سردار کارگر با حضور در یادواره «حماسه نگاران» خبرداد:

همایش ملی نقش رسانه ها در دفاع مقدس در راه است

سردار دکتر کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس صبح امروز در یادواره خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ایرنا در دفاع مقدس که با عنوان «حماسه نگاران» برگزار شد از تلاش برای برپایی یک همایش ملی درباره نقش رسانه ها در دفاع مقدس در خور شان همه رسانه ها در دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۲۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳ - 20September 2014

همایش ملی  نقش رسانه ها در دفاع مقدس در راه است

یادواره خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ایرنا در دفاع مقدس با عنوان «حماسه نگاران» صبح امروز شنبه 29 شهریور با حضور چهره های فرهنگی، رسانه ای و مسئولین نظامی و کشوری در تالار ایوان شمس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس  در این مراسم سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید کمال خرازی ریس ستاد تبلیغات جنگ در دفاع مقدس و رییس شورای روابط خارجی دفتر مقام معظم رهبری، سردار طلایی عضو شورای شهر تهران، محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رییس جمهور، بیژن نوباوه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از خبرنگاران دوران دفاع مقدس و جمعی از خبرنگاران عکاسان و پیشکسوتان رسانه در دفاع مقدس حضور داشتند.

 

همایش ملی درباره نقش رسانه ها در دفاع مقدس در راه است

سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این مراسم ضمن ادای احترام به ارواح مطهر شهدا به ویژه شهدای رسانه و ادای احترام به روح ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و تشکر از ابتکار خبرگزاری ایرنا در تجلیل از شهدا و فعالان عرصه رسانه در طول دفاع مقدس اظهار کرد: با کمک همه اهالی رسانه تلاش خواهیم کرد یک همایش ملی درباره نقش رسانه ها در دفاع مقدس برگزار کنیم تا شان همه رسانه ها در دفاع مقدس مشخص شود.

وی با اشاره به نقش بی بدیل رسانه ها در تبیین دفاع مقدس خاطر نشان کرد: نقش رسانه ها در تبیین و تشریح دفاع مقدس برای مردم بی بدیل است و تمام اسناد و مدارک دفاع مقدس که امروز موجود است برگرفته از تلاش های اهالی رسانه در خطوط جبهه بوده است.

وی با اعلام خبر آمادگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برای تایید کردن حضور فعالان رسانه در جبهه بیان کرد: یکی از وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که در اساسنامه آن نیز آمده است، تایید مدارک و مستندات دفاع مقدس است که در این راستا ما آمادگی تایید سوابق خبرنگاران و عکاسانی که در جنگ حضور داشته اند را داریم و در اینجا قول می دهیم مشکل سابقه حضور در جبهه اهالی رسانه را حل و فصل کنیم.

 

تمام تلاش ما این بود که صدای رزمندگان از جبهه های جنگ خاموش نشود

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه همواره باید یاد کسانی باشیم که در دوران سخت و دشوار دفاع مقدس وظیفه پیام رسانی را برعهده داشتند و خاطره آنها را گرامی بداریم، گفت: اولین روز جنگ تحمیلی در مرکز آبادان مشغول بودم، صداوسیما فرستنده ای چهارصد کیلوواتی بین اهواز و خرمشهر داشت که در همان روز مورد اصابت قرار گرفت و صدایش خاموش شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در طول دوران دفاع مقدس تنها یک فرستنده صد کیلوواتی در این دو شهر باقی مانده بود که صدای رزمندگان از طریق آن پخش می شد، تمام تلاش ما آن بود که این صدا (صدای رزمندگان) از جبهه های جنگ خاموش نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات بخش رسانه پرداخت و گفت: لایحه جامع رسانه ای در کمیسیون مربوطه دولت ساعت ها مورد بررسی قرار گرفته است اما دارای اشکالاتی است که باید رفع شود.

جنتی ادامه داد: به این دلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لایحه جامع رسانه ای را در معرض افکار عمومی قرار داده تا تمامی صاحبنظران و خبرگان در این زمینه آن را تکمیل کنند تا آنچه به عنوان لایحه به مجلس داده می شود کاری قابل قبول باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فکر می کنیم تا جایی که ممکن است کار رسانه ها باید از دولت جدا شده و به بخش خصوصی یا همان صنف خبرنگاران واگذار شود.

جنتی با بیان این که این لایحه با جدیت دنبال می شود، افزود: بسیاری از صاحب نظران رسانه تاکید دارند که تا جای ممکن عمده کارها و فعالیت ها در صورتی که حاکمیتی نباشد به صنف خبرنگاران واگذار شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی درباره حمایت وزارت ارشاد از رسانه های تخصصی در زمینه دفاع مقدس اظهارداشت: یکی از معیارهای وزارت ارشاد برای پرداخت یارانه که ضریب بالایی نیز دارد قلم زدن در حوزه دفاع مقدس است.

وی در پایان با اعلام خبری درباره اعطای مجوز به نشریات اذعان کرد: اعطای مجوز به نشریات علاقه مند در حوزه دفاع مقدس، در اولویت صدور مجوز هیات نظارت بر مطبوعات است .

 

خبرنگاران همپای رزمندگان

محمد علی نایینی مسوول تبلیغات قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس در مراسم حماسه نگاران با اشاره به اینکه تصاویر و عکسهای دفاع مقدس پیام های فراوانی دارند اظهار کرد: امروز برای تجلیل از حماسه نگاران و تجدید خاطره فرصتی فراهم شد که باید در آن یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) را که در نقش فرمانده کل تبلیغات جنگ با خود باوری و اعتماد به نفس ملت ایران را برای یک حرکت بزرگ برانگیخت، گرامی بداریم.

وی در ادامه  تاکید کرد: بسیاری از ظرفیت های امروز حاصل زحمت فعالان عرصه تبلیغات جنگ در حوزه رسانه بوده است.

مسوول قرارگاه خاطر نشان کرد: عزت، اقتدارو ظرفیت های اجتماعی از برکات رزمندگان و ایثار گران و بویژه نقش رسانه های برجسته دفاع مقدس بود.

نایینی حضور خبرنگاران و فعالان رسانه در دفاع مقدس را از عوامل پیروزی رزمندگان اسلام عنوان کرد و گفت: خبرنگاران همپای رزمندگان ما در جبهه و در همه مراحل جنگ حضور داشتند. آنها باید هم فضای عمومی کشور را آماده می کردند و هم فضای جبهه و هم در مقابل فضای تبلیغاتی کشور مقابله می کردند و سپس پس از عملیات تازه کار رسانه های آنها شروع می شد و در برابر یک جبهه عظیم رسانه ای که غرب در اختیار دشمن قرار داده بود، باید ایستادگی می کرد.

 

اعضای اتاق فکر عراق در جنگ عمدتا مصری بودند

در ادامه این مراسم حسن هانی زاده نماینده خبرگزاری ایرنا در جبهه آبادان گفت: تبلیغات جنگ یکی از مهم ترین عناصر پیروزی ایران در دفاع مقدس بود. اما با این حال ما در آغاز جنگ هم در حوزه نظامی و هم در حوزه تبلیغات آن دچار ضعف اساسی بودیم.

وی ادامه داد: عراق 4 ماه قبل از آغاز جنگ اتاق فکری را متشکل از 50 متخصص جنگ روانی که عمدتا هم مصری بودند در وزارت دفاع تشکیل داده بود و بعد از جنگ هم با اسنادی که به دست آمد مشخص شد که عراق بالغ  بر 5 میلیارد دلار سالانه صرف تبلیغات جنگ می کرد در حالی که تمامی هزینه های ما در جنگ به این رقم نمی رسید.

وی در پایان با اشاره به اینکه در ستاد تبلیغات جنگ ضمن پرهیز از گزافه گویی و اهتمام به انعکاس واقعیت ها به جریان سازی اخبار علیه رژیم بعث اقدام میشد اضافه کرد: همین موضوعات باعث افزایش اعتماد مردم به اخبار ارسالی از جبهه های جنگ شد و این دوران یکی از دوران طلایی تاریخ پس از نقلاب به شمار می رود.

 

بصریت، عامل موفقیت

در بخشهای دیگر از این مراسم سخنران های دیگری نیز پشت تریبون قرار گرفتند.

«محمد خدادی» مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در ابتدای مراسم گرامیداشت خبرنگاران و عکاسان در دفاع مقدس(حماسه سازان) با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مدیریت جهادی اظهار کرد: رزمندگان دیروز مدیران جهادی امروز هستند.

«احمد خادم المله» از خبرنگاران و فعالان تبلیغات دوران دفاع مقدس در ادامه افزود: ما در دفاع مقدس سرباز گمنام زیادی داریم ولی از ژنرالهای این عرصه یادی نمیشود در صورتی که ما در جنگ ژنرالهای زیادی داشتیم که هیچ یادی از آنها نمیشود.

وی تصریح کرد: «کمال خرازی» یکی از ژنرالهای گمنام دفاع مقدس است که ما شاهد زحمات ایشان بودهایم که چگونه با محدودیتهای جنگ خبرنگاران را روانه جهه میکرد، خبرنگاران و عکاسان مظلومترین قشر دفاع مقدس هستند.

«حمید هوشنگی» معاون خبرگزاری ایرنا در دوران دفاع مقدس نیز با بیان خاطرهای از حضور خبرنگاران در جبههها، گفت: ما در زمان جنگ بضاعت کمی برای به کارگیری نیروهای ورزیده خبری داشتیم اما با این وجود رقابت سنگینی با گروههای خبری دیگر داشتیم.

«کمال خرازی» رئیس شواری راهبردی روابط خارجی به عنوان آخرین سخنران این مراسم اظهار کرد: بدانیم که اگر آن روز درگیر جنگ فیزیکی و روانی شدیم و از عهده آن برآمدیم به دلیل بینش و بصیرتمان بود .

رئیس شواری راهبردی روابط خارجی ادامه داد: امروز هم درگیر یک جنگ نرم هستیم و اگر آن شناخت، بینش و بصیرت بر ما حاکم باشد از عهده این جنگ نرم هم به خوبی برمی آییم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار