میثم پوررشیدی:

«فلوجه؛ نبرد برای یک رویا» در عملیات آزادسازی فلوجه ساخته شد

کارگردان «فلوجه؛ نبرد برای یک رویا» گفت: این مستند با کمک سه فیلمبردار و ضبط تصاویر توسط آنها در عملیات آزادسازی فلوجه که سه مرحله داشت ساخته‌شد.
کد خبر: ۹۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ - 04September 2016

«فلوجه؛ نبرد برای یک رویا» در عملیات آزادسازی فلوجه ساخته شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، میثم پوررشیدی، در ارتباط با ساخت مستندی در مورد عملیات فلوجه عراق، با عنوان «فلوجه؛ نبرد برای یک رویا» گفت: عملیات فلوجه در سه مرحله داشته است و سه فیلمبردار ما را در این پروژه همراهی کردند که یکی از آنها خودم بودم و هر کدام با دوربینی که در اختیار داشتیم، تصاویر خود را به ثبت رساندیم. در مرحله اول که عملیات شامل دو محور اصلی بود که محورهای شمالی و جنوبی را پوشش میداد. در ابتدا قرار بود که نیروها از شمال تا کرانه رود گِرمه بیایند و آنجا را تصرف کنند و در محور جنوبی قرار بود که از کارخانه گچ، نیروها به سمت شهر گِرمه بروند و آنجا را به تصرف در بیاورند.

پوررشیدی گفت: در ادامه در همان محور جنوبی کمی که به سمت غرب نرسیده به فلوجه میرویم و قرار است نیروها از پادگان طارق و منطقه مزرعه به سمت نیروگاه حرارتی و اِشتایگر پیش روی کنند و پس از فتح آنجا همگی به سمت پل فچر حرکت کنند. مرحله دوم عملیات از فچر تا سقلاویه است و مرحله سوم ورود به فلوجه از جنوب شهر فلوجه بود. زمان این مستند 40 دقیقه است، آخرین مرحله و محور مورد نظر که باید به تصرف نیروهای مقاومت در میآمد، شهر فلوجه عراق بود.

وی در ادامه افزود: قبل از اینکه عملیات شروع بشود با فرماندهان که صحبت میکردیم، به فکر پرتره ساختن از شخصیت و یا فرد خاصی نبودیم اما در این مستند خلاصه کوچکی از فرمانده اصحاب الحق معرفی کردهایم، اما این مستند، مستندی است که در گونه آثار گزارشی محسوب میشود  که به نوعی همان سینما وریته است. زمانی که این نوع مستند را انتخاب میکنیم، دوربین از ابتدای کار روشن است و شما نمیدانید که قرار است چه بسازید و وارد فضا و شرایط کار میشوید. از قبل هیچ چیزی ندارید. مستندهایی که در زمان جنگ پیش از این ساخته شده است به همین شکل نیز بودهاند. به طور مثال در جنگ ویتنام و یا جنگهای جهانی مستندسازان وارد عملیات شدهاند و تنها به ثبت تصاویر پرداختهاند. نمیتوان گفت به دلیل اینکه این مستند شخصیتمحور نیست، مستند ضعیفی است.

او همچنین گفت: این نوع مستند در جایگاه خود صاحب اهمیت و ارزش است. یکی از دلایل اینکه نمیتوان برنامهریزی دقیقی داشت این است که زمانی که با گروههای عملیات همقدم میشوی و با آنها وارد جنگ میشوند فیلمساز و تصویربردار نمیداند که قرار است با چه اتفاقات غیرمنتظرهای مواجه شود. در حین عملیات شاهد منفجر شدن تلههای انفجاری هستیم و به یکباره خمپاره و گلولهای از سمت دیگر شلیک میشود و در لحظه باید تصمیم گرفت.

این کارگردان در ادامه درباره مشاهداتش  ضبط برخی از تصاویر ویژه در مستند «فلوجه؛ نبرد برای یک رویا»، گفت: در حین عملیات و سطح مناطقی که به دست داعش به تصرف در آمده بود، با بستههای فرهنگی از جانب عربستان و حتی آمریکا مواجه شدیم که در اختیار گروهک تروریستی داعش قرار گرفته بود. همچنین چکهایی کشف شد که شیوخ وهابی ساکن در شهر فلوجه به داعشیها داده بودند. تهیهکننده مستند «حیدر معمور» است. احتمال دارد که این مستند را در جشنواره سینما حقیقت نیز شرکت دهیم. البته در حال رایزنی برای نمایش این مستند از یکی از شبکههای تلویزیونی هستیم.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار