اسماعیل کوثری:

زرنگی پوتین در برابر آمریکا/ ادعای حمله نظامی پیش از برجام دروغ است

کارشناس ارشد مسائل نظامی با اشاره به اینکه روسیه قبول کرد تا در کوتاه‌مدت از طریق هوایی عملیات‌هایش را از نوژه هدایت کند، گفت: پوتین زرنگ‌ است و نمی‌خواهد با تروریست‌ها در مسکو روبرو شود.
کد خبر: ۹۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ - 05September 2016

زرنگی پوتین در برابر آمریکا/ ادعای حمله نظامی پیش از برجام دروغ است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اهمیت غرب آسیا از لحاظ سیاسی و ژئوپولیتیک در معادلات جهانی و استفاده جنگندههای روسیه از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برای بمباران مواضع تروریستهای تکفیری در سوریه و نیز برداشته شدن گامهای اولیه ایجاد مثلث ایران، روسیه و ترکیه برای مقابله با تروریسم ما را بر آن داشت تا با سردار «اسماعیل کوثری»  کارشناس ارشد مسائل نظامی و امنیتی به گفتگو بپردازیم.

اسماعیل کوثری که در زمان دفاع مقدس به حاج محمد کوثری معروف بود، برای سالهای متمادی فرماندهی لشگر ۲۷ محمدرسولالله(ص) را بر عهده داشت و به عنوان فرمانده عملیاتهای مختلف را رهبری کرد.  وی همچنین به عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی حضور داشت و در همان دوران کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را مدیریت می کرد.

در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید:

تحلیل شما از شرایط کنونی منطقه غرب آسیا با توجه به تقویت اتحاد روسیه و ایران برای مقابله با پدیده تروریسم تکفیری چیست؟

آمریکا و عربستان در تلاشند تا منطقه را به آشوب بکشند و ملتها را زیر سلطه خود داشته باشند؛ اما انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا طرفدار مستضعفین جهان بود و کمک کردن به دیگر ملتهای زیر ظلم و ستم را اعلام کرده است. خیلی از کشورها شعار میدهند که برای مقابله با تروریسم وارد جنگ شدهاند ولی به نوعی حامی گروههای تروریستی داعش و النصره در سوریه هستند مثل همین کشورهای عربی مرتجع. جمهوری اسلامی ایران سیاست حمایت از مستضعفین در هر جای جهان را  انجام می دهد و ابایی از این حمایت ها  نداریم. در یک مقطعی این کمکها در سوریه با عنوان مستشاری بود و اکنون حضور ما جدیتر شده است.

کشور سوریه در دوران دفاع مقدس کمکهای آموزشی و تسلیحاتی به ایران اسلامی داشت. برای نمونه به اعزام شهید حسن تهرانی مقدم و ۱۲ نفر در سال ۱۳۶۳ به سوریه اشاره کنم که برای آموزش موشک به سوریه رفتند و حتی در آن زمان سوریه در اوج عملیات کربلای ۵  تجهیزاتی به تهران ارسال کرد. حاج محسن رفیقدوست فرمانده وقت سپاه در آن سالهای دفاع مقدس ارتباط نزدیکی با مصطفی طلاس از وزرای مطرح سوری داشت.

حتی زمانی که رژیم اشغالگر قدس در سال ۱۳۶۱ تا نزدیکیهای بیروت آمد، دو تیپ از ایران برای کمک به سوریه و لبنان اعزام شدند تا با صهیونیستها مبارزه کنند و بر خلاف انتظار، کشورهای عربی در آن برهه حمایت چندانی از این رویداد نظامی انجام ندادند و تیپی نیاوردند، همکاریهای ایران و لبنان در آن برهه منجر به شکلگیری حزبالله در سال ۱۳۶۱ شد.

اما چرا ایران و روسیه در مبارزه با تروریستهای تکفیری داعش با یکدیگر همکاری میکنند؟

نباید فراموش کرد که دو هزار نفر از روسیه به داعش پیوستند، این تروریستها اگر موفق شوند در روسیه مشکل ایجاد کنند برای مسکو خوب نیست. با پیشنهادی که عنوان شد روسیه قبول کرد تا در نهایت از طریق هوایی و در کوتاه مدت عملیاتهایش را از همدان هدایت کند چرا که پرواز از این مسیر کاهش مصرف سوخت برای هواپیماها و حمل موشکهای بیشتری را به همراه داشت که تلفات داعش را بالا میبرد و این شد که در یک قراردادی که شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت و توافق کرد که فقط سوختگیری صورت گیرد و پایگاهی در اختیار روسها نباشد حتی برای یک ساعت. با این اقدام میزان تلفات داعشی ها بالا می رود.

چرا برخی در داخل از این توافق نظامی ایران و روسیه نگرانند؟

برخی نگرانند و برای آنها غش میکنند و میگویند چرا نوژه را به روسها دادید، این یک جوسازی است که به راه انداختند. پوتین زرنگتر از رقبایش آمد میدان تا نقشههای احتمالی آنها اجرایی نشود.

اسرائیل تلاش میکند با ایجاد بیثباتی و درگیری در منطقه؛ رژیم اشغالگر خود را حفظ کند و به این فکر میکند تا کشورها را کوچک و تجزیه کنند چرا که شکست کشورهای کوچک راحتتر است به گونهای میتوان گفت به دنبال خاورمیانهای جدید هستند تا علاوه بر حفظ رژیم اشغالگرشان بر میادین نفتی منطقه تسلط یابند و جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند. ما جلوی این نقشههای شیطانی را گرفتیم، عصبانی شدند و ما هم میگوییم از این عصبانیت بمیرید.

با این تحلیلهایی که در خصوص آگاهی روسیه بر نقشه رقبای اروپایی خودش در حمایت از گروههای تروریستی اشاره کردید چرا همچنان شاهد مذاکرات روسیه و آمریکا درباره سوریه هستیم؟

روسیه و آمریکا بارها با موضوع سوریه بر سر میز مذاکرات نشستند و به توافقی نرسیدند، یکبار بر سر آتشبس خانطومان توافقی صورت گرفت ولی آمریکاییها نامردی کردند و آتشبس را نقص کردند و تعداد زیادی از نیروهای مقاومت در آنجا شهید شدند. حتی چینیها هم متوجه شدهاند که گروههای تروریستی نگاهشان به سوی سین کیانگ چین است و از این رو پکن اقداماتی علیه این گروههای تروریستی در دستور کار قرار دارد. ما بارها به روسها گفتیم که آمریکاییها قابل اعتماد و صادق نیستند و آن ها را متوجه بی اعتمادی ها کردیم. هر کس که به ملت و کشور ما دورغ بگوید برای ما فرقی ندارد و جلویشان می ایستیم. شعار ما نه شرقی و نه غربی بوده. ما صادق هستیم و اگر کسی بخواهد با کلک قدم بردارد جلویش می ایستیم.

از سرگیری همکاری های روسیه و ترکیه را چگونه ارزیابی میکنید آیا میتوان گفت آنکارا به دلیل کودتای اخیرش دوباره به مسکو نزدیک شده است؟

ترکیه کشوری متزلزل است و سیاست واحدی ندارد، بعضی وقتها با اسرائیل دوست میشود، برخی وقتها با سعودیها؛ این به این دلیل است که چون خودشان تصمیمگیرنده نیستند و سیاست آنکارا با آمریکا و اسرائیل است، آنها برای ترکیه تصمیم میگیرند که چه کاری انجام دهد.

اما چرا موضع ترکیه عوض شد؟ آمریکاییها از کردها و استقلالشان حمایت میکردند، ترکیه در این شرایط اعلام کرد اسد میتواند باقی بماند؛ آمریکا برای این حرفی که ترکیه زد، کودتای نظامی را طراحی کرد، اما زرنگی اردوغان این بود که با بهرهگیری از مردم و دعوت آنها به صحنه باعث شد تا کودتا شکست بخورد.

نباید فراموش کرد که حضور مردم علیه کودتا به این منظور نبود که سیاستهای اردوغان موردپسند مردم است، بلکه مردم از میان بد و بدتر، بد را انتخاب کردند و میدانستند که اگر نظامیها در رأس قدرت ترکیه قرار گیرند، شرایط به مراتب برای مردم بدتر میشود. ایران هم به همین دلیل از اردوغان حمایت کرد چون نمیخواست یک دولت بدتر حاکم شود.

تلاشهای عربستان برای حمایت از گروههای تروریستی تکفیری در سوریه به کجا منتهی میشود؟

سعودیها با سیاستهای خودخواهانهای که دنبال میکنند هر روز مشکلاتشان بیشتر میشود. در سوریه نتوانستند کاری از پیش ببرند، به یمن حملهور شدند. عربستان با سیاستهای آمریکا زنده است؛ سعودیها با شیطنتهایی که در عراق انجام میدهند باعث شدند تا سفیرشان از بغداد اخراج شود؛ حتی تروریستها را در غرب ایران شارژ کردند ولی به لطف رزمندگان ایران اسلامی تروریستها در غرب کشور شکست خوردند.

آینده سوریه را چگونه میبینید؟

سوریه توانسته با نیروهای مردمی و مقاومت ارتش خود را قدرتمند سازد و عملیات کنند، خوشبختانه از خطرات و نقشههای آمریکا، اسرائیل و ترکیه رها شده و انتظار میرود که با اتمام جنگهای داخلی، سوریه به سمت بازسازی و رفاه مردم گام بردارد.

برخی مدعی اند که اگر برجام بدست نمی آمد آمریکا به ایران حمله نظامی می کرد، با این نگاه موافقید؟

در سالی که برجهای دوقلوی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، رئیسجمهور وقت آمریکا ایران را محور شرارت اعلام کرد و گفت به ۲۲ کشور حمله میکند. به عراق و افغانستان لشکر کشیدند ولی چرا موفق نشدند؟  آمریکاییها ۱۶۰ هزار نیرو وارد افغانستان کردند و ناامید رفتند، حتی در عراق نتوانستند ماندگار شوند.

این یک دروغ محض است که اگر برجام نمیشد آمریکا به ایران حمله نظامی میکرد، آمریکا اگر یک لحظه فکر کند که در حمله به ایران به نتیجه میرسد درنگ نمیکند، حتی ۶ بار تصمیم به حمله نظامی به ایران گرفت ولی زمانی که عکسالعمل ما را با انجام مانورها و پرتاب موشکها دیدند، از تصمیم خود منصرف شدند.

اینکه دولت میگوید با برجام توانسته آمریکاییها را از حمله نظامی به ایران دور کند، دروغ محض است، بلکه آنها از قدرت ایران اسلامی واهمه دارند.

چندی قبل اعلام کرده بودید که پس از اتمام دوران نمایندگی برای مبارزه با گروههای تروریستی به سوریه می روید نمی خواهید این تصمیم را عملی کنید؟

خیلی مشتاق به حضور در سوریه هستم که بروم و تجربیات دوران دفاع مقدس را در آنجا استفاده کنم و این امر را به عنوان یک تکلیف میدانم، اما با تلاشهایی که برای اعزام به سوریه انجام دادم موفق به حضور نشدم هر چند خانوادهام موافق هستند ولی مسئولین امر اجازه لازم را برای حضور مستقیم ندادند.

منبع: مهر
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار