امیر دریادار حبیب الله سیاری مطرح کرد

دسترسی به آبهای آزاد دنیا، دروازه طلایی ارتباط ایران با جهان

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی با اقیانوس هند به عنوان بزرگ‌ترین مزیت کشور محسوب می‌شود و با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در مرزهای دریایی و ارتباط مستقیم با آب‌های آزاد دنیا، این موضوع سبب شده که ایران دروازه طلایی با جهان داشته باشد. .
کد خبر: ۱۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲ - 18February 2014

دسترسی به آبهای آزاد دنیا، دروازه طلایی ارتباط ایران با جهان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر دریادار حبیب الله سیاری روز سه شنبه در همایش بین المللی اقیانوسشناسی خلیج فارس و دهمین همایش علوم و فنون دریایی ایران اظهار کرد: همچنین دیگر فعالیت تجاری ایران از طریق مرزهای زمینی انجام میشود که این نشان میدهد بخش عمدهای از تجارت از طریق مرزهای دریایی صورت میگیرد.

وی شمال اقیانوس هند را گلوگاه اقتصادی کشور دانست و گفت: ایران ۱۵ کشور همسایه با ۱۲ مرز دریایی دارد و میتوان گفت، در مجموع ۳۷ درصد مرزهای ایران، دریایی است.

وی با بیان اینکه ۶۳ درصد مرزهای کشور زمینی است، افزود: جایگاه و موقعیت ژئوپلتیک ایران به نحویست که امروز ایران در قلب جهان قرار دارد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: با توجه به اهمیت آبهای آزاد دنیا، باید از ساحل جدا شویم و به دریاهای آزاد برویم.
 
دریادار سیاری با بیان اینکه در هر شرایطی در دریا نیاز به امنیت داریم، افزود: از آنجا که هر کاری در ساحل، آبهای آزاد دنیا و کف دریا، نیاز به امنیت دارد، باید امنیت لازم برقرار شود، زیرا در صورت نبود امنیت نمیتوانیم در دریا حضور داشته باشیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه امنیت با داشتن قدرت دریایی امکانپذیر است، ادامه داد: برای انجام تمام فعالیتها، نیازمند ایجاد امنیت در دریا هستیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه شش حوزه ژئوپلتیک در جوار ایران قرار دارد، گفت: سه حوزه دریایی خزر، خلیج فارس و دریایی عمان، موضوع موقعیت ژئوپلتیک ایران در بحث دریا را با اهمیت کرده است.
 
دریادار سیاری ادامه داد: از نظر مرزهای جمهوری اسلامی، مجاورت با اقیانوس هند دارای اهمیت زیادی است و به عنوان بزرگترین مزیت کشور محسوب میشود که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در مرزهای دریایی و ارتباط مستقیم با آبهای آزاد دنیا، این موضوع سبب شده که ایران دروازه طلایی با جهان داشته باشد.
 
وی به اهمیت منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: خلیج فارس به عنوان منبع انبار انرژی جهان معروف است، بطوریکه روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز و سه میلیون بشکه از تنگه باب المندب جابجا میشود.
 
دریادار سیاری افزود: تهدید استکباری، امروز روی خط استوای کره زمین است و تهدید امنیتی در خلیج عدن و اقیانوس اطلس است و امنیت را ظرف چند سال گذشته از بین بردهاند و تلاش میکنند استمرار داشته باشد.
به گفته وی، ایران کشوری دریایی است و با تهدیدهای دریایی مواجهیم، اما چون منافع دریا متعلق به همه است، ما نیز از این منافع استفاده میکنیم.
 
دریادار سیاری با بیان اینکه قدرت دریایی موجب اقتدار میشود، افزود: اگر سه مولفه نظامی، تجاری و علوم و فنون دریایی را داشته باشیم، میتوانیم بگوییم قدرت دریایی خوبی داریم و این قدرت در تمام حوزههای مختلف میتواند تاثیرگذار باشد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به نیروهای توانمند دریایی اشاره کرد و گفت: این نیروها در حوزههای سیاست و مسایل بین المللی، علوم و فناوری، امنیت ملی، آبادسازی ملی، اقتصاد ملی و اجتماع و فرهنگ نقش خود را به خوبی ایفا کردهاند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار