«دست‌خط مقاومت»

دست‌نوشته‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره ۴۳ کتاب ادبیات دفاع مقدس(۳)

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌صورت چند رسانه‌ای اقدام به بازنشر کتاب‌های تقریظی معظم‌له با عنوان «دست‌خط مقاومت» کرده است.
کد خبر: ۲۳۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵ - 09July 2014

دست‌نوشته‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره ۴۳ کتاب ادبیات دفاع مقدس(۳)

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دوران دفاع مقدس که به پایان رسید تعدادی از نویسندگان برای بازروایی آنچه در آن دوران بر رزمندگان گذشت، کتابهایی را به رشته تحریر در آوردند و مقام معظم رهبری نیز بر تعدادی از این کتابها تقریظهایی را برای این قبیل کتاب ها نوشتند؛ به همین خاطر دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای بهصورت چند رسانهای اقدام به بازنشر کتاب های تقریظی ایشان با عنوان «دستخط مقاومت» کرده است.

بر این اساس آنچه در ادامه آمده باز نشر کتاب های تقریظی مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس است که توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای منتشر شده است.

شانههای زخمی خاکریز

نویسنده: صباح پیری

مجموعه خاطرات یک امدادگر دوران دفاع مقدس است. صباح پیری در خاطراتش خوب دنیای پر افت و خیز امدادگران را تصویر می کند. رهبر انقلاب در مورد این کتاب چنین نوشته اند که در این نوشته هر چه به آخر نزدیک می شویم، روح اخلاص و صفایی که در آن موج میزند را بیشتر حس میکنیم.

در این نوشته هرچه به آخر نزدیکتر میشویم، روح اخلاص و صفائی را که در آن موج میزند بیشتر حس میکنیم. من به حال خود حسرت میخورم و به این جوانان شجاع و باایمان و فداکار غبطه میبرم که در عمری کمتر از نیمهی عمر ما، به مقاماتی رسیدهاند که امثال من با خواندن شرح آن، احساس عروج معنوی میکنند.. خدا کند در کشاکش زمانه، آنچه را در معراج جهاد و فداکاری بهدست آوردهاند بتوانند بخوبی حفظ کنند.. این نوشته هنرمندانه و دارای نثری استوار نیز هست که ارزشش را بیشتر میکند. ویژگی مهّم این کتاب آن است که حال امدادگران را شرح میکند بسیار لازم بوده و هست که جبههگیان رستههای غیر رزمی مانند: جهادگران، امدادگران، رانندگان، آشپزها و تدارکاتیها که هر کدام عالم مخصوص به خود داشتهاند، و بعضاً فداکاریشان از رزمندگان خطوط مقدم کم خطرتر نبوده بلکه حتی پرخطرتر هم بوده (مثل سنگرسازان و خاکریززنان)، نیز شرح خود را بنویسند، یا بگویند و کسی بنویسد. باری از این جوان عزیز و از ناشرین باید تشکر کرد.

۷۱/۱/۶ و ۲۱ رمضان المبارک ۱۴۱۲

سفر به قلّهها

پدید آورنده: هدایت الله بهبودی

این کتاب مربوط است به جنگ در مناطق کوهستانی غرب کشور و شرق عراق. گزارش اول مربوط به عملیات آزاد سازی حلبچه است. گزارش بعدی از منطقه عملیاتی بیتالمقدس ۶ و گزارش آخر هم حکایتی است از عملیات مرصاد. از ویژگی های بارز این اثر گزارشهای پرتوصیف و قلم روانی است که مناطق عملیاتی در صریح و شفاف تصویر میکند.

گزارش اوّل، حرفه ای و هنرمندانه، شرح کوتاهی از اوّلین ساعت بمباران سیانوری حلبچه، ارائه کرده است که بسیار مغتنم است، و نیز اشاره ای به وضع اسرای عراقی در پشت خط اوّل دارد که آن هم جالب و مهّم است. گزارش کوتاه دوم از همان نویسنده است. گزارش بعدی که به زبان روزنامه ای و در سبک گزارش های مطبوعات غربی و به تقلید از آنها نوشته شده حاوی مطلبی چندان مهم نیست، بعلاوه که گسیختگی در ذهن و نارسائی در زبان هم گاه در آن هست، ولی از این جهت که تصویری ـ گرچه مبهم ـاز کردهای اتحادیه میهنی ارائه کرده، مغتنم است. گزارش چهارم درباره حمله عراق به جنوب پس از قبول قطعنامه (تیرماه ۶۷) و از آن جالب تر، شرح انهدام منافقین در غرب کشور و تپه حسن آباد است. گزارش خوبی است. تکیه بر بچههای جنوب(فقط) برایم مفهموم نشد هرچند ناگفته ماندن چیز مهمی در آن واقعه، برایم کاملاً مفهموم بوده و هست! گزارش آخر ـ از همان نویسنده (نویسنده گزارش چهارم!) ـ چیزی نیست جز قلم انداز یک نویسنده خوش ذوق که جز پاسخ به احساسات، هدفی از نوشتن ندارد..

این گزارش ها را در ۱۸ اسفند ۷۰ تمام کردم و نه چندان خوشحال..!

ضربت متقابل

نویسنده: حسین بهزاد، گلعلی بابایی

دومین جلد از مجموعه مستند نگاری تاریخ لشکر ۲۷ محمد رسول الله در جنگ تحمیلی است. درباره کارنامه عملیاتی این لشکر، در عملیات رمضان از تیر تا پایان شهریور ماه ۱۳۶۱ است. ضربت متقابل در دوازدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

«کتابهایی مانند ضربت متقابل و هم پای صاعقه، باید کتاب های رایج دست کارکنان در سطح سپاه و خانواده هایشان باشد.»

عباس دست طلا

نویسنده:محبوبه معراجی پور

خاطرات عباسعلی باقری، یکی از صنعتگرانی است که در جبهه های هشت سال دفاع مقدس حضور فعال داشته و به جای گرفتن اسلحه در دست، آچار پیچگوشتی در دست گرفته است. در صفحهی تقدیمیهی کتاب نوشته شده است: تقدیم به همهی بسیجیان فنی و تعمیرکار! از همین جا معلوم میشود با یک کتاب متفاوت روبهرو هستیم...

«این کاری که اخیرا شروع شده که از شماها با این جزئیات و ریزه کاری ها خاطرات میگیرند،این هم کار خیلی خوبی است. ما دو جلد از این کتاب های شما را خواندیم، یکی کتاب آقای بنائی را خواندم یکی هم کتاب این حاج آقای عباس دست طلا را که مفصل و با جزئیات خواندم. خیلی خوب بود انصافا، مخصوصا کتاب ایشان. هم مطلب در آن زیاد بود هم آثار صفا و صداقت در آن کاملا محسوس بود و انسان میدید. خداوند ان شاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد.»

عبور از آخرین خاکریز

نویسنده: محمد حسین زوار کعبه

کتابی است از خاطرات اسیر عراقی، دکتر احمد عبدالرحمن که در آخرین ساعات آزادی خرمشهر خود و دوست مجروحش را تسلیم رزمندگان ایرانی میکند. رهبر انقلاب در مورد این کتاب می نویسد:« به جاست اگر همه یا بخشی از این کتاب به زبان های اروپایی ترجمه و در پاورقی روزنامه هایشان منتشر شود.»

بسمه تعالی

درشب سهشنبه ۷۰/۹/۱۹ مطالعهی آن تمام شد آن را ازنظر داستانی و نیز اشتمال بر مطالب مفید،

بهترازخاطرهی اسیر دیگر عراقی که او نیز پزشک بوده است، یافتم بجاست اگر به زبانهای اروپائی همه یا بخشی ازآن ترجمه و در پاورقی روزنامههاشان منتشر شود، مخصوصاً بخش اوّل آن یعنی از ص۱۱.

 

فرمانده من

نویسنده: جمعی از نویسندگان

مجموعه کتابهای «یادنامه» با موضوع «جنگ ایران و عراق» است. هفت نویسنه سرشناس ادبیات پایداری نوشته اند. رحیم مخدومی یادوارهای از فرمانده، مدنی نوشته است. رحیم مخدومی و دیگر نویسندگان کتاب هر یک روایتی از یک فرمانده را به نگارش درآوردهاند. کتاب علاوه بر روحیههای شخصی فرماندهان به بخشهایی از سلوک نظامی و رزمی آنها هم میپردازد.


السلام علیکم یا اولیاء الله و احبّائه، السلام علیکم یا اصفیاء الله و خیرته، السلام علیکم یا انصار دین الله و اعوان ولیه.. ای آیتهای خدا،ای معجزههای ایمان، ای نشانههای تعالی جاودانه انسان .. ای گل های محمّدی که فساد و آلودگی جهان امروز نتوانست از شکوفائی بازداردتان، برقی شدید و دنیای تاریک را روشن کردید، حجّتی شدید بر آن کوته نظران که بالندگی انسان الهی را در عصر تسلّط مادیّت ناممکن میدانستند. خاطره مسلمانان صدر اسلام را زنده کردید و صدق و اراده و فناء فیالله را حتی بیش از آنان به نمایش گذاشتید.. آنان به نفس پیامبر و نزول پیاپی آیات قرآن دل را گرم و جان را تازه میکردند اما شما چه؟!! حقاً خلوص و تقوا را مجسّم کردید و برای آن امام بحق که مظهر خلوص و تقوا بود سربازانی شایسته شدید.. سلام الله علیه و علیکم و هنیئاً لکم رحمة ربکّم .. کتبه بیمناه الوازرة اسیر امانیه و ذلیل نفسه علی الحسینی غفر الله له و رحمه و حشره مع اولیائه و الحقه بهذه الزمرة الطیبة. آمین.

این کتاب در ۱۳ رجب ۱۴۱۱ با چشمی لبریز اشک شوق و حسرت زیارت شد.

شوخ طبعی ها

نویسنده: سید مهدی فهیمی

حُسن خُلق و خُلق حُسن داشتن ، خوشباشی و وقت خوشکردن وادخال سرور با مزاح و مطایبه؛شاه بیت مشترک مثنوی (( فرهنگ جبهه)) و رزمندگان راوی آن است تا با خُلق محمدی، رنگ و رمق از سختیها و پیشامدهای ناگوار جنگ کاسته و بر همت و مقاومت خود و هم سنگران بیفزایند که زبان خوش، سوپاپ اطمینان همه فشارهاست. در عرصه فرهنگ رفتاری جبهه، این موضوع باعث تبسم و گلخند و گاه پیدا شدن دندانهای ثنایا و نواجذ و تسری انبساط خاطر متراکم شده در وجود نازنین لبخند زنندگان به مرگ شده و صمیمانه خواننده را با خود همراه میکند تا خاکریزهای اول و آدمهای خاکیتر از لباسهای ((پاکی))!

«وقتی که جلد اول کتاب شما، فرهنگ جبهه، در آمد، طبعاً، به طور عادی، مثل بقیه منشوراتی که پیش من می آورند، نشستم آن را خواندم. این کتاب از بس من را جذب کرد، تا آخرش خواندم. بعد دیدم این کافی نیست، به خانه بردم و گفتم همه بنشینید این کتاب را بخوانید! در جمع خانواده، جاهایی از کتاب را خود بازکردم و خواندم. گفتم که این کتاب اصلاً باید در فضای خانه ها باشد و همه باید آن را همیشه داشته باشند.

شما اصطلاحات کتاب فرهنگ جبهه را جمع کردید؛ این اصطلاحات خیلی ارزش دارد. مجموعه آن به صورت یک ماده ی خام تاریخی و به صورت یک سند تاریخی، الان در اختیار ماست. براساس سند تاریخی، کارهای گزارشی فراوانی ممکن است انجام بگیرد. چقدر خوب است ک آن کسانی که فیلم می سازند، یا قصه می نویسند، یا شعر می گویند، یا نمایشنامه می نویسند، از این نوشته هاو این اسناد استفاده کنند.آن وقت کارآیی این نوشته های شما به حد نهایت می رسد که در ادبیات و در هنر رایج مربوط به جنگ بیاید و به خورد آن ها برود؛ همچنان که آن اسم ها و لقب هایی که به آن ها اشاره کردید، مثل حسن بی ریا، خودش موضوع یک داستان است. این باید بیاید و مثل نگینی که انسان در جای مهمی آن را می نشاند، در جای مهمی قرار بگیرد.»

گزارش یک بازجویی

نویسنده: مرتضی بشیری

این کتاب حاصل مراحل بازجویی و زندگی اردوگاهی سرهنگ محمدرضا جعفرعباس الجشعمی است وقتی به دست نیروهای ایرانی در جنگ اسیر شده بود. «گزارش یک بازجویی توسط «مرتضی بشیری» نوشته شده و اولین نوبت چاپش در سال ۶۹ بوده است.


بسم الله الرحمن الرحیم

اثر جالبی است. ابتکاری و نمونه نیز هست. توصیفهای آن از طبیعت، حوادث جنگی، وضعیّت های طبیعی بس زیبا است. در آن مبالغاتی در بیان و یکسونگریهائی در قضاوت و گاه برخی تنگنظریها و حتی سایهئی از خودستائی هست.. که میشود به جنبههای مثبت کتاب بخشیدشان .. ! در شب شنبه چهارم اسفند ۶۹ در لحظاتی از بدخوابی عصبی مطالعهی آن ـ که لحظاتی کمابیش مشابه را قبلاً هم فرا گرفته بود ـ به پایان برده شد.. کاش میفهمیدم چقدر از آن حقیقی و چقدر داستانسرائی است..

 

لشکر خوبان

لشکر خوبان روایتی داستانی از حوادثی بزرگ بود که راویاش، مهدیقلی رضایی در آن از بیش از چهار صد همرزمش یاد کرده بود که اغلب آنها به قافله شهدا پیوسته بودند. خاطرات رضایی و قلم سپهری بدون رودروایستی «جنگی که بود» را به تصویر کشیدند. علاوه بر جزییات فراوان شناساییها، آموزشها و عملیاتها، شوخیها، اشتباهات، انتقادات صریح از تغییر روحیهها در اواخر جنگ گفته شده است.


بسم الله الرحمن الرحیم

این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمردهایم بیآنکه از ریزهکاریها و نقشهای معجزآسای تشکیل دهندهی آن و رنگ آمیزیهای بینظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه کاریهای حیرت انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آنچه دربارهی عملیات بدر و الفجر ۸ و کربلای ۵ و کربلای ۴ و بیت المقدس ۲ و ۳ در این کتاب آمده از بخشهای برجستهتر آن است. همچنین مجاهدت ها در کوه های غرب؛ در ماووت و گردهرش و قامیش دیگر آن بلندی های سخت، و نیز آنچه به یگان ها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط می شود و نیز بخش های دیگری از آن در خور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود. فروردین ۹۲

مدال و مرخصی

نویسنده:هدایت الله بهبودی

مجموعه یازده یادداشت از یک اسیر عراقی است که اتفاقات جنگ را از دید یک عراقی تصویر میکند. خواندن خاطرات جنگ از دید دشمن هم عبرتآموز است و هم گاهی جذاب. یادداشتهای این مهمان عراقی توسط هدایتالله بهبودی ترجمه شده است. کتاب بیش از ۱۵ نوبت تجدید چاپ را تجربه کرده است.


بسم الله الرحمن الرحیم

این یکی از زیباترین و قویترین یادداشتهای جنگ است. متن و ترجمه هر دو قوی است. این سند، مکمّل سندهایی است که از نوک قلم بسیجیان روشندل و باصفا و مظلوم و شجاع ما به یادگار مانده است. ۷۰/۹/۱۹

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لیلا سرمدیان
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
با سلام.لطفا فهرست 43 کتاب دفاع مقدس که مقام معظم رهبری بر آنها دست نوشته دارد را منتشر کنید.
نظر شما
پربیننده ها