شازده کوچولوی فلسطین هنوز غمگین است

۲۹ سال از ترور خالق «حنظله» گذشت، اما این کودک فلسطینی با آن لباس‌های کهنه و حالت غمگین‌اش هنوز هم رویش را برگردانده‌است و نمی‌خندد.
کد خبر: ۹۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳ - 28August 2016

شازده کوچولوی فلسطین هنوز غمگین است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شاید نام کاریکاتور و کارتون که بیاید، بیشتر به یاد خندیدن و طرحهای جالب بیفتیم، اما «ناجی العلی» کاریکاتوریستی بود که یکی از غمگینترین شخصیتهای کارتونی را طراحی و آن را به نمادی برای مظلومیت کودکان جنگزده و آوارهی دنیا تبدیل کرد. نام این کودک «حنظله» است. حنظله اگرچه یک نماد است، اما در دنیای خشن و درگیر جنگ امروز، نمونههای حقیقی او بسیارند.

ناجی العلی کاریکاتوریست و روزنامهنگار فلسطینی بود که بعد از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از درگذشتش، هنوز هم چهرهاش توسط گرافیتیکارها و نقاشان خیابانی روی دیوار شهرهای جنگزده خلق میشود. او نمادی از یک مرد مبارز است، اما اسلحهاش قلم بود. قلمی تلخ و تند که تحملش خیلی سخت بود و باعث شد صاحبش را پس از سالها مبارزه برای صلح و آزادی ترور کنند.

حنظله بهعنوان نماد فلسطین و امضای ناجی العلی، زیر همه کارهای او در گوشهای ایستاده و رویش را برگردانده است. او را با حالت مغموم و لباسهای کهنهاش میشناسند.

ناجی العلی در سال ۱۹۳۶ در یکی از روستاهای شمالی فلسطین متولد شد. در سال ۱۹۴۸ و با شدت گرفتن جنگ، خانواده ناجی العلی همراه اهالی روستا به سوی لبنان (بنت جبیل) رانده و پس از آن به اردوگاه «عین الحلوه» در شرق شهر صیدا پناهنده شدند. او با فعالیت در روزنامه «السیاست» کویت شخصیت معروف «حنظله» را خلق کرد. العلی گفته بود که حنظله تا وقتی که آواره است برای همیشه ۱۰ ساله باقی میماند و بزرگ نمیشود.

العلی سال ۱۹۸۷ هنگام رفتن به دفتر روزنامهای در شهر لندن، ترور شد و چند روز بعد درگذشت.

داود شهیدی کاریکاتوریست، دربارهی فعالیت هنرمندان در موضوع فلسطین گفت: من شخصا بهطور جدی معتقدم هنرمند باید در کنار ملتهای مظلوم باشد و در برابر سیستمهای سلطهگر و متجاوز، از خود واکنش نشان دهد، البته در این زمینه ملتها و کشورهای بسیاری فعال هستند. مبارزه در راه اعتلای انقلاب فلسطین نهتنها از طریق اندیشه سیاسی، بلکه از طریق شناسنامه و هویت نیز تکلیف شده است. خود من همواره طراحیهایی در این زمینه داشتهام و قبل از انقلاب که اسراییل در ایران سفارت داشت، طرحهای بسیاری را در زمینه انقلاب فلسطین بهنمایش گذاشتم و حتی از طرف گارد دانشگاهی تهدید هم شدم.

او دربارهی ناجی العلی گفت: من ستایشگر هنرمندی هستم که در مسیر انقلاب رهاییبخش فلسطین و قدس به شهادت رسید. او و مسیرش مورد تأیید و احترام من است و یک الگو بهشمار میآید.

شهیدی به انتخاب یک کودک بهعنوان امضای ناجی العلی در کارهایش اشاره و اظهار کرد: او با فراست و حس بزرگ و عمیق انسانی، یک کودک را امضای خودش قرار داد. کودک یتیم برای ما، نمونه و سمبل پرقدرتی است، چون پیامبر اسلام (ص) هم یک کودک یتیم بودند. در حال حاضر میبینیم که چقدر کودکان، قربانی جنگ و سلطهگری هستند. این کودک بیگناه و بیپناه یادآور شخصیت شازده کوچولو است که در کهکشانها سرگردان بود.

این هنرمند افزود: العلی برای مردم طراحی میکرد و هنرش یک هنر مردمی بود. هیچوقت دنبال رنگ و لعاب نبود و میخواست خالص و مخلص، آنچه را که در قلبش دارد، در طراحیهایش به تصویر بکشد.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها