«دست‌خط مقاومت»

دست‌نوشته‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره ۴۳ کتاب ادبیات دفاع مقدس (۴)

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌صورت چند رسانه‌ای اقدام به بازنشر کتاب‌های تقریظی معظم‌له با عنوان «دست‌خط مقاومت» کرده است.
کد خبر: ۲۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸ - 10July 2014

دست‌نوشته‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره ۴۳ کتاب ادبیات دفاع مقدس (۴)

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دوران دفاع مقدس که به پایان رسید تعدادی از نویسندگان برای بازروایی آنچه در آن دوران بر رزمندگان گذشت، کتابهایی را به رشته تحریر در آوردند و مقام معظم رهبری نیز بر تعدادی از این کتابها تقریظهایی را برای این قبیل کتاب ها نوشتند؛ به همین خاطر دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای بهصورت چند رسانهای اقدام به بازنشر کتاب های تقریظی ایشان با عنوان «دستخط مقاومت» کرده است.

بر این اساس آنچه در ادامه آمده باز نشر کتاب های تقریظی مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس است که توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای منتشر شده است.

مقتل

نویسنده: محمد بکایی

مقتل مجموعه ای از هفت داستان با موضوع دفاع مقدس است. نویسنده توانسته با قلمی روان و توصیف دقیق جزئیات داستان هایی را خلق کند که البته واقعیاند و خواننده را با متن حادثه درگیر میکند. کتاب ماجرای محاصره شدن عدهای از رزمندگان، کتک خوردن، شهادت و نهایتا اسارت آنها و مقایسه آن با وقایع کربلاست.

«جزوه ای به نام مقتل دیدم، که آن لحظه های حساس و تعیین کننده را شکافته بود؛ نقاطی که اصلاً مفاهیم اسلامی در آنجا خودش را نشان می دهد. در لشکرکشی، به عنوان کلان کار، چیزی از مفاهیم اسلامی دیده نمی شود. همه دنیا لشکر کشی می کنند. همه دنیا می جنگند. همه دنیا یک روز می برند و یک روز می بازند. همه گریز دارند. همه هم حمله و فداکاری دارند. اما آن جایی که بخصوص تفکر و روحیه و منش اسلامی خودش را مشخص می کند، جاهای خاصی است.

آنجاها را جستن و روی آن ها تکیه کردن و آن ها را خوب بیان کردن، حقیقتاً کار بسیار برجسته و مهمی است. خوشبختانه کارهای شما از همین قبیل است.»

نجیب

نویسنده: جمعی از نویسندگان

عنوان داستانی کوتاه از محمدجواد جزینی است که در کنار داستانهای کوتاه دیگری در یک مجموعهای به همین نام منتشر شده است.در این مجموعه به غیر از داستان «نجیب» داستانهای دیگری همچون «کپه لرزان» از م. نصرآبادی، «چوب بیصدا» از محمد بکایی، در یک شب خودمانی» از علیاکبر عسکری، «فصل گلابی ـ الف» از جواد جزینی دوست، «کوچک من»از رضا بهرامی و «سرلشکر عراقی» از اسماعیل رمضانیان منتشر شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

روحیات بسیج ـ این پدیدهی استثنائی دوران جنگ ـ در این کتاب، خوب تصویر شده است: شجاعت، پاکدلی، روح دینی، شوخ طبعی و .. در بدخوابی شب سهشنبه ۷۰/۹/۱۹ مطالعه شد.

 

نورالدین پسر ایران

نورالدین پسر ایران» کتاب خاطرات سید نورالدین عافی است؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که مانند دیگر رزمندههای نوجوان ایران با تلاش و زحمت فراوان رضایت والدین و مسئولین را برای اعزام به مناطق عملیاتی جلب کرد و از دی ماه ۱۳۵۹ -یعنی تنها سه ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی- به جبهههای نبرد با متجاوزان رفت.


بسم الله الرحمن الرحیم

این نیز یکی از زیباترین نقاشیهای صفحه پُرکار و اعجاز گونه هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشتهاند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرینزبانی که از قریحه ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازکاندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشههائی که عادتاً در بیان خاطرهها نگفته می ماند، از ویژگی های برجسته این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکارانه همسری است که تلخیها و دشواری های زندگی با رزمنده ای یک دنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است.

ساعات خوش و با صفائی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم والحمد لله۹۰/۱۰/۲۰

نونی صفر

نویسنده: سید حسن شکری

شرح دیدهها و خاطرات سید حسن شکری که از رزمندههای گردان حبیب بن مظاهر بوده است. چگونگی رزم در برخی عملیاتها مانند والفجر۸ و کربلای ۸ از موضوعات این کتاب است. از نظر رهبر انقلاب« این نیز از جمله سندهای دقیق دوران دفاع مقدس است که باید از نویسنده آن بسیار متشکر بود. صفا و معنویت در این کتاب موج میزند.»


بسم الله الرحمن الرحیم

این نیز از جمله سندهای دقیق دوران دفاع مقدس است که باید از نویسنده آن بسیار متشکر بود. صفا و معنویت در این کتاب موج میزند. ۷۰/۹/۲۱

 

 

همپای صاعقه

«همپای صاعقه» کارنامهای تاریخی و مستند از شکلگیری لشکر۲۷ محمد رسول الله(ص) است. روایتی از یک مقطع زمانی شش ماهه از جنگ تحمیلی. از ابتدای دی ماه ۱۳۶۰ تا اواخر تیر ماه گرم سال ۶۱. موضوع اصلی کتاب شرح مستند مراحل آغازین تاسیس تیپ نظامی محمد رسول الله(ص) است و نقش این تیپ را در دو عملیات بزرگ فتحالمبین، بیتالمقدس و لبنان بیان میکند.

بسم الله الرحمن الرحیم

«این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می توان ده ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت های حیرت انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و با عظمت عملیاتی چون فتح المبین و بیت المقدس پدید آمده و برترین های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعهی نمایشگاه بینظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان میدهد. این مردان بزرگی که نام آنها بسی آسان بر زبان و دلِ غافل ما میگذرد از جنس همان اِخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام الله علیه آنها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد.

در روز و شبهائی از آبان و آذر۸۶ صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.»

هنگ سوم

نویسنده: مجتبی الحسینی

خاطرات یک پزشک اسیر عراقی به نام مجتبی الحسینی است. خواندن داستان جنگ و اتفاقات آن از دید یک عراقی می تواند جذاب و همچنین مفید باشد.


بسم الله الرحمن الرحیم

در روزها و شب های اوائل آبان ۷۰ این کتاب مطالعه شد. موضوع، برای ما که این سوی خطّه نبرد را دیدهایم، قهراً جالب است. اما نوشته از لحاظ بازسازی صحنهها و ترسیم حالات و خصوصیات، ضعیف است. نویسنده البته یک نویسنده حرفهئی نبوده است امّا همین که فرصت کرده در گرفتاری جنگ، یادداشت هایی بردارد سپس از حافظهی خود کمک بگیرد و دیدهها را در دوران اسارت بر روی کاغذ بیاورد، بسی موجب تقدیر است. ترجمه خوب است.

یادداشتهای خرمشهر

نویسنده: بهروز مرادی

این کتاب مجموعه یادادشت ها و نامه های شهید بهروز مرادی است. بهروز مرادی اصالتا اصفهانی بود اما در خرمشهر بزرگ شد و هنگام آغاز جنگ با بقیه رزمندگان در دفاع از خرمشهر همراه شد. بهروز نقاش زبردستی بود. تابلوی معروف «به خرمشهر خوش آمدید. جمعیت، ۳۵ میلیون نفر» از کارهای خلاقانه اوست.


بسم الله الرحمن الرحیم

خدا غریق رحمت کند این شهید عزیز را که در سال های منتهی به ۶۴ یعنی در بحبوحه شور و هیجان دفاع مقدّس و بسیج سراسری ملّت در این راه، دردمندانه، نقاط منفی را به نظر آورده و از آن نالیده و دم از غربت رهروان راه جهاد زده است ! بعضی امروز گمان میکنند که راه خدا غریب است، یعنی حقیقت روشن اصلی را که همان حرکت عمومی در راه خیر و صلاح است در برابر واقعیت زشت کجرویهای گاهگاهی و جابهجایی کمرنگ میبینند.اما این گمان همیشه بوده حتی در سال ۶۴ و پیش از آن.. و البته چنین نگرشی در جمهوری اسلامی همیشه نادرست بوده و انشاءالله همیشه نادرست خواهد بود. ۷۰/۱۱/۹

یادداشتهای ناتمام

نویسنده گان: علی سمندریان، سید محمد شکری، اصغر آبخضر و کمال سپاهی

مجموعه ای است از یادداشت های دو رزمنده و دو شهید از وقایع روزها و شی های عملیات و منطقه های عملیاتی. از مهران، از شلمچه ی کربلای پنج، شهید سمندریان از زندگی در فضای جبهه و جنگ گفته است و یاداشت پایانی گزارشی است از عملیات مسلم ابن عقیل.


از این چهار نوشته، سومی را که به قلم شهید سید محمد شکری است قبلاً در جزوهی مستقل خوانده بودم، از اوّلی که به قلم شیوا و سرشار از صفای شهید سمندری است ذکری در« حَنابندانِ » قدمی ـ که یکی از شیواترین نوشتههای مربوط به جبهه است ـ رفته بود و با آن آشنائی دورا دوری داشتم. آن را خواندم و حقیقتاً محظوظ شدم. خدا این هر دو شهید را در سرادق ملکوت همنشین اولیاء فرماید. نوشتهی کمال سپاهی هم شیرین و خواندنی است هر چند آن جاذبهی دو نوشتهی دیگر را ندارد. دربارهی نوشتهی آخر هم دو سه جمله در ابتدای آن نوشتهام. خداوند به همهشان جزای خیر بدهد.

شب پنجشنبه ۸ اسفند ۷۰ . شعبان ۱۴۱۲

یاد یاران

نویسنده: حمید داوود آبادی

این کتاب با روح طنز و مزاحی که هرجای آن گسترده است و بر آن شیرینی و جاذبه ویژه ای بخشیده، از بسیاری کتابهای جبهه جالبتر و گیراتر روحیه و حال و هوای بچه های بسیج را تصویر کرده و از ویژگیهای خوب این کتاب تصویرسازی خوبش از فضا و رویدادها است.

در این نوشته صفا و صداقت زیادی موج میزند. نویسنده غالباً نقش خود را کمرنگ کرده و یاد یاران شهیدش را برجسته ساخته است. روحیه بسیجی تقریباً با همه جوانبش در اینجا منعکس است، و میشود فهمید که چگونه جوان هایی در کوره گداخته جبهه به چه جواهرهای درخشنده ای تبدیل میشدهاند. ذکر خصوصیات موقعها و حادثهها و آدمها، تصویر باورنکردنی جنگ هشت ساله را تا حدود زیادی در برابر چشم آیندگان میگذارد. سؤال من از خودم این است که آیا این از معراج برگشتگان چقدر میتوانند آن حال و هوا را پس از سفر من الحق الی الخلق حفظ کنند و حتی درست به یاد بیاورند؟ و برای این مقصود عالی از دست ما چه کاری ساخته است؟ و چه کردهایم؟ البته قصور یا تقصیر من و امثال من، نمیتواند تکلیف دشوار آنها را که خدا حجّت خود را برایشان تمام کرده، از دوششان بردارد. این کتاب با روح طنز و مزاحی که در همه جای آن گسترده است و به آن شیرینی و جاذبه ویژه ای بخشیده، از بسیاری کتاب های جبهه جالبتر و گیراتر است.

آن را در شب و روزهای منتهی به بیستم ماه رمضان ۱۴۱۲(۷۱/۵/۱) خواندم.

یاور صادق

نویسنده: حسین نیری

خاطرات «محمد صادق بنایی» که یکی از بازاریان قدیمی و سرشناس بوده، در طی سالهای انقلاب و دفاع مقدس است. او قبل از انقلاب با خانواده مقام معظم رهبری به ویژه پدر بزرگوار ایشان، رابطهای نزدیک و دوستانه داشته است که بخشی از این کتاب هم به خاطرات این فرد از رهبر انقلاب اختصاص دارد.

«این کاری که اخیرا شروع شده که از شماها با این جزئیات و ریزه کاری ها خاطرات میگیرند،این هم کار خیلی خوبی است. ما دو جلد از این کتاب های شما را خواندیم، یکی کتاب آقای بنائی را خواندم یکی هم کتاب این حاج آقای عباس دست طلا را که مفصل و با جزئیات خواندم. خیلی خوب بود انصافا، مخصوصا کتاب ایشان. هم مطلب در آن زیاد بود هم آثار صفا و صداقت در آن کاملا محسوس بود و انسان میدید. خداوند ان شاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار