دفاع پرس گزارش می دهد؛

کودتای 28 مرداد؛ دموکراسی که قربانی سلطه‌گرایی غرب شد

کودتایی که در آن قدرت‌های بزرگ بواسطه نفوذ سیاسی و در راستای منافع خود در کشور دیگری بدون در نظر گرفتن تمدن، فرهنگ، هویت، اندوخته‌های مادی، معنوی و خواستگاه یک ملت با گستاخی سیاسی و دخالت غیرمستقیم در کشور مقصد انجام می‌گیرد، در حقیقت یک نوع جنایت سیاسی محسوب می‌ شود که گذر زمان هرگز لکه ننگ آن از حافظه تاریخی ملت‌ها پاک نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ - 18August 2016

کودتای 28 مرداد؛ دموکراسی که قربانی سلطه‌گرایی غرب شد

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، هنگامی که فلسفه و مکاتب سیاسی غرب را مرور میکنیم اغلب  با واژههای زیبا، پرطمراق، عالی و مردم پسندی چون دموکراسی، مردم سالاری، حکومت مردمی، حکومت مردم بر مردم، مواجه میشویم که همگی به نوعی نفی کننده استبداد، دیکتاتوری، حکومت فردی، فرد محوری و حاکمیت «الیگارشی» است.

اما آنچه که همواره این مفاهیم ارزشی را تحتالشعاع خود قرار دادهاست تلاش قدرتهای بزرگ برای ایجاد سلطه بر کشورهای ضعیف و پیرامونی است. اینکه هیچ کشوری قادر نباشد پس تحولات نظام جهانی و خارج از درگیری و تقسیم منافع ابرقدرتها برای خودش نظام سیاسی مستقلی تعریف کند و مطابق با جهانبینی، ایدئولوژی و هویت ملتش فارغ از درگیری قطبهای جهانی حیات سیاسی داشته باشد و کم کم از حوزه یک سیاست مداخلهگرایانه خارج و به یک قاعده بینالمللی تبدیل شود.

نگاه واقعگرایانه به این موضوع حقیقت منفعتگرایی و اصالت قدرت را القا میکند و به نوعی از تمامیت خواهی کشورهای سلطهگر در برابر ملتهای ضعیف پرده بر می دارد، همانگونه که تاریخ گواه این مطلب است سیر استقلالطلبی کشورهای در حال توسعه نیز به ما نشان میدهد که هرگونه تلاش از سوی این ملتها برای آزادی و تعیین سرنوشت سیاسی خود، در واقع واکنش و عکسالعملی در برابر رویکرد دول غربی و تابعی از سیاستهای امپریالیستی آنها در این کشورها است.

کودتایی که در آن قدرتهای بزرگ بواسطه نفوذ سیاسی و در راستای منویات و منافع در کشور دیگری بدون در نظر گرفتن تمدن، فرهنگ، هویت، اندوختههای مادی و معنوی و خواستگاه یک ملت که با گستاخی سیاسی و دخالت غیرمستقیم در کشور مقصد انجام میگیرد، در حقیقت یک نوع جنایت سیاسی محسوب میشد که گذر زمان هرگز لکه ننگ آن از حافظه تاریخی ملتها پاک نخواهد کرد.

کودتای 28 مرداد نیز از این قسم بود و نه برای بار اول و نه مرتبه آخر بود؛ که استکبار جهانی و قدرتهای سلطهگر دست به چنین اقداماتی میزدند. در اینجا برای روشن شدن موضوع به چندین نمونه از دخالتهای براندازانه آمریکا و تلاش دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی این کشور جهت توسعه و گسترش نفوذش در دیگر کشورها اشاره میکنیم.

* بررسی فتنه انگیزیهای آمریکا در 100 سال گذشته

در سال 1949 آمریکا با فتنهانگیزی در یونان جنگ داخلی این کشور را به راه انداخت که طی آن 154 هزار نفر کشته، 40 هزار نفر بازداشت و زندانی و 6 هزار نفر به موجب احکام نظامی صادره توسط دادگاه نظامی یونان اعدام شدند. «ماکویگ»، سفیر وقت آمریکا در آتن اعتراف کرد که تمام اقدامات تادیبی و تکنیکی اتخاذ شده و به اجرا گذاشته شده توسط حکومت نظامی یونان طی سالهای 1949 – 1947 توسط نظارت مستقیم و برنامهریزی دقیق کاخ سفید صورت گرفته بود.

در 3 مارس 1949 آژانس اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) کوتایی نظامی را در سوریه و به فرماندهی «حسنی الزعیم» به اجرا میگذارد که برنامه این  انقلاب کاملا در سفارت آمریکا در دمشق ریخته شدهبود. در 14 اگوست 1949 شماری از افسران سوریه به دستور سفارت آمریکا در دمشق و در حالیکه توسط این سفارت هدایت میشدند، اقدام به محاصره خانه «حسنی الزعیم» کردند که خود کودتای آمریکا را رهبری کرده بود، و پس از اینکه الزعیم حاضر نشد به دستورات آنها تن دهد، او را به قتل رساندند.

در 26 ژوئیه 1950 آمریکا بر علیه کره شمالی و به سود کره جنوبی در این کشور دخالت نظامی کرد.

در 10 مارس 1952 آمریکا اقدام به حمایت از ژنرال «باتیستا» کرده و او را به کودتا در کوبا تشویق کرد و پس از اینکه باتیستا قدرت را در کشور به دست گرفت، دیکتاتوری وابسته به آمریکای خود را در این کشور به اجرا گذاشت.

در 19 اگوست 1953 سازمان سیا کودتایی را علیه دولت «مصدق» به راه میاندازد که به کودتای 28 مرداد در ایران معروف است. طراح و برنامهریز این کودتای آمریکایی کسی نبود جز «کیم روزولت»، نوه «تئودور روزولت» که طی سالهای 1901 تا 1909 میلادی ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشت.

در 27 ژوئن 1954 پس از اینکه جنگنده بمب افکنهای نیروی هوایی آمریکا اقدام به بمباران پایتخت گواتمالا و مناطق اطراف آن به واسطه جنکندههای «ب – 26» میکنند، کودتایی نظامی را در این کشور انجام میدهند.

در 15 جولای 1958 لبنان عملا به واسطه ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا به اشغال نظامی این کشور در میآید تا کاخ سفید رسما حمایت خود از «کمیل شمعون» را به دنبال انقلاب عراق که روز پیش از آن در این کشور (عراق) روی داده بود، اعلام کند.

در 16 آوریل 1961 آمریکا تلاش میکند، کوبا را به واسطه تبعیدیان کوبایی و با حمایت و پشتیبانی جنگندههای آمریکایی و حمایت مستقیم از این شورشیان اشغال کند. این عملیات به «جنگ خلیج خوکها» معروف شد و با ناکامی فضاحتبار آمریکا و همدستانش به پایان رسید.

در یکم نوامبر 1963 سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا «نگو دین دیم»، نخستوزیر وقت ویتنام که مزدور این آمریکا به شمار میآمد، را به قتل رساند.

در سال 1964 آمریکا به واسطه اقدامات خصمانه مسلحانه اقداماتی را بر علیه کشور «لائوس» به اجرا گذاشت تا از حکومت همپیمان و طرفدار خود حمایت و پشتیبانی کند، در این مجموعه اقدامات تجاوزکارانه 50 هزار نظامی و افسر ارتش آمریکا و هزار و 500 جنگنده و 40 ناو آمریکایی مشارکت داشتند و مهمتر از آن آمریکا در این تجاوزات خود به شکلی گسترده از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد.

در 30 جولای 1964 سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا عملیاتی را در خلیج «تونکین» در ویتنام به اجرا گذاشت. این عملیات بخشی از طرح و برنامه «ای 34» بود تا زمینهساز و توجیهگر دخالت آمریکا در ویتنام باشد.

در چارچوب این طرح آمریکا 64 حمله و بمباران هوایی بر 6 پایگاه نیروی دریایی ویتنام که محل نگهداری قایقهای اژدر ارتش ویتنام به شمار میآمد و همچنین انبارهای نگهداری و ذخیره سوخت را به اجرا گذاشت و در راستای آن کنگره آمریکا این اختیار را به «جانسون»، رئیس جمهور وقت این کشور داد تا در صورت نیاز از نظامیان آمریکایی مستقر در جنوب شرقی آسیا علیه ویتنام استفاده کند و این موجب آغاز جنگ هوایی و زمینی و دریایی آمریکا علیه ویتنام شد.

در سال 1968 سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا کودتایی نظامی به رهبری «سوهارتو» علیه «سوکارنو»، رئیس جمهور وقت اندونزی تدارک دیده و به اجرا میگذارد؛ سوکارنو اندونزی را ابتدا از چنگ ژاپنیها و سپس هلندیها رهانیده و آزاد کرده بود و به دنبال اجرای این کودتای بیش از یک میلیون شهروند اندونزیایی قربانی شدند.

در 4 آوریل 1968 سازمان اطلاعات و جاسوسی امریکا – سیا «مارتین لوتر کینگ»، مبارز سیاه پوست آمریکایی را به قتل میرساند که برای احقاق حقوق مظلومان آمریکا به ویژه سیاهپوستان این کشور به پاخاسته بود.

در 25 آوریل 1980 مجموعه آمریکایی «دلتا» متشکل از نیروهای ویژه آمریکایی به بهانه آزادی گروگانهای آمریکایی که در سفارت آمریکا در تهران بازداشت شده بودند، به خاک ایران تجاوز کردند.

این تجاوز اگرچه تحت عنوان آزادی گروگانها صورت گرفت اما بسیاری از اسناد به دست آمده تاکید میکنند که این عملیات به منظور اجرای انقلاب دوم در ایران انجام شد، این انقلاب میبایست به واسطه مزدوران آمریکایی از پیش گسیل شده به ایران از جمله یاران و هواداران شاه ایران به اجرا گذاشته شود که طی انقلاب اسلامی از کشور گریخته بودند، اما با ناکامی و شکست تلخ برای آمریکاییها به پایان رسید. 

در 26 نوامبر 1981 سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا با مشارکت سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (DONC) آفریقای جنوبی که توسط سیا حمایت مالی میشود، مزدوران خود را در قالب تیم راگبی راهی جزایر سیشیل میکند و این تیم در آنجا ماموریت داشت دست به کودتای نظامی بزند.

در 6 آوریل 1984 مجلس سنای آمریکا پیشنویس قانونی را رد کرد که به موجب آن دولت این کشور ملزم میشد، از اقدام برای احداث و تاسیس پایگاههای جنگی و تاسیسات نظامی در کشور "هندوراس" صرف نظر کند، پایگاهها و تاسیساتی که قرار بود، دولت آمریکا از آنها علیه انقلابیون السالوادور و علیه کشور نیکاراگوا استفاده کند.

در سال 1996 آمریکا صندوقی با بودجه اولیه 20 میلیون دلار برای متزلزل کردن و تضعیف نظام اسلامی در ایران تاسیس و دایر میکند.

* کودتای 28 مرداد در یک نگاه

روز 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد. پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیتالله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیتالله کاشانی را گذاشت.

بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیتالله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده کردن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیتالله کاشانی را دستگیر کرد.

عوامل داخلی و خارجی نیز آنچنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکهدار کردند که شاید بتوان آن را در تاریخ ایران بیسابقه دانست. طرح کودتای نظامی 28 مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست.


انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصا ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد.

در ابتدا آمریکا مخالف بود اما پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تغییرات عمدهای در سیاست خارجی آمریکا شد. کرمیت روزولت رییس اداره خاور نزدیک سازمان سیا به فرماندهی عملیات انتخاب شد و آمریکا و انگلیس، ستاد مشترکی را در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس تشکیل دادند و عملیات کودتا را طرحریزی کردند.

اگرچه اجرای نقشه کودتا در 25 مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در 28 مرداد 1332 کودتا عملی شود و سرلشکر فضلالله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگینترین دورههای استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خود و باعث حاکمیت 25 سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبرین و خصوصا آمریکا گردید. این واقعه تاریخی درسها و عبرتهای فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و به عنوان یکی از تلخترین روزها در تاریخ ایران ثبت شدهاست.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار