«شهید جهان بیگی» روستازاده‌ای که در 17 شهریور آسمانی شد

شهید «علی جهان بیگی» از شهدای مظلوم 17 شهریور سال 57 است که با تیر خلاص ساواک به شهادت رسید و با خون خود، مهر دیگری بر بطلان رژیم ستمشاهی زد.
کد خبر: ۹۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸ - 07September 2016

«شهید جهان بیگی» روستازاده‌ای که در 17 شهریور آسمانی شد

به گزارش دفاع پرس از قم، ساعت 9:15 صبح روز جمعه هفدهم شهریور 1357، از قسمتی از میدان ژاله که جمعیت بسیاری در آن جمع شده بود، یکباره صدای رگبار مسلسلها شنیده شد. از بلندگوها فرمان آتش دادند و بالگردها نیز از آسمان مردم را زیر آتش گرفتند.

جمعیت که فریادِ «اللّه اکبر» و «مرگ بر شاه» سر می داد، در یک لحظه به خون خود غلطید. صحنه فجیع و مصیبت بار و در واقع یک کشتار دسته جمعی به وجود آمده بود. خیابانی که دقایقی پیش از انبوه جمعیت سیاهی میزد، اکنون پر از اجساد، کفشهای خونین، پلاکاردهای پاره شده و زخمیهایی شده بود که کشان کشان خود را به طرف دیگر میرساندند.

به گفته محمد تقی اشعری از یاران انقلابی همراه شهید جهان بیگی، وی از خیل جوانان برومندی بود که در سال 57 برای امرار معاش و کسب روزی حلال به همراه تعدادی از دوستان خود از روستای میم بخش کهک قم به تهران عزیمت کرده بود. همزمان، علاقه شهید به امور فرهنگی، مذهبی و روحیه انقلابی اش باعث شد در زمره یاران حضرت امام(ره) در آمده و اعلامیه های ایشان را پخش نماید.

این شهید عزیز نیز از زمره مبارزان انقلابی بود که در روز جمعه سیاه - 17 شهریور-  به دست ماموران رژیم ستمشاهی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شد.

پس از انتقال وی به بیمارستان، با تیر خلاص نیروهای ساواک به شهادت رسید و هنگامی که خانواده معظم شهید برای تحویل جنازه مراجعه نمودند ساواک در مقابل آن، جریمه و پول فشنگ را از پدر بزرگوار شهید- علی اکبر جهان بیگی- مطالبه نمود.

پیکر مطهر این شهید عزیز پس از تشییع، در گلزار شهدای روستای میم بخش کهک قم به خاک سپرده شد.

شهید جهان بیگی و دیگر شهدای والامقام دوران پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه ساز پیروزی انقلاب در 22 بهمن همان سال و آغازگر راهی شدند که با خون پاک شهدای بزرگوار هشت سال دفاع مقدس و شهدای جهان اسلام تا رسیدن به حکومت جهانی اسلام، ادامه یافت و ماندگار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها