سردار جلالی در چهارمین همایش ملی پدافند سایبری عنوان کرد؛

بهره برداری حداکثری از فرصت ها و کنترل تهدیدات سایبری رویکردی هوشمندانه برای حفظ امنیت ملی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور استفاده از ظرفیت های حوزه سایبری و حفظ امنیت ملی را از چالش های پیش رو خواند و گفت: بهره برداری حداکثری از فرصت ها و کنترل حداکثری تهدیدات رویکردی هوشمندانه در این عرصه است.
کد خبر: ۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ - 14August 2016

بهره برداری حداکثری از فرصت ها و کنترل تهدیدات سایبری رویکردی هوشمندانه برای حفظ امنیت ملی

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز در چهارمین همایش ملی پدافند سایبری که با رویکرد ارتقای آمادگی پدافند سایبری اقدام و عمل که در این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در آیندهای بسیار نزدیک شاهد ارتشهای سایبری کاملا جنگی و نظامی خواهیم بود.

وی در ادامه این همایش به تشریح چالشهای راهبردی فضای سایبری کشور پرداخت و گفت: همگان میدانند مباحث مربوط به حوزه سایبری سطوح مختلفی دارد و در این سطح میتوان به سطوح عالی و راهبردی شامل سطوح ایمنی، امنیت آشکار، امنیت پنهان و سطوح دفاعی و راهبردی، اشاره کرد.

وی افزود: امروز هر اقدام نظامی که بخواهد صورت بگیرد قطعا پیش از آن یک حمله سایبری پیش دستانه انجام می شود و نظام مالی، سرمایه ای، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و در نهایت امنیتی کشور پیش از آن به چالش کشیده می شود. چراکه امروز فضای سایبری وارد بسیاری از شئونات زندگی ملت ها شده است.

وی افزود: امروز صنعت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، امنیت و بسیاری از منابع همگی تابعی از فضای سایبری هستند و مجموعه ای از این ارزش ها در حوزه سایبری جمع شده است و در واقع می توان گفت امروز استفاده از این فضا بخشی از توانمندی کشورها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به وجوه مختلف فضای سایبر باید با کمک نخبگان دانشگاهی مسئولین کشوری و فرماندهان نظامی به فهم و ادبیات مشترکی در این حوزه دست یابیم تا در مواقع بروز تهدید به درستی عمل کنیم، اذعان داشت: باید مفاهیمی چون منافع ملی، امنیت ملی، جنگ، تجاوز و اشغال را در این حوزه بازتعریف کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: مسلما دفاع و حفاظت بدون تعیین مرز امکان پذیر نیست. پس باید در مرحله نخست در فضای سایبری تعیین مرز و قلمرو کنیم.

وی ادامه داد: یکی از چالش هایی که در این حوزه با آن مواجهیم این است که چگونه با استفاده از ظرفیت های این حوزه امنیت ملی را حفظ نمایید.

سردار جلالی تاکید کرد: در این حوزه سه رویکرد قابل بررسی و ارائه است. اولین رویکرد، رویکردی فرصت محور است که همه فضای مجازی را به عنوان یک فرصت قلمداد کرده و تهدیدات و آسیب های احتمالی آن را مورد توجه قرار نمی دهند. که البته این دیدگاه به نوعی سهل انگارانه است زیرا گاهی در میان فرصت ها تهدیدات پنهانی نیز وجود دارد.

وی در خصوص رویکرد دوم اظهار داشت: این رویکرد تهدید محور است که بر اساس تهدید و پرهیز حداکثری از فن آوری ها به این حوزه بنگریم. این دیدگاه هم می تواند مشکل آفرین باشد زیرا استفاده از فرصت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی رویکرد سوم را رویکردی هوشمندانه عنوان کرد و اظهار داشت: در این رویکر بهره برداری حداکثری از فرصت ها و کنترل حداکثری تهدیدات باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی ازمهمترین مولفه های قدرت سایبری علم و دانش متکی بر انسان محوری است افزود: به حمد الله امروز جمهوری اسلامی در این حوزه از نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده بهره برداری می کند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار