پایگاه خبری-تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

تلاش آمریکا برای نجات ریاض از باتلاق یمن

افزایش انتقادهای حقوق بشری از نقش تسلیحات آمریکایی در جرائم جنگی سعودی در یمن باعث شده واشنگتن به صورت جدی به دنبال یافتن راهی دیپلماتیک برای نجات ریاض از باتلاق باشد.
کد خبر: ۹۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ - 28August 2016

تلاش آمریکا برای نجات ریاض از باتلاق یمن

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نبود هیچ چشمانداز نظامی قابل توجیه برای ادامه حملات عربستان سعودی به یمن، هزینههای سرسام آور جنگ همزمان با کاهش قیمت نفت و افزایش انتقادهای حقوق بشری از نقش تسلیحات آمریکایی در جرائم جنگی سعودی در یمن باعث شده واشنگتن به صورت جدی به دنبال یافتن راهی دیپلماتیک برای نجات ریاض از باتلاق باشد و وزیر خارجه آمریکا از طرح جدید صلح در یمن بگوید، هرچند فعالان یمنی نسبت به موفقیت طرح جدید واشنگتن همانند مذاکرات قبلی بدبین هستند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه پس از دیدار با همتای عربستانی خود در جده با تأکید بر اینکه «هیچ راهحل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد» از طرح جدید برای حل این بحران گفت. وی درباره جزئیات طرح خود گفت: «این طرح در راستای ایجاد بستری برای سازش کلی در یمن انجام میشود و در مرحله اول شامل تشکیل سریع دولت وحدت ملی و عقبنشینی نیروها از صنعا و مناطق اصلی و نیز انتقال تمامی سلاحهای سنگین از جمله موشکهای بالستیک و پایگاههای شلیک این موشکها متعلق به جنبش انصارالله و نیروهای هم پیمانش به یک طرف سوم است.»

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دبی در گفتوگو با شبکه خبری المیادین گفت: جزئیات طرح جدید یمن ظرف روزهای آتی در جریان مذاکرات دیپلماتیک بیشتر با سازمان ملل تکمیل و اعلام میشود.  تشکیل دولت وحدت ملی و خلع سلاح انصارالله در واقع همان خواستههای عربستان سعودی است و به نظر میرسد تنها بحث جدید در صحبت جان کری تحویل سلاح به طرف سوم است. هشام المیزی، فعال و مفسر سیاسی یمنی از صنعا با اشاره به اینکه «حوثیها با این درخواستها قبلاً مخالفت کردهاند» نوشت: «مطرح شدن طرف سوم امیدبخش است اما منظور از طرف سوم کیست؟ عمان یا سازمان ملل». در همین حال هیکل بافنع، فعال سرشناس یمنی با اشاره به اینکه طرح جدید آمریکا نسبت به مذاکرات قبلی چیز جدیدی ندارد، خاطر نشان کرد که این طرح صرفاً اتلاف وقت است.

مقامات انصارالله هنوز به طرح جدید آمریکا واکنش رسمی نشان ندادهاند اما یک مقام این جنبش به رسانهها گفت که انصارالله جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری یمنی الحره عبدالملک العجری، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن گفت: «سخنان جان کری وزیر، خارجه آمریکا در مقایسه با موضع گذشته جامعه بینالملل دارای تغییر و قابل بررسی است.» العجری تاکید کرد: انصارالله یمن موضع رسمی خود را پس از بررسی کامل همه جزئیات اعلام خواهد کرد اما پیشنهاد به صورت اصولی بهبود یافتهاست.  عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و با حمایت گسترده غرب بهویژه انگلیس و آمریکا از فروردین 1394، یمن را هدف حملات بیوقفه هوایی خود قرار داده است، اما پس از گذشت بیش از 500 روز جنگ، سعودیها نه تنها نتوانستهاند به موفقیت قابل توجهی دست یابند بلکه شاهد حملات مداوم نیروهای یمنی به مناطق جنوبی خود هستند.

روز پنجشنبه شبکه المسیره وابسته به انصارالله تصاویری از نیروهای یمنی در نزدیکی شهر نجران منتشر کرد که در آنها چگونگی انهدام تسلیحات نظامی عربستان و همچنین فرار نظامیان این کشور نشان داده میشود. این شرایط میدانی باعث شده تحلیلگران از شکست نظامی ریاض بگویند. توماس لیپمن، نویسنده آمریکایی که بر روابط عربستان و آمریکا متمرکز است با اشاره به اینکه سعودیها هدف از عملیات را بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادی و اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل ـ در این قطعنامه از حوثیها خواسته شده سلاحهای خود را تحویل را دهند ـ عنوان کردهاند در پایگاه «ناشینال اینترست» نوشت: «مشکلی که سعودیها با آن مواجه هستند این است که این اهداف قابل بمباران نیست و این اهداف در هر صورت قابل دستیابی نیستند.» از سوی دیگر، جنگ یمن هزینههای سرسامآوری را برای عربستان در پی داشته است و بر اساس گزارشهای منتشر شده این کشور با توجه به هزینههای بالای جنگ و کاهش شدید قیمت نفت شدیداً با بحران مالی مواجه  است.

پایگاه اینترنتی بیزنساینسایدر در گزارشی با اشاره به وضعیت بحران اقتصاد عربستان نوشت: «اوضاع به اندازهای رو به وخامت نهادهاست که عربستان سعودی برای نخستین بار در فکر استفاده از بازار اوراق قرضه بینالمللی است.» اما عواقب جنگ یمن تنها محدود به عربستان نیست و به صورت مستقیم اعتبار آمریکاییها را تهدید میکند. طی چند روز گذشته بعضی سیاستمداران آمریکایی و همچنین سازمانهای بینالمللی شدیداً از حمایت آمریکا از جنگ یمن انتقاد کردهاند. در آخرین مورد، 20 نماینده جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامهای به باراک اوباما، اعتراض خود را نسبت به فروش تسلیحات و قراردادهای فروش تجهیزات نظامی به عربستان اعلام کردند.

نمایندگان آمریکایی در نامه خود به کشتار غیرنظامیان یمنی از سوی ارتش عربستان اشاره کرده و خواستار توقف فروش سلاح به آلسعود شدهاند. این شرایط باعث شده تا رسانهها تحرکات دیپلماتیک اخیر جان کری را تلاشی برای نجات آمریکا و عربستان سعودی از باتلاق یمن توصیف کنند. روزنامه الرأی کویت با اشاره به این طرح جدید واشنتگن نوشت که «این طرح در درجه نخست هدفش حل بحران یمن نیست، بلکه تلاشی است برای بیرون آوردن عربستان و هم پیمانانش از باتلاق یمن و نتایج فاجعه باری در این 17 ماهه به بار آورد و هیچ نتیجه ملموسی برایش به بار نداشت».

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار