حمید طایفه نوروز مطرح کرد؛

دعوت حاج حسین همدانی از مردم همدان برای استقبال از آزادگان

در ابتدای ورودمان به خاک‌‎ کشور مورد استقبال هموطنان مرزنشین قرار گرفتیم. گمان نمی‌کنم در آن زمان هیچ شهری همچون همدان چنین استقبال باشکوهی از آزادگان کرده باشد. حاج حسین همدانی، مردم همدان را برای استقبال از آزادگان دعوت کرده بود.
کد خبر: ۹۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ - 15August 2016

دعوت حاج حسین همدانی از مردم همدان برای استقبال از آزادگان

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاعپرس، بر اساس آییننامه انضباطی در نیروهای مسلح، هر سرباز موظف است تا آخرین فشنگ بجنگد و در صورت اسارت، اطلاعاتی به دشمن ندهد. مردم کشورمان از هر قشری اعم از تحصیلکرده، کارگر، چوپان و ... در جنگ شرکت میکردند؛ اما پس از اسارت در اردوگاههای بعثی باید قوانین مشترکی را رعایت میکردند. مرحوم ابوترابی رهبر معنوی اسرا در طول 10 سال اسارت خود سعی بر راهنمایی اسرا داشت. برای کمتر آسیب دیدن اسرا، فرار را حرام اعلام کرد؛ زیرا فرار چند نفر باعث میشد چند هزار اسیر دیگر شکنجه شوند.

در شرایط نامشخص پس از اتمام جنگ، دو کشور ایران و عراق تصمیم به تبادل اسرا گرفتند. نخستین گروه از اسرای ایرانی پس از اتمام جنگ تحمیلی در 26 مرداد 69 به میهن بازگشتند.

به مناسبت بیست و ششمین سالروز ورود غرورآفرین آزادگان به میهن اسلامی، خبرنگار دفاع پرس به گفتوگو با حمید طایفه نوروز، فرمانده سپاه همدان در دوران دفاع مقدس که سابقه 10 سال اسارت را دارد، پرداخت؛ که در ادامه ماحصل آن را میخوانید.

در سال 58 مسئولیت فرمانده سپاه همدان را بر عهده داشتم. از شمالیترین نقطه غرب تا پشتیبانی از منطقه کرمانشاه و غرب تحت فرماندهی ما بود. اواخر شهریور سال 59 در پاسگاه تیله کوه تحت امر ارتش در منطقه سرپل ذهاب مستقر شدیم.

با بررسی اوضاع و احتمال حمله عراق، سه پادگان مرزی را به دلیل کم بودن نیروها در یک پادگان جمع کردیم و با آغاز حمله سراسری عراق با نفوذ دشمن و تصرف قصرشیرین، دشمن به سرپل ذهاب رسیده و ما را محاصره کرد. در آن روز من، سید احمد قشمی (مدیرکل پیشین ثبت احوال استان تهران)، دکتر یحیی ترابی مسئول بسیج استان همدان، و رزمندگان اهل اسدآباد و همدان به اسارت درآمدیم.

آن زمان 29 ساله و دارای دو فرزند بودم. در طول 10 سال اسارتم وقایع زیادی در اردوگاههای بعثی رخ داد. در آنجا به دلیل لو رفتن هویتم شکنجههای زیادی را متحمل شدم. اردوگاههای مختلفی همچون بغداد، رمادی، عنبر، موصل یک و موصل 3 و… را تجربه کردم و در آنجا با حاج آقا ابوترابی آشنا شدم.

از زمان اسارت تا اتمام جنگ تحمیلی نمیدانستیم وضعیت آزادیمان به چه صورت خواهد بود. پس از اتمام جنگ تحمیلی که تصمیم بر این شد اسرا مبادله شوند، 150 نفر را از دیگر اسرا جدا کردند تا در عراق نگه دارند و من جزو این گروه بودم. در آخرین لحظات تصمیمشان تغییر کرد. تقریبا جزو آخرین اسرایی بودیم که آزاد شدیم.

در ابتدای ورودمان به خاک کشور مورد استقبال هموطنان مرزنشین قرار گرفتیم. گمان نمیکنم در آن زمان هیچ شهری همچون همدان چنین استقبال باشکوهی از آزادگان کرده باشد. حاج حسین همدانی، مردم همدان را برای استقبال از آزادگان دعوت کرده بود.

پیش از اسارتم حاج حسین همدانی جزو مسئولین سپاه نبود؛ ولی پس از آزادیام مشاهده کردم که تمام مدارج مسئولیتی را با پشتکار پشت سر گذاشته و سمت فرماندهی سپاه همدان را بر عهده دارد.

حاج حسین همدانی در روز آزادی اسرا خاطرهای برای اسرا و مردم همدان ساخت که هرگز فراموش نخواهیم کرد. در روز تشییع سردار همدانی نیز همان جمعیت انبوه برای بدرقه این سردار بزرگ آمدند.

حمید طایفه نوروز پس از آزادی با وجود 65 درصد جانبازی فعالیتهای خود را ادامه داده و در نهایت پس از سالها تلاش در نیروهای مسلح بازنشسته شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار