محمود عاطفی در گفت و گو با دفاع مقدس:

بزرگترین رسالت رسانه ها انتقال مفاهیم دفاع مقدس است

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: بزرگترین رسالت رسانه ها انتقال مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس به جامعه به ویژه نسل امروز و نسل های آینده است.
کد خبر: ۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ - 14January 2014

بزرگترین رسالت رسانه ها انتقال مفاهیم دفاع مقدس است

محمود عاطفی رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: برنامه های متعددی از سوی بسیج رسانه در راستای مقابله با جنگ نرم وجود دارد به گونه ای که کارشناسان علوم ارتباطات و رسانه در این سالی که گذشت جلسات مفصلی را در مسیر رسانه داشتند و از جنبه نظری و اقدام مورد نیاز، برنامه مفصلی را در مواجه با جنگ نرم و کارکردهای رسانه در این عرصه انجام دادند.

وی تاکید کرد: کارکرد دشمن در حوزه جنگ نرم از سوی بسیج رسانه، آنالیز و بررسی شده است و متناسب با نوع عملکرد دشمن کارشناسان راهکارهایی را مورد ارزیابی و تایید قرار دادند.

عاطفی خاطرنشان کرد: در راستای مقابله با جنگ نرم در کشور، محافل آکادمیک و پژوهشی و علمی، بحث های گسترده ای را انجام دادند.

وی ادامه داد: سازمان بسیج رسانه به عنوان یک راهبرد اصلی در مقابله با جنگ نرم دشمن راهکارهایی را اتخاذ کرده که شامل حضور گسترده مردم و مشارکت ظرفیت های مردمی در توسعه رسانه های مردمی است.

مشارکت ظرفیت های مردمی در توسعه رسانه ها از شعار سازمان بسیج رسانه است
 
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه مشارکت ظرفیت های مردمی در توسعه رسانه های مردمی از شعار سازمان بسیج رسانه است، گفت: موضوع مشارکت ظرفیت های مردمی در توسعه رسانه های مردمی به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مهم در حوزه مقابله با جنگ نرم در حوزه رسانه ها دنبال می شود.
 
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور خاطر نشان کرد: هر جا تهدیدی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد شد به درستی حضور و مشارکت مردم در دفع تهدیدات آخرین حرف را زد. پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر اساس اتکای به مردم بود و هیچ کس باور نمی کرد انقلاب پیروز شود. نیروی ایمان و عشق به ولایت همواره پشتیبان ملت ایران در برابر تهاجم دشمنان در جنگ نرم و جنگ سخت بوده است.

عاطفی اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس نیروهای مردمی بار دیگر وارد عرصه شدند و با توجه به اینکه در ابتدای جنگ ارتش و نیروی نظامی کامل و منظمی وجود نداشت؛ اما ملت ایران با اتکا به نیروی ایمان وارد صحنه شدند و افتخار آفریدند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: حضور داوطلبانه مردم که یک حمایت جمعی هوشمند بود، توانست فرصتی را ایجاد کند تا مسئولان نظام بر اساس یک فرصت خودشان را سازماندهی کنند. به راستی مردم در این برهه از زمان معطل مسئولان نظام نشدند و وارد میدان عمل شدند.

وی با بیان اینکه منافقان در اوج جنگ در داخل کشور به عنوان نیروهای ستون پنجم دشمنان انقلاب و عراقی، آمریکایی و اروپایی کارهایی انجام می دادند و دست به ترورهای پی در پی می زدند، افزود: اگر حضور مردم در لایه های اطلاعات و عملیات اتفاق نمی افتاد، هرگز مشکلات و موانع در این دوره نیز از بین نمی رفت.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور اذعان داشت: با توجه به اینکه حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای که داعیه دار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، در صورتی که مردم با ابزارها و راهکارهای دشمن در جنگ نرم آشنا شوند به درستی می توانند برای مقابله با آن ها ورود کنند.

عاطفی گفت: عمده ترین هجمه جنگ نرم در فتنه 88 وارد شد و تمام رسانه های نظام مقدس جمهوری اسلامی بالاترین کاری که توانستند بکنند در حوزه تدافعی قرار گرفتند و نقش بی بدیلی را در خنثی کردن فتنه ایفا کردند. ملت ایران در مقابل هجوم بی رحمانه جبهه نفاق و کفر روزهای سختی را متحمل شدند تا بتوانند با تولید پیام درست افکار عمومی را هدایت کنند.

وی اذعان داشت: در آن روزهایی که احساس می شد در جنگ نابرابر که دشمن از تکنولوژی و ابزار نیرومندی برخوردار است ما شاید در حال عقب نشینی هستیم اما حماسه 9 دی با حضور مردم ایجاد شد. که مردم در آن روز کار را یکسره کرده و هوشمندانه تشخیص دادند که باید در مقابل این هجمه ها و توطئه ها بایستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه  گفت: دشمنان سعی داشتند تا مردم را نسبت به نظام دلسرد کنند؛ اما مردم با حضور خود گفتند ما پای رهبری ایستاده ایم. و از یک استعداد و برکت مردمی برخوردار هستیم. بسیج رسانه نیز که از مردم، صاحبنظران و اهالی رسانه هستند از چگونگی این مشارکت و حضور در عرصه رسانه ای سهیم شدند.

وی گفت: در هر اقدامی نحوه سازماندهی و سپردن کار به گروه های مردمی است که علاقه و انگیزه برای نقش آفرینی دارند. اصولی ترین و مبنایی ترین نقطه آغاز برای مقابله با جنگ نرم با کمک مردم شناسایی شده است و بر اساس این می توانیم مقابله کنیم.

عاطفی اظهار کرد: دوره نورانی دفاع مقدس به عنوان دوره تاریخی در کشور وجود داشت که مردم مفاهیم متعالی دفاع مقدس را عینی مشاهده می کردند.

 
جامعه به شدت خود را برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس تشنه می بیند

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه جامعه به شدت  خواهان بازخوانی و انتقال مفاهیم دفاع مقدس است، ادامه داد: نسل جدید و جوانانی که آن دوران را ندیدند، تشنه آشنایی با ارزش های آن دوران پر افتخار هستند؛ زیرا این مفاهیم با سرشت انسان ها و ذات پاک انسان ها هماهنگی دارد.

عاطفی خاطر نشان کرد: بزرگترین رسالت رسانه ها انتقال مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس است  که این مفاهیم در نشر و تولید پیام، به هنرمندانه ترین وجه به مخاطب آن ارائه می شود.
 
ابزارهای رسانه ای و ارزش های انسانی نیازمند همت و اراده عظیم رسانه ای است

وی با بیان اینکه ابزارهای رسانه ای، مفاهیم و ارزش های انسانی نیازمند همت و اراده عظیم رسانه ای است، گفت: نباید رسانه ها به عنوان راهبران اصلی هدایت افکار عمومی فرصت ها را از دست بدهند؛ در غیر اینصورت دچار روزمرگی شده و نمی توانند رسالت خود را به خوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مدرس دانشگاه ها و کسی که بیش از دو دهه از عمرم را در رسانه ها فعالیت می کنم بر این اعتقاد هستم که همیشه مخاطبان همسو نیستند.  زمانی که در حوزه دفاع مقدس، تفکر بسیجی  بیان می شود شور و اشتیاق وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ما بزرگترین سرمایه وجود دارد. مجموعه ای که بزرگترین سرمایه و قدرت را دارد نباید خود را ببازد.
 
از ارکان بسیار مهم تولید پیام برای هر رسانه تولید محتوا است

عاطفی گفت: جمله ارزشمندی که امام خمینی (ره) و امروز نیز مقام معظم رهبری تاکید دارند که ما می توانیم. قطعا توانایی و استعداد ملت ایران در همه زمینه ها فراوان است و فقط باید راه صحیح را تشخیص داده تا بتوان حرکت کرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ارکان بسیار مهم تولید پیام برای هر رسانه تولید محتوا است. به دلیل تکثر و تنوع علم و مبانی محتواهایی که با توجه به ذائقه و نیاز مخاطب در جامعه وجود دارد همه رسانه ها نیازمند ساختارهایی هستند که به آن ها در تولید محتوا، فکر و نظریه کمک کند.

عاطفی افزود: رسانه به عنوان تولید انتشار پیام، مراکز علمی، آکادمیک به عنوان عنصر تولید محتوا جزء لاینفک و در هر مرحله ای باید یکدیگر را هم افزایی و هم پوشانی بکنند. که به غیر از این اگر اتفاق بیفتد مخاطبانمان دچار بحران می شود.

وی خاطر نشان کرد: افق 1404 یکی از اسناد بالا دستی و جزء مفاخر و همچنین یکی از مهم ترین اسناد انقلاب اسلامی است که با این سند که نقش استراتژیکی دارد، می خواهیم به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم.
 
بزرگترین نقش بسیج رسانه، نقش هم افزایی است

عاطفی با اشاره به اینکه بسیج رسانه بزرگترین نقشی که برعهده دارد، نقش هم افزایی است، گفت:  برای تحقق سند 1404 و تمام شئونات و بسترهای جامعه نیازمند هم افزایی هستیم که از طریق اطلاع رسانی و تولید علم می تواند هدایت فکری را پرورش دهد.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در پایان گفت: بسیج رسانه با سیاست هم افزایی و حضور در فعالیت ها در جهت پیشرفت این هدف می تواند نقش مفیدی داشته باشد.
 
 
 
 
 
 

 
نظر شما
پربیننده ها