روشهای آموزشی بر روی نگرش درست در خصوص مد و لباس، گفت: وقتی ما بدانیم نماد هویتی فرزندمان در لباسش متبلور میشود، دیگر با پوشاندن لباس خارجی و داشتن لباسی با انواع کارتونها اغنا نمیشویم و تلاش میکنیم با روشهای فرهنگی فرزندمان را قانع کنیم که پوششی داشته باشد که هویت ایرانی ـ اسلامی خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: البته این مسئله باید نه با کلام بزرگسالانه بلکه با رفتاری مطابق با سن نوجوانان به آنها آموزش داده شود و خوشبختانه البته این اتفاق در حال شکل گرفتن است.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس با مثبت ارزیابی کردن اقدامات وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع مد و لباس، گفت: آموزش و پرورش عضو کارگاه ساماندهی مد و لباس است و به خوبی با این کارگروه همکاری میکند و کار مهمی که انجام داده این است که موضوع را وارد کتابهای درسی کرده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در کتابهای مطالعات اجتماعی مقطع ششم دبستان ۹ صفحه به تاریخ لباس، لباس اقوام و نحوه استفاده از لباس اختصاص داده است و مطالب کاملاً کارشناسی شده انتخاب شده و مناسب هستند.

پوشش در مهدهای کودک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد

قبادی با تأکید بر اینکه موضوع پوشش در مهدهای کودک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در یک مقطع زمانی همکاری با بهزیستی شروع شد اما نتیجه بخشنبود و اشکالاتی در اجرای کار به وجود آمد اما در سال جاری به صورت جدی موضوع لباس کودک و لباس مدارس را در دستور کارمان قرار دادهایم.

وی مهمترین مسئله بعد از ارتقای قدرت انتخاب لباس را چگونگی استفاده و کاربرد آن لباس اعلام کرد و گفت: یعنی همه بدانیم که چه چیزی را کجا بپوشیم.

فرهنگسازی «هر لباس را کجا بپوشیم»

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد: فرهنگسازی و مطرح کردن این مسئله که کدام لباس را کجا بپوشیم در دستور کار کارگروه قرار دارد البته این کار سختی است و شاید مخالفان و موافقانی داشته باشد و نیاز به تکنیکهایی دارد که ما باید به آن دقت کنیم. یکی از مشکلات در جامعه ما نحوه استفاده از لباس است.

وی در خصوص انتخاب لباس مناسب در محلها و زمانهای مناسب گفت: در این خصوص میتوان به تغییرات جدی که در سازمان صدا و سیما رخ داده اشاره کرد که با چند سال پیش غیرقابل مقایسه است. هماهنگی رنگها، هماهنگی لباسها، استفاده مناسب از رنگ مناسب در زمان مناسب، تفاوت رنگ و نوع پوشش خبرنگاران و گزارشگران هنگام گزارش در استودیو و خارج از استودیو و ... همه تغییراتی بوده که در صدا و سیما رخ داده و این یعنی رعایت شئونات در حوزه مد و لباس به صورت مناسب.
منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها