صفار هرندی:

بارزترین ویژگی مرحوم فردی راه‌اندازی پاتوق‌های ادبی بود

صفار هرندی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، که باید پاتوق‌هایی با هر نوع مشربی تشکیل داد، گفت: هر کدام از این پاتوق ها می‌تواند مجمع هنری و ادبی باشد و برای جوانان مفید، البته در رأس آن مدیری با روحیات و سعه صدر امیرحسین فردی را می‌طلبد.
کد خبر: ۱۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵ - 28April 2014

بارزترین ویژگی مرحوم فردی راه‌اندازی پاتوق‌های ادبی بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد سابق در مراسم سالگرد درگذشت مرحوم امیرحسین فردی، اظهار کرد: یکی از بارزترین ویژگی امیرحسین فردی موسس بودن و راه انداختن پاتوقها و مجالس ادبی بود، او موسس کیهان بچهها و پاتوق ادبی برای نویسندگان بود.

هرندی از اعتقادات راسخ و مستحکم مرحوم فردی گفت و ادامه داد: او در زندگی شخصی خود اعتقادات قوی داشت و با آن اعتقادات زندگی میکرد. البته من دقیق نمیدانم این اعتقادات درست از چه زمانی شکل گرفت، ولی به قدر مسلم معتقدم اعتقاداتش بعد از انقلاب با یک خط مشی همراه بود و تا آخر عمرش از این مشی پا فرا نگذاشت و در راه درست قدم برداشت.

وی با اشاره به تعهد امیرحسین فردی در کار، تصریح کرد: زندگی اعتقادی و تعهد انقلابی او را در تک تک لحظات زندگیاش میتوان حس و مشاهده کرد، حقیقتا یکی از مثالهای ذهنیام در مورد تعهد به کار آقای فردی است که انصافا حق را انجام میدادند.

هرندی افزود: امیرحسین فردی (پدر معنوی داستان انقلاب) در کنار تعهدات کاریاش زندگی عاطفی و سرشار از احساسات داشت، با دوستانش ارتباط صمیمانه و سرشار از محبت داشت. با توجه به اینکه به شدت در وادی مهر و محبت سنگ تمام میگذاشت، اما ایرادات را هم گوشزد میکرد تا اگر نقصی وجود دارد برطرف شود.
وی با اشاره به نظم امیرحسین فردی در کارهایش اظهار کرد: همچنین او به ورزش و خصوصا فوتبال اهمیت میداد و عدهای او را به نام امیرخان کاپیتان در بازی فوتبال صدا میزدند.

وی افزود: حضور ۳۰ و اندی سال در ادبیات انقلاب و کیهان بچهها سابقه کمی نیست، امیرحسین فردی این قابلیت را داشت که خود را با دغدغههای کودکان همسو کند و برای آنان داستان بنویسد و این از خصوصیت منحصر به فرد او به شمار میرود.

هرندی در ادامه تصریح کرد: تا آنجایی که اطلاع دارم و از خود مرحوم فردی شنیدم، ارادت خاص و رابطه عمیق و صمیمانهای با مادرش داشت و همان گونه که دوستان اشاره داشتند بعد از فوت مادرش به یکسال نکشید که امیرخان هم به مادر عزیزش پیوست.

وی با اشاره به خاطرهای در یک مهمانی که مرحوم فردی حضور داشتند و لب به غذا نمیزدند، گفت: دیدم که مرحوم فردی غذا نمیخورند و در خودشان هستند از او قضیه را جویا شدم و او گفت که از وقتی در تلویزیون فیلم بچههای پریشان افغانستان (زمانی که این کشور توسط نیروهای امریکایی اشغال شده بود) را دیده است نمیتواند چیزی بخورد. تا این اندازه مرحوم فردی مهربان و با عطوفت بودند.

وی خاطرنشان کرد: وجود امیرحسین فردی به عنوان سرمنشا یک حلقه ادبی بیسار خوب بود که متاسفانه او را از دست دادیم. کاش ما از امیرحسین فردی ۱۰ها امیرحسین فردی دیگر داشتیم تا کمبود او را کمتر در ادبیات انقلاب و پاتوقهای ادبی حس میکردیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، که باید پاتوقهایی با هر نوع مشربی تشکیل داد گفت: پاتوقهایی مانند پاتوق شعر، پاتوق فیلم و... هر کدام از این پاتوقها میتواند مجمع هنری و ادبی باشد و برای جوانان مفید، البته در رأس آن مدیری با روحیات و سعه صدر امیرحسین فردی را میطلبد. که به عنوان سرپرست و هدایت کننده در میان هنرمندان باشد.

هرندی در پایان گفت: توفیق بزرگی است که آدم بتواند مانند امیرحسین فردی شمع جمع باشد. امیدوارم زندگی سالم او را منشاء راه خود قرار دهیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار