به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، راهکارهای حمایت از تولید ملی بسیار است و هر کسی به سهم خودش میتواند از این سیاست حمایت کند. توفیق در این زمینه بخشی مهم از مشکلات ما را در عرصه سیاست خارجی حل میکند. بخشی از سختی تحمل تحریمها به این نکته برمیگردد که حامی کارآفرینان داخلی نبودیم و نیازمند واردات شدیم. اگر کارآفرین و تولیدکننده داخلی امیدی به مصرفکننده داخلی و حمایت دولت میداشت بسیاری از این تحریمها راه به جایی نمیبرد. باید تولیدات داخل جزء اولویتها و دغدغههای همیشگی ما در هر مقام و مرتبهای که هستیم باشد.
تبلیغ و ضد تبلیغ
چند سالی است که واردات به کشور رشد بالایی به خود گرفته است. این کالاهای وارداتی که ارزان به دست مشتری میرسد باعث شده که تولید داخلی با رکود جدی روبهرو شود. این رکود سبب وارد آمدن آسیبهای جدی به بدنه جامعه میشود که علاج آنها بعضاً زمان زیادی میبرد. این آسیبها مثل دومینو همه جامعه را درگیر میکند. ممکن است در بخشی از جامعه این آسیب کمتر باشد؛ اما به هر حال وجود دارد.
شکاف طبقاتی، بیکاری که خود سبب بروز مشکلاتی دیگر مثل بالا رفتن سن ازدواج و طلاق و... میشود از نتایج رکود تولید داخلی است. گذشته از اینکه مسئولان سیاسی و اقتصادی کشور چه تدابیری اتخاذ کردهاند باید ریشه بیاقبالی مردم نسبت به تولید داخلی را، در رسانهها بهعنوان مهمترین ابزار ارتباط جمعی که فرهنگ چگونه مصرف کردن را میسازند، جستجو کرد.
«مقام معظم رهبری» مدام بر تولید داخلی تاکید دارند و شخص ایشان از همین کالاهای وطنی استفاده میکنند؛ که قطعا این الگوی مناسبی است؛ اما در بیلبردها و بنرهای سطح شهر در بزرگراهها و سطح شهر چیز دیگری میبینیم. این نوع تبلیغات هم اشاعه مصرفگرایی است و هم تبلیغ کالای خارجی است.
رسانه ملی دست به کار شود
مردم در مقالات و همایشها و رسانه ملی با عبارت حمایت از تولید ملی روبهرو هستند؛ اما اقدامات عینی آن را نمیبیند. گاهی صدا و سیما نیز این رویه را در پیامهای بازرگانی خود پی میگیرد. بعضا کالایی که تولید داخل است تبلیغ میشود؛ اما در ضمن تبلیغ گفته میشود تحت لیسانس فلان شرکت خارجی است؛ که این در واقع همان استقبال از کالاها و برندهای خارجی است.
البته باید گفت تلویزیون اقدامات جدی و اساسی در زمینه حمایت از تولید ملی برداشته که نمونه آن را در تلهفیلمها و سریالها یا برنامههای ترکیبی و... میتوان دید. مشکل این رسانه در بخش تبلیغاتی است که در حال پخش است. این پیامها هرچند تعداد زیادی ندارد اما بیتاثیر هم نیست. مخاطبی که تا دقایقی قبل برنامهای دیده که او را به استفاده از کالای ایرانی ترغیب کرده با تبلیغی روبهرو میشود که ضد کالای داخلی تبلیغ میکند، یا حداقل آن را کمرنگ میکند.