سردار دهقان در نشست خبری عنوان کرد؛

رونمایی از سامانه موشکی باور373 و موتور توربوجت ملی هواپیما/ «قاهر313» به زودی عملیاتی می‌شود

وزیر دفاع از عملیاتی شدن هواپیمای پشتیبانی نزدیک قاهر313 در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فردا از سامانه موشکی باور373 و موتور توربوجت ملی هواپیما رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۹۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ - 20August 2016

رونمایی از سامانه موشکی باور373 و موتور توربوجت ملی هواپیما/ «قاهر313» به زودی عملیاتی می‌شود

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در وزارت دفاع برگزار شد، اظهار داشت: در دولت جدید در بالاترین سطوح مسائلی مورد بحث قرار گرفت؛ که یکی از آنها قرارداد «اس 300» (سامانه پدافند هوایی ساخت روسیه) بود؛ لذا در نشستهایی که میان روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه انجام گرفت مسئله اس 300 مطرح شد.

وی در خصوص موضوع شکایت ایران از روسیه بر سر عدم ارائه سامانه اس 300 در زمان مقرر گفت: در دومین کنفرانسی که ما در آن شرکت کردیم در خصوص این سامانه پدافندی؛ روسیه اعلام موافقت کرد و دستور قبلی را مبنی بر عدم الحاق این سامانه به ایران لغو کرد. از اینرو به صورت اتوماتیک بحث شکایت ایران نیز لغو شد.

وی به پیشنهاد روس ها در خصوص جایگزینی سامانههای S400 و آنتی 2500 اشاره کرد و افزود: ما با این پیشنهاد موافقت نکردیم و اعلام کردیم که برنامه ای برای خرید این تسلیحات نداریم.

سردار دهقان در ادامه به ارتباط  دو کشور و ارتقای همکاری های دو جانبه در راستای مقابله با تروریسم اشاره کرد و افزود: ارتباط ایران با روسیه در جهت ارتقای همکاری در سطوح راهبردی است و پذیرش هواپیماهای روس هم در همین راستا بود که به خواست دولت سوریه و همکاری دوجانبه ایران و روسیه صورت گرفت.

وی در خصوص خرید و تولید تسلیحات انفرادی همچون کلاشینکف اظهار کرد: تا امروز به خاطر تمرکزی که در بحث صنایع هوافضا و دریایی داشتیم برای بهکارگیری و ساخت سلاحهای انفرادی کمتر وقت و هزینه صرف کردیم؛ ولی امروز به دلیل شرایط منطقه اقدام به خرید این سلاح کردیم و اکنون نیز توسعه زیرساخت ها جهت تولید انبوه این نوع سلاح ها وجود دارد.

وزیر دفاع در خصوص تحولات منطقه گفت: اتحاد سهگانه عربی، انگلیسی و آمریکایی در برابر گروههای مقاومت منطقه و مقابله با حرکتهای متاثر از بیداری اسلامی اتفاق افتاد و اقدامات این جبهه نشان داد که اقدامات این اتحاد سه گانه به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: همانطوری که دیدیم عربستان نیز در تمامی ابعاد از یمن شکست خورده و در باتلاق یمن مستاصل شده است. به طوریکه امروز هم پیمانانش در منطقه یکی یکی در حال فاصله گرفتن از عربستان هستند.

وی درخصوص وضعیت ترکیه نیز اظهار داشت: ترکیه از جریانات مخالف سوریه حمایت می کرد و به تصور اینکه در کوتاه مدت می تواند حکومت سوریه را ساقط کند به یکی از پایگاه های عمده حمایت از داعش تبدیل شده بود. ولی اکنون با درک صحیح تر از واقعیت های منطقه سیاست های جدیدی را پیش رو گرفته است. از طرفی نیز به دنبال بر طرف کردن مسائل میان خود و اسرائیل است.

سردار دهقان در ادامه تصریح کرد: ما همواره در همه سطوح مسئولین و با اتکار به دکترین دفاعی اعلام کرده ایم که نیازی به اجازه کسی برای تقویت بنیه دفاعی خود نداریم. چرا که با تحلیلی که از شرایط عمومی و امنیتی منطقه داریم خود را برای هر گونه شرایط پیش بینی نشده آماده می کنیم.

وی با تاکید بر حفظ آمادگی نیروهای مسلح کشور گفت: ما در برد موشک ها و تاثیر و دقت هیچ نقطهی پایانی را ترسیم نکردهایم؛ لذا آنچه غربی ها برای اعمال تحریم در حوزه موشکی اعلام می کنند نه تنها برای ما بی معنی است بلکه انگیزه ما را نیز در این خصوص بیشتر می کند. ما در حوزه موشکی برنامه های خود را با قدرت ادامه خواهیم داد و در جهت افزایش کیفیت موشک ها با توجه به ابلاغ ریاست جمهوری برنامه های جدی خواهیم داشت.

سردار دهقان در خصوص سلاح های پیشرفته ای که در اختیار داعش قرار می گیرد، بیان کرد: این گروه های تروریستی با پیشروی های روز افزون جبهه مقاومت و پیشرفت آن ها از اربابان خود یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و در این اواخر ترکیه، پول، امکانات و تجهیزات پیشرفته را مطالبه می کند و امروز شاهدیم که داعش از پیشرفته ترین تانک ها و تجهیزات توپخانه ای بهره می برد که تقریبا آن ها به یک ارتش آماده تبدیل کرده است. که همه این ها برای حفظ امنیت اسرائیل و پیشبرد هدف بزرگ آمریکایی ها که تغییر ژئوپولتیک منطقه است.

وزیر دفاع با اشاره به همکاری های امنیتی ایران و روسیه اذعان داشت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که ما به درخواست رسمی دولت های قانونی عراق و سوریه برای مقابله با جریانات تروریستی وارد عمل شده ایم که هم قانونی و شرعی است. امروز نیز در سوریه و عراق در قالب مشاور به آنها کمک می کنیم و این ها هزینه ای است که برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه و در نهایت برای تامین امنیت خودمان می پردازیم.

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: ما به هیچ عنوان پایگاه نظامی در اختیار روس ها قرار نداده ایم. آنچه که انجام شده است تسهیلاتی است که برای انجام عملیات های مورد توافق طرفین بر علیه داعش صورت می گیرد و برنامه ای برای استفاده از پایگاه دیگر نداریم ولی اگر شرایط اقتضا کند این را نیز انجام خواهیم داد.

سردار دهقان به توافق صورت گرفته با روس ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافق قرار بر این است که آن ها هیچ اقدامی را در خصوص سوریه بدون اطلاع ما انجام ندهند. از همکاری روس های با آمریکایی ها برای برقراری آتش بس کوتاه مدت اطلاع داشتیم و با به روس ها هشدار دادیم که این آتش بس برای تجدید قوای تروریست هاست.

وزیر دفاع در پاسخ به سئوالی در خصوص تحویل کامل سامانه S300 تصریح کرد: این سامانه را به صورت کامل تحویل گرفته ایم و تا به امروز بخش عمده ای از آن وارد کشور شده و باقی آن نیز تا یک ماه آینده به کشور منتقل می شود. پرسنل نیز برای استفاده از این سامانه آموزش های لازم را دیده اند و از آن برای حفاظت از مراکز حساس و حیاتی کشور استفاده می کنیم.

وی به پوشش کامل برنامه ششم برای تقویت بنیه دفاعی اشاره کرد و افزود: در سنوات گذشته در رابطه با جنگنده ها سرمایه گذاری زیادی صورت نگرفته ولی در سه سال گذشته اقدامات و سرمایه گذاری لازم برای تامین زیرساخت های این بخش در حوزه طراحی و تولید صورت گرفته است که امروز به جایی رسیده ایم که در تولید بال، بدنه، سیستم های اویونیکی و ارابه های فرود هیچ مشکلی نداریم و اولین موتور ملی هواپیما نیز فردا رونمایی می شود.

وزیر دفاع در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه جنگنده ها گفت: هواپیمای کوثر88 که یک جت آموزشی است تا پایان امسال به صورت عملیاتی به پرواز در می آید. جنگنده صاعقه نیز بر پایه جنگنده F5طراحی و تولید شده است. برای ساخت موتورهای سنگین توربوجت نیز اقداماتی صورت گرفته است که با فراهم شدن زیر ساخت های آن قادر خواهیم بود هر نوع جنگنده ای را طراحی و تولید کنیم.

وزیر دفاع در پاسخ به سئوالی در خصوص صادرات تسلیحات به سایر کشورها بیان کرد: در هر پنج قاره به جزء آمریکا برای صادارت سلاح متقاضی وجود دارد و در تمامی بخش ها به جزء اقلامی که تمایلی به فروش آن ها نداریم، امکان تبادل وجود دارد.

وی در ادامه افزود: وقتی به توان دفاعی اشاره می کنیم مجموعه از عناصر قدرت ساز مورد توجه قرار دارد. ما در صنایع دفاعی اساساً نگاهمان این است که هر آنچه را که می توانیم در داخل تولید کنیم. و امروز این ادعا را داریم که هر آنچه در بعد دفاعی مورد نیازمان باشد توان تولید آن را در داخل داریم.

سردار دهقان ادامه داد: ما بنا داریم که یک سامانه S300بومی بسازیم. ما در بحث پدافند هوایی در ارتفاع بلند، متوسط و پست نیازمند تولید سامانه هایی هستیم. این سامانه بومی که باور 373 نامگذاری شده بود فردا رونمایی خواهد شد.

سردار دهقان اظهار داشت: رئیس جمهور نگاه دقیق و روشنی را به بحث دفاعی دارد و در بحث نیروهای مسلح هر آنچه در توان دولت بوده است کوتاهی نشده است. امروز با 92 دانشگاه در حال کار هستیم و سر ریز فن آوری های دفاعی مان را به حوزه عمومی منتقل کرده ایم. امروز حتی توان تعمیرات هواپیماهای پهن پیکر همچون 747 و ایرباس را نیز داریم و به دنبال این هستیم که در این زمینه به هاب منطقه تبدیل شویم.

وزیر دفاع با اشاره به توسعه دیپلماسی دفاعی عنوان کرد: در تلاشیم با ارائه تصویر روشنی از سیاست های دفاعی کشور در راستای تهدید زدایی و افزایش امنیت گام های اساسی برداریم. چرا که با گفتمان و طرح مباحثی میان دو طرف خود به خود تصاویر بدی که در ذهن طرف مقابل وجود دارد بر طرف می شود.

سردار دهقان از افزایش همکاریهای دفاعی ایران و سایر کشورها خبر داد و گفت: من با 36 وزیر دفاع ملاقات داشتم که چین و روسیه از جمله آنها است. در 18 سال گذشته سابقه نداشته وزیر دفاع ایران به صورت مستقل به چین برود. من به عنوان وزیر دفاع به چین سفر کردم و قرار است انشاءلله به زودی وزیر دفاع چین نیز در پاسخ به سفر من، به تهران سفر کند.

سردار دهقان در خصوص زیردریایی فاتح اظهار داشت: همانطور که قبلتر نیز گفته شده بود طراحی و تولید این زیردریایی در داخل انجام شده است ولی بحث های بسیار پیچیده و جدی در خصوص آن مطرح است. تست ها بهصورت کامل انجام شده ولی تا زمانی که از عملیاتی بودن آن مطمئن نشویم از اعلام الحاق آن خودداری خواهیم کرد.

وی به توسعه صنایع فضایی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیت هایی که در منابع مالی داریم سرمایه گذاری گسترده در بحث فضا صورت نگرفته است، ولی با این حال در وزارت دفاع کارهای اساسی انجام داده ایم. از جمله ساخت پایگاه پرتابگر ماهواره و طراحی و ساخت دو تا سه ماهواره که صورت گرفته است. همچنین در صورت تامین اعتبارات از جانب وزارت ارتباطات، ماهواره های دانشگاه صنعنی شریف و امیرکبیر نیز پرتاب خواهند شد.

وزیر دفاع به بحث های مطرح شده در خصوص پارچین نیز اشاره و تصریح کرد: پرونده ما در آژانس انرژی اتمی بسته شده است؛ ولی بر مبنای پروتکل الحاقی و NPTممکن است درخواست هایی صورت بگیرد که مشروط به پذیرشت ما می باشد. ولی در میان عربستان و رژیم صهیونیستی به دنبال طرح مسائل انحرافی هستند.

سردار دهقان در خاتمه به پروژه قاهر 313 نیز اشاره کرد و گفت: این پرنده که به عنوان هواپیمای پشتیبانی نزدیک به کار برده می شود هم کاربری نظامی و هم کاربری آموزشی دارد. امروز مراحل نهایی ساخت و تولید آن انجام شده است که در آینده نیز شاهد به پرواز در آمدن آن نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار