حجت‌ الاسلام میرمرشدی در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

توان اعتقادی پاسداران و بسیجیان برگرفته از اندیشه عالمانی همچون شهید مطهری است

مسئول سابق نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه با اشاره به نقش معنویت در سپاه گفت: اگر قدرت معنوی در میان پاسداران مجاهد کاهش یابد، فراوانی و پیشرفته بودن سلاح‌های نظامی نمی‌تواند عامل ایجاد انگیزه برای مقابله با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی شود.
کد خبر: ۱۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ - 29April 2014

توان اعتقادی پاسداران و بسیجیان برگرفته از اندیشه عالمانی همچون شهید مطهری است

خبرگزاری دفاع مقدس: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون شک یکی از پیشگامان ترویج فرهنگ اعتقادات اسلامی در نهادهای نظامی کشور محسوب میشود. زیرا سپاه با پشتوانه و تکیه بر اعتقادات راسخ دینی و انگیزههای الهی در حمایت از نهضتهای آرمان خواه جهان شکل گرفته، رشد یافته و به سمت تعالی حرکت میکند. این نهاد ارزشی و انقلابی از همان بدو تأسیس انسانهایی را به خدمت گرفت که ضمن بالا بردن پرچم دین مبین اسلام، آماده جانفشانی و حضور حماسی در صحنههای مختلف بوده است.

به گونهای که از آغاز با جریان تجزیه طلب و زیاده خواه درگیر بوده و تاکنون هم با جریانهای منافق در جامه ملیگرایی و در باطن مزدور و وابسته به مقابله پرداختهاند. یکی از آن گروهها "فرقان" نام دارد که در اقدامی ناجوانمردانه استاد شهید مطهری مرجع فکری سپاه را نشانه گرفتند و به شهادت رساندند. در آستانه سالروز شهادت این عالم بزرگ و همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در سپاه به سراغ حجتالاسلام سید "احمد محیالدینمیرمرشدی" نماینده سابق نیروی هوافضای سپاه رفتیم و با وی به گپ و گفتی پیرامون موضوع نقش معنویت درمیان پاسداران و ایفای نقش سپاه در تحقق شعار سال پرداختیم. مشروح این مصاحبه در پی آمده است:

برای شروع مصاحبه بفرمایید که تأثیر نقش معنویت در آمادگی رزم تا کجاست؟

میدانید که شعار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» است و این آیه دستور می دهد آنهایی که برای دین خدا ارزش قائلند و به روح آرمانی اسلام عزیز وفادار هستند آمادگی همه جانبه خود را برای دفاع از حریم اسلام در خود به وجود آورند. این آمادگی تقویت توان نظامی و قدرت سلاحهای مقابلهگر با اسلحههای نظام سلطه و تقویت ایمان، شور، هیجان و معنویت نیروهای مجاهد در این عرصه را شامل میشود.

قدرت معنوی و قدرت نظامی دو بازوی اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به همین خاطر اعتقاد دارم که اگر خدایی ناکرده قدرت معنوی در بین پاسداران مجاهد کاهش پیدا کند فروانیِ سلاح نمیتواند موجب ایجاد انگیزه در مقابله با دشمنان قسم خورده بشود. با نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درمییابیم عاملی که توانست گروههای منافق و مزدور را از پای درآورد و آمریکا را در طبس به خاک بنشاند، کومله و دمکرات را در کردستان به زانو درآورد و صدام و حزب بعث را در مرزهای جمهوری اسلامی در طی 8 سال دفاع مقدس در عین نابرابری متوقف کند، تعالیم معنوی بود که توسط فرزندان معنوی حضرت امام خمینی(ره) به نقل از قرآن و اهل بیت، تبیین شد.

این توان و قدرت به وسیله اساتیدی برجسته همچون شهید بزرگوار استاد مطهری و همت والای شهید آیت الله محلاتی به پاسداران و رزمندگان ما القا شد، به گونهای که 220 هزار شهید و 500 هزار جانباز و آزاده که عمدتاً پاسدار و بسیجی بودند شاهدی بر این مدّعا هستند که حیات معنوی مجاهدان فی سبیل الله زیربنای حیات مادی آنان و جهاد اکبر آنها مقدمهای برای جهاد اصغرشان محسوب میشود.

میزان آمادگی معنوی رزمندگان سپاه اسلام به ویژه نسل جدید پاسداران را چگونه ارزیابی میکنید؟

جوانانی که در سپاه پاسداران پس از دفاع مقدس گزینش شدهاند فرزندان خَلَف و صالح همان پدرانی هستند که قبل از آنان در دفاع از انقلاب اسلامی مجاهدانه حضور پیدا کردند و از مقابله با دشمن قدّار هیچ واهمهای نداشتند. این فرزندان دوران شکوهمند انقلاب اسلامی را به چشم دیده و در روند دشمنیهای نظام سلطه با این انقلاب حضور فعال داشتهاند و شاهد تحولات بین المللی چه در میان دوستان و چه در میان دشمنان انقلاب اسلامی بودهاند؛ بنابراین آگاهانهتر و با درکی عمیقتر و رشادتی بیشتر از پدرانشان در صحنه حضور خواهند یافت. البته مسئولان و دستاندرکاران امور فرهنگی و عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح وظیفه دارند که برای تقویت هرچه بیشتر و برای رشد و تعالی معنوی آنها و خانوادههایشان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.

با توجه به نامگذاری سالروز شهادت استاد مطهری به هفته عقیدتی سیاسی بفرمایید اقبال پاسداران به آثار شهید مطهری چگونه است؟

اگر کتابها و آموزههای تهیه شده توسط پژوهشکده شهید محلاتی و سایر مراکز سپاه را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید، عمدتاً خط فکری استاد شهید مطهری در این مجموعههای ارائه شده قابل دریافت است و نظرات آن استاد شهید در این آموزهها به صورت چشمگیری دیده میشود.

به نظرشما سپاه باید چه برنامهای برای ترویج آثار شهید مطهری در سطح کارکنان پایور و سربازان داشته باشد؟

مفاهیم و تعالیم استاد مطهری به دقت مورد فهم قرار گرفته و در کتب درسی مراکز آموزشی دانشکدهها و آموزشگاههای مرتبط با سپاه و بسیج گنجانده شود. مربیان، اساتید و معلمان مجموعههای سپاه و بسیج از این تعالیم برخوردار بوده و در کلاسهای خود اندیشههای آن استاد را به نسلهای بعد منتقل کنند.

اخیراً در جبهه دشمنان اسلام با جریانات سلفی و تکفیری مواجه هستیم. بفرمایید برای آشنایی پاسداران با این جریانات معارض چه برنامههای آموزشی باید تمهید شود؟

خوشبختانه استاد شهید مطهری در تبیین علمِ کلام و تفاوتهای نظری در مبحث عرفانشناسی و فلسفه اسلام و دیدگاههای تشیّع، مطالبی بسیار گسترده و قابلِ فهم را از خود به جای گذاشته است. ضمن اینکه ایشان شیوه برخورد با جریانهای نوظهور را کاملاً به صورت شفاف بیان داشتهاند. خوشبختانه امروز اساتیدی همچون آیتالله جعفر سبحانی در بیان جریانشناسیِ وهابیّت و مسلکهای انحرافی کتابهای ارزشمندی را از خود به جای گذاشتهاند.

آیت الله مصباح یزدی در معرفی عرفانِ انحرافی و تبیین جریانِ روشنفکری جدید نقطه نظرات ارزشمندی را دارند و همچنین اساتیدی چون "هادی معرفت" نیز با پاسخگویی به شبهاتِ اعتقادی و بیانِ روشن مفاهیم دینی جای هیچ گونه ابهامی را باقی نگذاشتند. پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه یک کتابخانه غنی و قابل دریافت حاوی پاسخگویی به هزاران شبهه را در اختیار دارد و به جرأت میتوان ادّعا کرد که از نظر تئوریک هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و سپاه میتواند از طریق شبکه سراسری شباب و فضای مجازی به راحتی با بدنه بسیج و سپاه ارتباط برقرار کند و به صورت مستمر در راه زنده نگهداشتن اندیشههای نسل جوان حاضر در مجموعه سپاه اقدام کند.

به نظر جنابعالی در شرایط فعلی مهمترین تهدید کشور کدام است و سپاه در قبال آن چه وظیفهای دارد؟

مهمترین تهدید، جدا شدن نسلِ امروز از خط ولایت فقیه است. یعنی اگر نسلِ امروز خطِ حرکتی خود را از ولی فقیه دریافت کند قطعاً آسیبی به او نخواهد رسید. اما اگر دیگران برای او خطِ مشی مشخص کنند، دچار تزلزل و چندگانگی فکری خواهد شد.نکته دوم و عامل موثر دیگر مسئله وحدت و انسجام درونی است که سپاه و بسیج در وحدت بخشی اجتماع بسیار تأثیرگذار خواهند بود. زیرا انسجامِ درونی نیروهای مسلح به انسجام جامعه بزرگ ایران و جهان اسلام کمک خواهد کرد. سومین و مهمترین عاملی که امروز لازمه حرکت ماست شناختِ عمیق از حرکت بیداری اسلامی ملتهای به پا خواسته و ایجاد ارتباط با آنان، میتواند در توان بخشی انقلاب اسلامی نقش موثری را ایفا کند. چرا که حمایتهای همه جانبه از نهضتهای بیداری بخش در کشورهای اسلامی نقش موثری در بقاء و دوام انقلاب اسلامی خواهد داشت.

برترین عاملی که میتواند نیروهای مسلح را به ثبات برساند تقویت ایمان، معنویت و حفظ بالندگیِ روحی است. توجه به عبادت در رأس آن نماز، پرداختن به دعا و مناجاتهای شبانه و تقویت خودسازی فرهنگی و سازمانی میتواند سپاه را در عرصه مقابله با تهاجم احتمالی ثابت قدم و محکم نگه دارد.

به عنوان سوال آخر بفرمایید سپاه پاسداران در تحقق شعار سال به ویژه فرهنگسازی مدیریت جهادی چه نقشی را می تواند ایفا کند؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تجربه 34 ساله خودش مدیریت جهادی را در عرصههای مختلف به نمایش درآورده است. در این جا نیاز است که برخی از آن موارد را متذکر شوم:

1- زمانی که هیچگونه سلاح و مهّماتی در اختیار سپاه نبود و سپاه هنوز سازمان متشکلی نداشت پاسداران با مدیریت جهادی میتوانستند خود را در صحنه نبرد با جریانات پیچیدهای مثل حزب دموکرات و کومله در کردستان و ارومیه و همچنین دوران دفاع مقدس تثبیت کنند. یعنی در حالی سپاه شکل گرفت که عناصر آن صددرصد در حال نبرد بودند. این امر نشان میدهد که در اوج مبارزه نیز میتوان به سازماندهی و انسجام بخشی که رکن اساسی یک مدیریت است، همت گماشت.

2- دشمنان، ما را از داشتن سلاح و مهّمات و آموزههای جنگ و نبرد محروم ساخته بودند و اگر مدیریتِ جهادی وجود نداشت، هیچگاه سپاه قادر نبود در مقابله با یک نبردِ نابرابر به آمادگی نظامی و تجهیزاتی دست یابد.

3- دفاع مقدس مملوء از موانع و سدهای آهنینی بود که دشمنان برای مانعتراشی جلوی مجاهدان ما قرار دادند. به همین خاطر است که بسیاری میگویند مهندسی در جنگ از مشکل ترین کارها به حساب میآمد. اگر حضور سنگرسازان بی سنگر در عرصه مدیریت جهادی نبود و اگر روح ابتکار و خلاقیت از نظام مهندسی سپاه توسط سرداران شهیدی مثل شهید "سلمان صفوی" وجود نداشت، قطعاً ما در عملیات فاو، بدر، محرم، بیت المقدس، خیبر و بسیاری از عملیاتهای مهم دفاع مقدس نمیتوانستیم با دشمن، مقابله کنیم. مدیریت جهادی بود که به نیروهای ما قدرت بهره وری از خلاقیتها را عطا کرد.

4- اگر به متوسط سن فرماندهان عالی رتبه سپاه در جنگ نگاه کنید در مییابیم که جوانان 18 تا 25 ساله ما حماسههای بزرگی را خلق کردند و این بهره وری از انسانهای توانمند و رشد پلکانی مدیران در صحنه عمل از ویژگیهای بارز مدیریت جهادی است که سپاه این مدال را در پیشانی خودش دارد. شهیدانی چون همت، ردّانی پور، میثمی، خرازی، باکری، زین الدّین و صدها نمونه از این مردان بزرگ گواهی بر این مدّعاست. فرماندهان گردانها، گروهانها و دستهها در جنگ تحمیلی همه براساس میزان توانمندی، ایثار، ازخودگذشتگی، شجاعت، غیرت و جوانمردی مسئولیت میگرفتند که اینها همه شاخصههای یک مدیریت جهادی است.

5- در عرصه سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتخار آن را دارد که در ساخت دهها سدّ عظیم، کیلومترها ریل گذاری قطار سراسری کشور، حفر تونلها و ساخت هزاران کیلومتر جاده، ساخت صدها پل پیشرفته، ساخت صدها پروژه نفتی و پتروشیمی، ساخت صدها امکانات عظیم و پیشرفته نظامی، سهم والایی را برعهده داشته باشد، که همه اینها نشانه نقش سپاه در مدیریت جهادی و تولید ملّی و اقتصاد مقاومتی است. امروز سپاه رسماً اعلام کرده که به صورت عملی آمادگی دارد تا دولتمردان را در تحقق اقتصاد مقاومتی یاری کند.

6- بسیج سازندگی خود سند روشنی است از عزم سپاه و بسیج در امر ساختن کشوری آباد با استفاده از توانمندی بومی و بسیج همه عناصر داخلی.

گفتگو از مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار