در نشست نقد و بررسی فیلم «الشهید» مطرح شد؛

عبدالعلیم طاهر: حکومت سابق عراق اجازه رشد فیلمسازی را نداد/ فهیم: «الشهید» از موجودیت جنبش مبارزاتی اسلامی در دنیا دفاع می‌کند

نشست نقد و اکران فیلم سینمایی «الشهید» به کارگردانی عبدالعلیم طاهر محصول سینمای عراق با حضور عوامل این فیلم در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ - 05September 2016

عبدالعلیم طاهر: حکومت سابق عراق اجازه رشد فیلمسازی را نداد/ فهیم: «الشهید» از موجودیت جنبش مبارزاتی اسلامی در دنیا دفاع می‌کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست نقد و اکران فیلم سینمایی «الشهید» به کارگردانی عبدالعلیم طاهر محصول سینمای عراق عصر روز گذشته با حضور عوامل این فیلم و محمدتقی فهیم، منتقد سینما در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

عبدالعلیم طاهر، کارگردان این اثر سینمایی در ابتدای جلسه با اشاره به فیلم الشهید اظهار داشت: فیلم ما با آثار سینمای ایران قابل مقایسه نیست. ما میدانیم سینمای ایران در حد سینمای بینالملل است.

وی افزود: هنوز در عراق زمینه تأسیس یک سینمای قوی وجود ندارد. فیلم الشهید با تلاش و هزینه شخصی ساخته شده و هیچ حمایتی از آن صورت نپذیرفتهاست. عراق امروز در شرایط خاصی قرار دارد و موقعیت ساخت آثار سینمایی در آن وجود ندارد.

کارگردان فیلم الشهید ادامه داد: استبداد حکومت سابق عراق بر فضای عمومی سینما و تلویزیون و شرایط امروز منجر به نبود امکان ساخت فیلم سینمایی در عراق است. همه این شرایط باعث شده تا پایههای سینما در عراق همچنان صفر باشد. اگر فیلم الشهید دارای مشکلاتی است به دلیل همین کمبودها بودهاست.

«محسن باج» بازیگر نقش شهید محمدباقر صدر در ادامه این نشست اظهار داشت: من وابسته به فضای حوزوی و علمی عراق هستم. تخصص من از فضای هنری به دور است و همین مسئله مشکل من در فیلم الشهید بود. با خودم فکر میکردم آیا میتوانم این وظیفه را به درستی انجام دهم یا نه؟ شهید صدر به من کمک کرد تا اینکه توانستم این نقش را اجرا کنم.

«بتول موسوی» بازیگر نقش بنتالهدی نیز در ادامه اظهار داشت: اولاً من فرزند یک شهید هستم. از خانوادهای که با نظام سابق مخالف بود. در خانواده ما پدر و عموهایم به شهادت رسیدهاند و من در واحدی از بنیاد شهید مشغول اطلاع رسانی جنایات صدام هستم.

وی افزود: وقتی نقش بنتالهدی به من پیشنهاد شد برای اجرای این نقش تردید داشتم ولی فهمیدم این فرصت یک تکلیف است که باید ادا شود. با کمک خداوند و تلاشهای کارگردان توانستم این بازی را انجام دهم.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما در پایان این نشست اظهار داشت: سابقه تاریخی حضور سینما در عراق به صد سال پیش و همزمان با تأسیس سینما در ایران است. سینمای عراق به رقم سابقه طولانی به دلیل نفوذ استعمار و حاکمیت استبداد هیچ وقت نتوانست نفس بکشد و از استعداد هنرمندان خود استفاده کند.

وی افزود: تاریخ سینمای عراق در جهان فقط با چند فیلم سفارشی صدام شناخته میشود که در آن ناسیونالیسم عربی تحکیم بخشیده شدهاست. البته این فیلم چیزی جز هنرکُشی تلقی نمیشود. سایر آثار نیز به سفارش صدام و درباره شخص او ساخته شدهاست. این آثار نشان میدهد صدام چه روحیاتی داشته که همه چیز را فدای خود میدانسته است.

این منتقد سینما گفت: آنچه در فیلم الشهید مشاهده شد بیانگر یک نکته بود که جبهه مقاومت امروز در دنیا حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ما در سطح جهان شخصیتها و قهرمانان زیادی مانند قهرمان این اثر سینمایی داریم که باید به جهان عرضه شوند.

فهیم خاطر نشان کرد: فیلم الشهید با محوریت شهید آیتالله صدر که یک رهبر اسلامی بوده از موجودیت جنبش مبارزاتی اسلامی در دنیا دفاع میکند. این فیلم یک بیانیه قدرتمند از جبهه انقلاب اسلامی در سطح بینالملل است. سینما بهترین وسیله برای شناساندن شخصیتهای جنبش اسلامی است که انگیزه آنها فقط معنویت و انسانیت بودهاست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها