ظریف:

امنیت منطقه یک اصل و نیازی برای امنیت ملی است

وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین همایش فصلی مدیران کل استانی و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امنیت منطقه یک اصل و نیاز امنیت ملی است، لذا خطری که منطقه را تهدید می‌کند یک خطر درونی و ذاتی است که تلاش می‌کنند آن را از جانب ایران، به ولی‌نعمتان بین المللی خود نشان دهند.
کد خبر: ۹۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ - 13August 2016

امنیت منطقه یک اصل و نیازی برای امنیت ملی است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین همایش فصلی مدیران کل استانی و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران که امروز شنبه در مجتمع فرهنگی رسولزاده برگزار شد، با اشاره به ناکامیهای برخی دولتهای منطقه و نیز تأثیر توافق برجام در خاورمیانه گفت: امروز برخی دولتهای دیکتاتوری منطقه تصور میکنند که با توافق هستهای چتر حمایتی غرب از آنها فروپاشیده و بر همین اساس رو به سیاستهای انتحاری علیه ایران آوردهاند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: طی سالهای اخیر و با تحولات رخداده در کشورهای منطقه و عدم پاسخ مناسب از سوی حکام، احساس یأس و ناامیدی در میان روشنفکران و تودههای جهان عرب شکل گرفته که برای پوشاندن این ضعف تلاش شده تا جهتنفرت مردمی و روشنفکران را به سمت اختلافات قومی و طائفهای منحرف کنند که این کار از روی استیصال است.

ظریف همچنین گفت: آنها امروز با یک چالش حیاتی روبهرو هستند که البته از سوی ایران نیست بلکه بهدلیل مسائل داخلی، منطقهای و بینالمللی خودشان است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: برای جمهوری اسلامی، امنیت منطقه یک اصل و نیاز امنیت ملی است، لذا خطری که منطقه را تهدید میکند یک خطر درونی و ذاتی است که تلاش میکنند آن را از جانب ایران، به ولینعمتان بین المللی خود نشان دهند.

وی گفت: طی چند سال گذشته چند اتفاق راهبردی در منطقه و جهان شکل گرفت که برای این کشورهای منطقهای تهدید تلقی میشود؛ اول اینکه نیاز غرب به نفت خاورمیانه و خلیج فارس کم شده و آنها بهسمت «شل اویل» رفتهاند. دوم خطراتی که در مناطق دیگر مثل اقیانوس آرام از سوی خود آنها شکل گرفته که از خاورمیانه به شرق آسیا این تغییر نقطه ثقل را شاهد هستیم. این موضوع کشورهایی را که هیچ امکان پایداری ذاتی در منطقه را ندارند نگران کرده است، همین موضوع تصمیمات سیاسی آنها را بهسمت اقدامات غیرعقلانی سوق داده است.

ظریف تأکید کرد: آنها برای فرار از این وضعیت آشفتگی و برهم ریختگی ایجاد میکنند تا بهشکلی طرف حامی خود را قانع کنند که در منطقه بماند.

وی افزود: یکی از این روشها، نشان دادن اهمیتشان و بهنوعی نشان دادن خودشان است و دیگری، تشنج آفرینی در منطقه است که این تشنج آفرینی، امروز عامل حیاتشان شده است.

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: ایران طی ٣ دهه گذشته با بزرگمنشی رفتار کرده که این لازمه بزرگی است. چهبسا تندخوییها و حرفهای نامناسب که از سردمداران سعودی میشنویم از قدرتشان نیست بلکه از ضعفشان است.

وی همچنین افزود: تهدید سوم، آن کشور قدرتمندی است که با تکیه بر توان مردم خود و حضور آنها در صحنه و مقاومت مردم توانسته ظرف ٣ دهه یک قدرت عظیم مادی و معنایی در منطقه ایجاد کند که برخی به آن قدرت نرم میگویند. برای تولید و انباشت این قدرت فشارهای زیادی را تحمل کرده که یکی از مبانی آن حمایت از مردم و مقاومت در منطقه است. ارتباط ما با گروههای اصیل مردمی بهمعنای دخالت در آن کشورها نیست.

ظریف ادامه داد: بعد از سقوط صدام و طالبان، احساس میشد که دست ایران برای استفاده از این ابزار باز شده که بتواند اعمال قدرت کند؛ پرونده هستهای بهانهای بود برای تخلیه ظرفیت استراتژیک ایران زیرا فکر میکردند ایران بیش از حد قدرتمند شده است، لذا به مسیری رفتند که در تاریخ 60ساله ملل متحد فقط یک نتیجه داشت؛ سقوط و اضمحلال که بردن پرونده به ذیل فصل ٧ بود. همه آنها فکر میکردند نتیجه محتوم است که عراق و لیبی و یوگوسلاوی را مد نظر داشتند. آن که مقاومت کرد، آن که کوتاه آمد و آن که مذاکره کرد همه در این مسیر نابود شدند و لذا بدخواهان ما تصور میکردند کار ایران ساخته شده است.

وزیر خارجه گفت: آنها تنها منتظر نتیجه بودند که البته ضربه اول را مردم زدند و نشان دادند از طریق تحریم نمیتوان مردم را از حاکمیت جدا کرد که حضور ٧٣درصدی مردم پای صندوقهای رأی تصور آنها را فروپاشاند، لذا ناگزیر به مذاکره با ایران شدند و نه اینکه از سر لطف این کار را کرده باشند.

وی ادامه داد: هدایت رهبری و فرمایشات ایشان پیش از انتخابات نیز برخاسته از نگرش عمیق ایشان نسبت به تحولات بینالمللی بود که دریافتند باطل السحر نقشههای آنها حضور مردم در صحنه بود.

ظریف گفت: یک بار در زمان لانه جاسوسی، یک بار بعد از قطعنامه ٥٩٨ و یک بار  هم در آغاز پرونده هستهای خیز برداشتند تا پرونده ایران را به شورا و ذیل فصل هفت ببرند تا به جمهوری اسلامی پایان دهند. قطعنامه 1929 یکی از بدترین قطعنامهها در تاریخ هر کشوری است.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: هر معاملهای بدهبستان است و نمیشود در یک معامله فقط شما موفق باشید چراکه این معامله نمیشود و در اصطلاح به آن کلاهبرداری گفته میشود، زیرا فقط یک طرف منفعت میبرد، اما این بدهبستان با آن شرایط که ایران را در وضعیتی گذاشتند که یا عزتش را بفروشد و یا اضمحلال بپذیرد و یا هردو را، و در این شرایط توافقی شد که در خارج از کشور هیچ کسی ادعا نکرد که ایران ضرر کرده است که یکی از آنها ترامپ است. این توافق را علیرغم برنامه ریزی و خواست طرف مقابل گرفتیم که حاصل ناامیدی از برنامه ریزیهایشان علیه ما بود.

وی گفت: منطقه احساس میکند با یک تحول راهبردی مواجه است و ما باید توجه کنیم که شرایط کنونی ما حساس است. بدخواهان ما بیکار نخواهند نشست و طراحی و هزینه میکنند. هزینه عربستان در سال گذشته برای دیپلماسی عمومی را ما از اول انقلاب تا به حال نداشتهایم و در سالهای آینده هم به آن نخواهیم رسید. بدخواهان ما در ناکامی راهبردی قرار گرفتهاند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که گرفتار شدن در بحثهای بیدلیل داخلی به طرف مقابل فرصت طراحی مجدد را خواهد داد.


انتهای پیام/321

نظر شما
پربیننده ها