آیت‌الله مکارم در نخستین درس خارج فقه مطرح کرد؛

چرا عالم از عابد برتر و بالاتر است؟

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: عابد دست‌پرورده عالم است؛ بنابراین نجات عابد، مرهون خدمات عالم است.
کد خبر: ۹۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵ - 05September 2016

چرا عالم از عابد برتر و بالاتر است؟

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حضرت آیت الله مکارم شیرازی روز یکشنبه در نخستین درس خارج فقه سال تحصیلی 96-95 که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند «عالِمٌ یُنتَفَعُ بِعِلمِهِ اَفضَلُ مِن سَبعینَ اَلفٍ عابِدٍ؛ دانشمندی که از علمش سود برد، از هفتاد هزار عابد بهتر است».

وی با اشاره به اینکه در این روایت سه نکته بر برتری عالم از عابد وجود دارد، اظهار داشت: نکته اول، مَثَل معروف است که «عابد گلیم خویش در می برد ز آب»؛ اما عالم، نجات غریقی است که ملتی را نجات خواهد داد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: نکته و تفاوت دوم، حفظ شدن عابد بوسیله عالم است؛ چراکه اگر تعلیمات عالم نباشد، عابد نیز منحرف خواهد شد.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: عابد دستپرورده عالم است؛ بنابراین نجات عابد، مرهون خدمات عالم است.

این استاد برجسته حوزه به تفاوت سوم اشاره و خاطرنشان کرد: عبادت عابد با عبادت عالم متفاوت است؛ چراکه امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: «اِنَّ الثَوابَ عَلَی قَدرِ العقلِ/ ثواب دادن به اندازه عقل (آدمی) است» و معرفت و علم عالم از معرفت عابد بالاتر است؛ به همین دلیل عبادت او نیز پر ارزش تر خواهد بود.

این مفسر قرآن کریم در پایان تصریح کرد: شما طلاب عزیز باید یاد بگیرید و علم خود را در اختیار مردم بگذارید تا مصداق روایت مذکور باشید.

منبع: حوزه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار